Dubbele nummers overschrijven?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Bee

Dubbele nummers overschrijven?

Bericht door Bee » do mei 03 2007 9:14 pm

Als ik foto's van mijn geheugenkaartje naar mijn pc wil verplaatsen krijg ik sinds ik de D50 heb altijd de vraag: in deze map bevindt zich reeds een bestand met de naam......, overschrijven?
Wat kan ik hiertegen doen. Ik ben niet van plan mijn hele archiveringssysteem te veranderen. Ik heb bijvoorbeeld een mapje 'honden' en als ik vandaag foto's neem en die erin zet en mijn kaartje dus leeg is, krijg ik morgen weer nieuwe nummers van hetzelfde....
Misschien is het al eerder besproken hier ergens maar kwam het zo gauw niet tegen. Iemand een oplossing of idee? Alvast bedankt.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » do mei 03 2007 9:17 pm

Je kunt ervoor kiezen om je camera gewoon door te laten tellen. Dan heb je geen probleem.
Persoonlijk sla ik alles op datum op, waarschijnlijk iets minder overzichtelijk, maar Picture Project geeft per datum toch een redelijk overzicht.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do mei 03 2007 9:19 pm

Hoe doe jij dat dan? Bij mijn toestellen telt de camera gewoon door, dus later genomen foto's hebben altijd een hoger nummer. Ook als ik het kaartje geleegd heb.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » do mei 03 2007 9:27 pm

chip54 schreef:Hoe doe jij dat dan? Bij mijn toestellen telt de camera gewoon door, dus later genomen foto's hebben altijd een hoger nummer. Ook als ik het kaartje geleegd heb.

Groet, Cees :D
Heb de camera ff niet bij de hand maar volgens mij zit het in het persoonlijke instelmenu.

jb•cv

Bericht door jb•cv » do mei 03 2007 9:37 pm

Hallo Bee,

In de gebruiksaanwijzing van de D70 (mijn vorige camera) staat:

"Wanneer u een foto maakt, verhoogt de camera het laatst gebruikte bestandsnummer met één en kent deze naam toe aan het nieuwe bestand. Deze optie regelt of de bestandsnummering doorgaat
vanaf het laatst gebruikte nummer wanneer een nieuwe map wordt gecreëerd, de geheugenkaart wordt geformatteerd of een nieuwe
geheugenkaart in de camera wordt geplaatst. Markeer Opeenvlg. numm
in het Setup menu en duw de multi-selector naar rechts. Duw de
multi-selector omhoog of omlaag om een optie te markeren en vervolgens
naar rechts om de selectie te bevestigen."

Het setupmenu is het menu met de 'tang'. Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Groeten,

Jan van den Broek

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » vr mei 04 2007 1:22 am

Hoi Bee,

Je kan toch ook gewoon een submapje aanmaken onder honden en deze een datum als naam geven ?? Is volgens mij nog makkelijker zoeken ook.
Je krijgt hetzelfde probleem als je bv langere tijd op vaklantie gaat en bv 4 kaartjes volschiet. Ik maak dan gewoon submapjes aan onder vakantie huppeldepup met kaart1, kaart 2 enz.

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Bee

Bericht door Bee » vr mei 04 2007 7:45 am

Hallo allemaal,

Ik had dat doornummeren aanstaan en toen nog kreeg ik steeds die vraag.
(het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik -voordat ik die optie had ingeschakeld - al meer foto's heb gemaakt (150) dan sinds de optie doornummeren is ingeschakeld; Dus dat de camera nadat deze functie is ingesteld toch weer zelf bij 00000 is begonnen.

Ook ik zou wel eens willen weten hoe ik ze op datum kan opslaan. Mijn D50 heeft volgens mij die mogelijkheid niet. Met die optie heb je namelijk nooit meer dit probleem... Geen dag gelijk aan die van vandaag :wink:

@ Aquarius: Dat met die submapjes brengt veel te veel geklik met zich mee tijdens het zoeken naar een foto, vind ik. Ik ben een scroller :wink:

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr mei 04 2007 10:05 am

Bee schreef: Ook ik zou wel eens willen weten hoe ik ze op datum kan opslaan. Mijn D50 heeft volgens mij die mogelijkheid niet. Met die optie heb je namelijk nooit meer dit probleem...
Ik gebruik altijd Nikon View 6.2.7 (gratis te downloaden) voor het inlezen van mijn foto's. Hierbij heb je legio mogelijkheden voor het aangeven van mappen, datum toevoegen etc. Hierdoor heb ik nooit "dubbele" bestandsnamen.
Jur

Bee

Bericht door Bee » vr mei 04 2007 2:34 pm

Ik heb Nikon Photo Share gedownload en nu moet ik me registreren.
Nikon View schijnt oud te zijn....
Kan dat registreren kwaad? Weet iemand dit?

Herrie

Bericht door Herrie » vr mei 04 2007 2:39 pm

Registreren kan geen kwaad maar veel baat zal je er in dit geval ook niet aan hebben denk ik. En het is niet verplicht.

Herrie

Bee

Bericht door Bee » vr mei 04 2007 2:42 pm

Hoe bedoel je veel baat? Het gaat hier toch om het makkelijker kunnen opslaan...
Ik heb hem er weer afgegooid.
Het probleem is dat als ik via de verkenner de namen van de foto's wil aanpassen de pc een melding geeft dat bij het wijzigen van de naam het bestand mogelijk onbruikbaar wordt, hetgeen ook al gebeurd is.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo mei 06 2007 9:44 am

Bee schreef:Ik heb Nikon Photo Share gedownload en nu moet ik me registreren.
Nikon View schijnt oud te zijn....
Kan dat registreren kwaad? Weet iemand dit?
Nikon Photo Share is geen vervanger voor Nikon View. De laatste versie van Nikon View is 6.2.7 en is pas verschenen na het uitkomen van de D200. Wat is oud en hoe relevant is dat als het programma naar tevredenheid werkt?
Jur

Bee

Bericht door Bee » di mei 08 2007 9:57 am

Momenteel doe ik het maar gewoon via Adobe Bridge... Werkt ook. Ik zal nog eens gaan zoeken naar Nikon View 6.2.7....

Bedankt voor jullie reacties.

dragon2

Bericht door dragon2 » do mei 10 2007 10:07 am

Bee schreef:Hoe bedoel je veel baat? Het gaat hier toch om het makkelijker kunnen opslaan...
Ik heb hem er weer afgegooid.
Het probleem is dat als ik via de verkenner de namen van de foto's wil aanpassen de pc een melding geeft dat bij het wijzigen van de naam het bestand mogelijk onbruikbaar wordt, hetgeen ook al gebeurd is.
Je moet ook alleen de NAAM van het bestand veranderen, niet de extensie (.jpg etc). Zet eerst je instellingen van je verkenner zo dat ie die extensies laat zien, is zowiezo een heel stuk veiliger. Ik heb een Engelse windows dus vertaal ff zelf:

Verkenner > Tools > Folder options > View > "Hide extensions for know file types" uitvinken.

Nu kun je eventueel verkeerde extensies zo weer terugzetten, daar piept windows dan wel over maar gewoon doen.

Namen wijzigen doe je bv als volgt:
In verkenner:
Selecteer al je te renamen bestanden.
rechtermuisklik op de bovenste - naam aanpassen
typ bv hond.jpg
dan krijg je: hond.jpg, hond (1).jpg, hond (2).jpg

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”