To DVI or not to DVI?
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
To DVI or not to DVI?
Ik krijg van mijn vrouw binnenkort een 22"" breedbeeldscherm, een Samsung 226BW.
In tegenstelling tot mijn oude scherm heeft dit scherm een DVI-aansluiting.
Heeft het zin om hiervoor mijn huidige videokaart Raedon X300 128mb met alleen VGA-aansluiting te vervangen door een exemplaar mét DVI?
Is er een duidelijk verschil met fotobewerking of geldt dit vooral voor gaming (die ik niet of nauwelijks speel)?
Groet
Skippy
In tegenstelling tot mijn oude scherm heeft dit scherm een DVI-aansluiting.
Heeft het zin om hiervoor mijn huidige videokaart Raedon X300 128mb met alleen VGA-aansluiting te vervangen door een exemplaar mét DVI?
Is er een duidelijk verschil met fotobewerking of geldt dit vooral voor gaming (die ik niet of nauwelijks speel)?
Groet
Skippy
-
- Forumlid
Ik heb ook een 22 "" beeldscherm met DVI aansluiting en kan dus wisselen om te kijken of het uitmaakt (andere kabel)
Ik zie geen verschil. ook niet bij fotobewerking. Meer iets voor gamers is mij verteld.
Wat wel van belang is is dat je videokaart van hetzelfde kwaliteitsniveau is als je beeldscherm. Je oude kaart moet geen bottleneck worden. Zo niet, vervangen.
Mij is aangeraden mijn kaart te vervangen door Radeon X1300, 256 mb, 128 bit. (scherm: Iiama 22"")
Tegenwoordig hebben allle kaarten VGA plus DVI
Ik zie geen verschil. ook niet bij fotobewerking. Meer iets voor gamers is mij verteld.
Wat wel van belang is is dat je videokaart van hetzelfde kwaliteitsniveau is als je beeldscherm. Je oude kaart moet geen bottleneck worden. Zo niet, vervangen.
Mij is aangeraden mijn kaart te vervangen door Radeon X1300, 256 mb, 128 bit. (scherm: Iiama 22"")
Tegenwoordig hebben allle kaarten VGA plus DVI
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb twee monitoren, elk met dvi- en vga-aansluiting. Ik heb ze allebei op dezelfde grafische kaart zitten die een dvi- en een vga-aansluiting heeft. Om mijn systeem met twee monitoren te gebruiken, heb ik beide monitoren dus op een verschillende aansluiting zitten. Ik zie daar heel minimaal verschil tussen, waarbij de kleuren van de dvi-monitor iets helderder zijn volgens mij.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
ik heb zelf de samsung 206bw (20inch uitvoering). deze heb ik pas een paar weekjes.
de 226bw is precies het zelfde maar heeft een grotere resolutie.
de 206bw heeft dus een grotere pixel dichtheid als ik het goed begrepen heb.
ik heb hem aangesloten via de dvi kabel.
in combinatie met een asus geforce 7600gt (pci-express).
het beeld is inderdaad helderder.
en misschien iets scherper.
verder merk ik er niks van.
maar wat ik wel zou doen, is een andere videokaart erin stoppen.
en dan nvidia !
groetjes, Dennis
de 226bw is precies het zelfde maar heeft een grotere resolutie.
de 206bw heeft dus een grotere pixel dichtheid als ik het goed begrepen heb.
ik heb hem aangesloten via de dvi kabel.
in combinatie met een asus geforce 7600gt (pci-express).
het beeld is inderdaad helderder.
en misschien iets scherper.
verder merk ik er niks van.
maar wat ik wel zou doen, is een andere videokaart erin stoppen.
en dan nvidia !
groetjes, Dennis
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zelfde monitoren: Acer AL1721, zelfde aanschafdatum, op een maand verschil zelfs met hetzelfde euvel ter reparatie aangeboden. (Op mijn vraag of dat model daar vaker last van had, kwam een heel verantwoordigd 'Nee. Hoezo?')Marten schreef:Zijn het dezelfde monitoren? (gelijk Merk en type)
Ik heb dezelfde opstelling als jij, maar 2 verschillende monitoiren (zelfde merk, verschillend type)
Vergelijken is zo in mijn geval niet goed mogelijk. Ik moet daarvoor bij 1 monitor de kabel verwisselen om te kunnen vergelijken.
Al met al kan ik dus met redelijk vertrouwen stellen dat het identieke monitoren zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Klopt; de 206bw is kleiner dan de 226bw met dezelfde resolutie en heeft daardoor iets kleinere pixels. Het schijnt dat de 206bw daardoor nog iets scherper oogt.Dennisdeboer schreef:foutje in mijn bovenstaande tekst, de 226bw heeft dezelfde resolutie maar is 2 inch groter dan de 206bw.
sorry.
gr. Dennis
Dennis; kun je iets meer vertellen over nvidia? Wat doet dat en wat levert het op?