Wisselen of 1 Objectief
Wisselen of 1 Objectief
Dames & Heren,
Mijn naam is Mario en ik ben een 'rookie' SLR fotograaf.
Ik heb jaren foto's gemaakt met een Kodak digi-camera maar was belemmerd door de mogelijkheden van het toestel.
Daarom heb ik besloten om een SRL-camera te kopen zodat ik net iets meer kan met mijn hobby.
Na veel lezen en informeren is de keuze gevallen op de D5100. Alleen nu zit ik met een vraag mbt het formeren van mijn eerste 'set'.
Ik fotografeer graag diverse dingen maar grotendeels landschappen + gebouwen en af en toe bezoek ik een attractiepark.
De ene keer hoef ik niet te zoomen en de andere keer moet ik een object zeer dicht naar mij toe halen.
Nu is mijn vraag : wat is het meest handige om me te beginnen?!
De volgende mogelijkheden heb ik van mijn dealer :
1) Nikon AF-S 18-55 mm f/3.5-5.6G VR DX Zoom
2) Nikon AF-S 18-55 mm f/3.5-5.6G VR DX Zoom + Nikon AF-S VR 55-200 mm f/4-5.6G
3) Nikon AF-S DX Nikkor18-200 mm f/3.5-5.6G ED VR II
4) Tamron AF 18-200 mm F/3.5-6.3 XR Di II
Om eerlijk te zijn is de optie 3) Nikon AF-S DX Nikkor18-200 mm f/3.5-5.6G ED VR II mij iets te duur i.v.m. totale aanschafprijs van de set.
En mijn voorkeur gaat wel uit naar iets met VR.
Maar misschien is deze vraag ook belangrijk.
Het wisselen van lenzen....bijvoorbeeld tijdens bezoek aan een dierentuin. Met de 18-55mm lens kun je niet altijd genoeg inzoomen op een object op afstand.
Wissel je dan makkelijk van lens of laat ga je voor gemak bijv. een 55-200 mm vooraf plaatsen?!
Maar met de 55-200mm kun je toch niet goed dichtbij fotograferen?!
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn want ik heb ze niet, haha!!
Alvast bedankt!!
Gr,
Mario
Mijn naam is Mario en ik ben een 'rookie' SLR fotograaf.
Ik heb jaren foto's gemaakt met een Kodak digi-camera maar was belemmerd door de mogelijkheden van het toestel.
Daarom heb ik besloten om een SRL-camera te kopen zodat ik net iets meer kan met mijn hobby.
Na veel lezen en informeren is de keuze gevallen op de D5100. Alleen nu zit ik met een vraag mbt het formeren van mijn eerste 'set'.
Ik fotografeer graag diverse dingen maar grotendeels landschappen + gebouwen en af en toe bezoek ik een attractiepark.
De ene keer hoef ik niet te zoomen en de andere keer moet ik een object zeer dicht naar mij toe halen.
Nu is mijn vraag : wat is het meest handige om me te beginnen?!
De volgende mogelijkheden heb ik van mijn dealer :
1) Nikon AF-S 18-55 mm f/3.5-5.6G VR DX Zoom
2) Nikon AF-S 18-55 mm f/3.5-5.6G VR DX Zoom + Nikon AF-S VR 55-200 mm f/4-5.6G
3) Nikon AF-S DX Nikkor18-200 mm f/3.5-5.6G ED VR II
4) Tamron AF 18-200 mm F/3.5-6.3 XR Di II
Om eerlijk te zijn is de optie 3) Nikon AF-S DX Nikkor18-200 mm f/3.5-5.6G ED VR II mij iets te duur i.v.m. totale aanschafprijs van de set.
En mijn voorkeur gaat wel uit naar iets met VR.
Maar misschien is deze vraag ook belangrijk.
Het wisselen van lenzen....bijvoorbeeld tijdens bezoek aan een dierentuin. Met de 18-55mm lens kun je niet altijd genoeg inzoomen op een object op afstand.
Wissel je dan makkelijk van lens of laat ga je voor gemak bijv. een 55-200 mm vooraf plaatsen?!
Maar met de 55-200mm kun je toch niet goed dichtbij fotograferen?!
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn want ik heb ze niet, haha!!
Alvast bedankt!!
Gr,
Mario
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Wisselen of 1 Objectief
Beste Mario,
Welkom op dit forum.
Ten eerste: zoomlenzen en gebouwen gaan niet samen, bijna iedere zoomlens kent vertekening.
Ik mis in jouw lijstje een lens die ik leuk vond:
de 18-105 DX-VR van Nikkoin, vaak als combinatie-aanbieding te koop.
Deze lens is veel meer dan de "standaard" 18-55 en beter gebouwd.
Groeten, GIjs
Sorry voor grumpy-me: even wat rondkijken op dit forum helpt ook, deze vraag wordt bijna dagelijks gesteld.
Welkom op dit forum.
Ten eerste: zoomlenzen en gebouwen gaan niet samen, bijna iedere zoomlens kent vertekening.
Ik mis in jouw lijstje een lens die ik leuk vond:
de 18-105 DX-VR van Nikkoin, vaak als combinatie-aanbieding te koop.
Deze lens is veel meer dan de "standaard" 18-55 en beter gebouwd.
Groeten, GIjs
Sorry voor grumpy-me: even wat rondkijken op dit forum helpt ook, deze vraag wordt bijna dagelijks gesteld.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- BStollman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Even een korte vraag tussendoor, heb je toevallig ook de Nikon DX 18-105 3.5-5.6 beschikbaar van dezelfde boer? Dit is namelijk ook een standaard kitlens.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou....ik begon over iets grotere lenzen en aan zijn 1e reactie te horen (geen woorden maar geluiden) was hij geen fan van de 18-105 mm lens en deze is gisteren ook niet ter sprake gekomen. Mis ik een goede keuze puur door een persoonlijke voorkeur van een dealer?
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wisselen hoort er een beetje bij. Ik draai er m'n hand niet meer voor om.
Ik zou de 18-105 VR en de 55-200 VR (niet die zonder VR!) aanraden. Liever nog de laatste vervangen door de 70-300 VR, maar die is wel wat duurder.
Ik zou de 18-105 VR en de 55-200 VR (niet die zonder VR!) aanraden. Liever nog de laatste vervangen door de 70-300 VR, maar die is wel wat duurder.
- gijs sandberg
- Clublid
Re: geen fan van de 18-105
Marion,
De combinatie van de 18-105 en 5000/5100 vond ik juist zo leuk omdat het een redelijk stevige (en gewichtige) combinatie biedt.
De vertekening van de 18-105 kan je in een D5000 "preventief" in de kamera laten bestrijden.
Tip: haal bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; de PDf handboeken op: dan kan je zelf lezen wat een kamera kan.
Tip2: zorg dat je de 18-55 en 18-105 eens zelf in handen krijgt: dan begrijp je direct wat ik bedoel.
Groeten, Gijs
De combinatie van de 18-105 en 5000/5100 vond ik juist zo leuk omdat het een redelijk stevige (en gewichtige) combinatie biedt.
De vertekening van de 18-105 kan je in een D5000 "preventief" in de kamera laten bestrijden.
Tip: haal bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; de PDf handboeken op: dan kan je zelf lezen wat een kamera kan.
Tip2: zorg dat je de 18-55 en 18-105 eens zelf in handen krijgt: dan begrijp je direct wat ik bedoel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De 18-105 bevalt mij prima, dus ik zie het probleem van de verkoper niet. Enig nadeel is dat je daarmee uiteindelijk toch wel wat mm tekort gaat komen, dan alsnog een 55-200 of 70-300 gaat kopen en dan wat overlap hebt. Daar is niets mis mee overigens, alleen zou je kunnen zeggen dat je uiteindelijk iets te veel betaald.
Maar het lijkt mij een prima keuze om mee te beginnen. Dan kun je ondertussen verder sparen en bedenken wat je er nog bij wilt kopen. Zowel de 55-200 als de 70-300 (allebei met VR) worden overigens ook veel tweedehands aangeboden.
Maar het lijkt mij een prima keuze om mee te beginnen. Dan kun je ondertussen verder sparen en bedenken wat je er nog bij wilt kopen. Zowel de 55-200 als de 70-300 (allebei met VR) worden overigens ook veel tweedehands aangeboden.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb ze allemaal gebruikt/gehad en naar mijn mening is de 18-105VR in alle opzichten veel beter dan de 18-55. Dat is optisch geen slechte lens maar wel de mindere van de twee. Qua bouw is de 18-105VR vele malen beter en minder kwetsbaar.
Ideale combi voor zo'n set is m.i. de 18-105VR met de 70-300VR maar dat is waarschijnlijk boven budget. Persoonlijk zou ik dus gaan voor een body met de 18-105VR en dan nog wat doorsparen voor een 70-300VR. Als je toch perse naar de 200mm wilt dan echter de 55-200VR nemen, die is verder ook prima.
De Tamron 18-200 zou ik links laten liggen (die vind ik niet best), als je al voor een superzoom gaat pak dan de Nikon.
Als ik dan toch uit de door jou genoemde combi's moest kiezen zou ik gaan voor nummer 2. (Sambal bij
)
Ideale combi voor zo'n set is m.i. de 18-105VR met de 70-300VR maar dat is waarschijnlijk boven budget. Persoonlijk zou ik dus gaan voor een body met de 18-105VR en dan nog wat doorsparen voor een 70-300VR. Als je toch perse naar de 200mm wilt dan echter de 55-200VR nemen, die is verder ook prima.
De Tamron 18-200 zou ik links laten liggen (die vind ik niet best), als je al voor een superzoom gaat pak dan de Nikon.
Als ik dan toch uit de door jou genoemde combi's moest kiezen zou ik gaan voor nummer 2. (Sambal bij

Spul waarmee je foto's maakt...
Sambal bij, lekkal lekkal !!ReneG schreef:Ik heb ze allemaal gebruikt/gehad en naar mijn mening is de 18-105VR in alle opzichten veel beter dan de 18-55. Dat is optisch geen slechte lens maar wel de mindere van de twee. Qua bouw is de 18-105VR vele malen beter en minder kwetsbaar.
Als ik dan toch uit de door jou genoemde combi's moest kiezen zou ik gaan voor nummer 2. (Sambal bij)

De Tamron 18-200mm had ik meteen al mijn twijfels en 's avonds bij zoeken op internet kwam ik alleen maar 'average' beoordelingen tegen...voor mijn gevoel niet goed genoeg!
Maar ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb.......ik ga straks de 18-55 mm even vergelijken met de 18-105mm en zal waarschijnlijk uitkomen met bij 18-105mm!
Ga ik daar de komende maanden mee spelen en rustig verder kijken naar een leuke telelens.
Heren, muchos gracias!!!

- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
ik zou voor 1 lens kiezen, de nikon 18-200 vr1. Die gaan tegenwoordig voor belachelijke lage prijzen van de hand op marktplaats en is mijnsinziens 1 van de meest ondergewaarderrde lensen van Nikon. Goed contrast, scherp en muliti inzetbaar qua bereik. Ideale vakantielens en geen gewissel meer.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Toch even oppassen, die belachelijk lage prijzen zijn vaak van dezelfde personen die meerdere advertenties plaatsen en alleen aan verzending doen... dat vertrouw ik niet zo. Als je ze wel op kunt halen zie ik ze meestal voor 300 euro en hoger gaan, dat is niet echt een lage prijs.Frank B schreef:ik zou voor 1 lens kiezen, de nikon 18-200 vr1. Die gaan tegenwoordig voor belachelijke lage prijzen van de hand op marktplaats en is mijnsinziens 1 van de meest ondergewaarderrde lensen van Nikon. Goed contrast, scherp en muliti inzetbaar qua bereik. Ideale vakantielens en geen gewissel meer.
Spul waarmee je foto's maakt...
- NIKON-187
- Forumlid
- Contacteer:
Je kunt ook nog kijken naar een 16-85mm met VR, ik heb heb de 18-105mm ook verruilt voor een 16-85mm.
Niet omdat de 18-105mm slecht is maar voor de grotere hoek en samen met mijn 70-300mm een kleinere overlap.
Met deze combi kun je goed vooruit, alleen voor schuwe dieren is het misschien te weinig bereik.
Verder een prachtige combi, zowel de 18-105 + 70-300 en de 16-85 + 70-300.
greetz Sander
Niet omdat de 18-105mm slecht is maar voor de grotere hoek en samen met mijn 70-300mm een kleinere overlap.
Met deze combi kun je goed vooruit, alleen voor schuwe dieren is het misschien te weinig bereik.
Verder een prachtige combi, zowel de 18-105 + 70-300 en de 16-85 + 70-300.
greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
De Nikkor 18-200 mm is een uitstekend objectief!
Mits je verwachtingen niet te hoog zijn!
Mits je verwachtingen niet te hoog zijn!
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
De D5100 verdient het beste glas dat je je kunt veroorloven. Hoe meer MP's, hoe kritischer de kwaliteit van het objectief is. Mijn advies (net als dat van Nikon-187) zou zijn te beginnen met de 16-85mm en dat later aan te vullen met de 70-300VR.
Jur
Hoi Mario, over jou vraag wel of niet wisselen van opjectieven zijn de meningen aardig verdeeld er zijn mensen die zeggen ik wissel niet want er kan vuil in de body komen en er zijn mensen zoals ik die zeggen ze hebben niet voor niks lose lensen hier op gezet.
Mijn mening is wissel gewoon alleen wees je bewust waar en hoe je het doet, body met de opening naar beneden en in een schone omstandigheid dus niet op het strand
Verder de 18-105mm bevalt mij prima alleen wil ik toch wel weer iets meer zoom hebben in heel veel situaties, maar zoals Hans Braakhuis eens tegen mij schreef "loop zoom" is veel beter in heel veel situatie kan je gewoon dichter bij komen.
Dus resume neem gewoon de 18-105mm VR en even door sparen en als je al een tijdje daar mee geschoten hebt schaf je een tweede lens aan de Nikkor 70-300mm VR of VR II aan (Een toppertje).
Mijn mening is wissel gewoon alleen wees je bewust waar en hoe je het doet, body met de opening naar beneden en in een schone omstandigheid dus niet op het strand

Verder de 18-105mm bevalt mij prima alleen wil ik toch wel weer iets meer zoom hebben in heel veel situaties, maar zoals Hans Braakhuis eens tegen mij schreef "loop zoom" is veel beter in heel veel situatie kan je gewoon dichter bij komen.
Dus resume neem gewoon de 18-105mm VR en even door sparen en als je al een tijdje daar mee geschoten hebt schaf je een tweede lens aan de Nikkor 70-300mm VR of VR II aan (Een toppertje).