Wie helpt mij? Ik ben een redelijke novice op het gebied van fotograferen en zit met het volgende dilemma.
Ik ben in het bezit van een Nikon D5000 en heb daarbij de kitlens AF-S 18-105mm 3.5-5.6 VR en de Tamron 70-300mm F4.5-5.6 DI VC USD. Ik fotografeer voornamelijk in de natuur en de Tamron levert dan al behoorlijk wat bereik voor het fotograferen van vogels en wilde dieren.
Maar voor het kleinere werk, zoals daar zijn insecten/bloemen, wil ik graag een macro tussenring(en) aanschaffen. Ik wil niet teveel sjouwen onderweg dus een aparte macro lens is geen optie.
Nou vraag ik me af of één danwel allebei de objectieven geschikt zijn voor macro tussenringen in deze samenstelling , en welke jullie mij kunnen adviseren. Ik wil graag -zover mogelijk- zo grootmogelijke verkleining realiseren 1:1. Daarnaast vraag ik me af of een tussenring in de samenstelling Nikon/ Tamron wel mogelijk is ook in verband met de verschillende diameters van de objectieven (62 vs. 67mm)
Ik weet dat je met de Tamron snel een lichtstop terugvalt gezien zijn lichtsterke van f4 en heb ook gelezen dat Nikkon lens niet geschikt is voor een macro tussenring. Klopt dit? Ik heb heel wat afgezocht op het internet maar de wereld van de macro-fotografie is mij nog niet geheel helder. De nadelen van macro-tussenringen in het algemeen, daar ben ik intussen wel bekend mee dus daarin hoeven jullie mij niet meer te onderwijzen.

Heel dank voor jullie reacties alvast,
Gary Friar