Analoge lenzen op Nikon D3100?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Soprano

Analoge lenzen op Nikon D3100?

Bericht door Soprano » za jul 09 2011 8:26 pm

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw maar ik heb toch al enkele vraagjes...
Ik overweeg om binnenkort de Nikon D3100 aan te schaffen.
Momenteel heb ik hier ook een analoge spiegelreflex liggen namelijk de Nikon FG – 20 en hierbij had ik enkele lenzen.
Nu is mijn vraag of deze analoge lenzen op een digitale camera zouden passen of niet.
Het gaat om volgende lenzen:

- Nikon Lens Series E 100mm 1:2.8
- Nikon Lens Series E 35mm 1:2.5
- Vivitar (67mm) 28, 135 mm 1:3.5 – 4.5 (wide angle lens, macro focusing zoom)

Al heel erg bedankt!

Groetjes Emmy

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Analoge lenzen op Nikon D3100?

Bericht door gijs sandberg » za jul 09 2011 10:04 pm

Beste Emmy,

Welkom op dit forum,

Sorry, een D3100 heeft lenzen met electrische contacten nodig tbv lichtmeting.
Jouw E-lenzen passen wel, maar zonder enig modern comfort, zoals de engelsen zeggen

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Soprano

Bericht door Soprano » za jul 09 2011 11:52 pm

Dank je wel voor je reactie!

Hmm dus ze zouden wel werken maar het is eigenlijk niet aan te raden?
Zeer spijtig het had wel heel leuk geweest moest het wel lukken :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 10 2011 12:29 am

Je kan al wat meer met dat soort objectieven als je voor een vergelijkbaar bedrag een tweedehands D200 koopt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 10 2011 9:29 am

Soprano schreef: Hmm dus ze zouden wel werken maar het is eigenlijk niet aan te raden?
Zeer spijtig het had wel heel leuk geweest moest het wel lukken :wink:
Waarom zou het niet aan te raden zijn? Ondanks de handicap dat de lichtmeter niet werkt valt er prima mee te fotograferen. Juist een uitdaging. :D
Je doet je instellingen handmatig, maakt een testopname , en na een seconde kun je het resultaat op de LCD-monitor achter op de camera beoordelen. Aan de hand van het histogram, en het hoge lichten clipping hulpgereedschap, kun je uitstekend bepalen of de sluitertijd/diafragma-combinatie juist is.
Eventueel corrigeer je wat bij en maakt dan een nieuwe opname.
Is het goed, maak je met die instelling je verdere opnamen in die situatie.

In het geval met lenzen waarbij de lichtmeter wel werkt, wordt praktisch gezien in misschien wel 90% van de gevallen de opname erna ook gecontroleerd op de LCD-monitor, en zo nodig een correctie gegeven met de + en - correctieknop als de camera voor je niet helemaal een juiste belichtingscombinatie heeft opgeleverd. Dus zoveel verschil zit er niet in de werkwijze zonder- of met gebruik van een lichtmeter.

De eerste modellen camera's waar de lichtmeter wel bij werkt met je oude lenzen, is de D300 en D7000.
Maar ik zou me er niet door laten ontmoedigen om die oude E-lensjes te gebruiken. Ook niet met een meer eenvoudiger cameramodel waarbij de lichtmeting het dan niet doet.
Er zijn nogal wat mensen hier op het forum die er juist veel aardigheid in hebben die oude lensjes te gebruiken.
Met name de Nikkor E 100mm/2.8 is een gewild lensje om te gebruiken.
Hier een verzameldraadje "Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]" Inmiddels uitgegroeid tot 47 pagina's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Soprano

Bericht door Soprano » zo jul 10 2011 10:53 am

Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie! Daar ben ik zeker wat mee! Hmm nu ben ik wel in twijfel om misschien (dan tweedehands) de D200, D300 of D7000 aan te schaffen ipv de nieuwe D3100, welke zou jij mij het beste aanraden?
Oh nog 1 vraagje, jullie hebben het steeds over de Nikon lenzen dat die wel werken maar de zou het ook met de Vivitar lens lukken?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 10 2011 1:54 pm

Ik denk niet dat er een probleem is die Vivitar ook op een huidige digitale Nikon te zetten. Tenslotte gebruikte je die ook op een FG-20.
Om er zeker van te zijn, hier wat aanwijzingen hoe je kunt zien of een lens voldoet aan de criteria: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p341847" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou nu niet meer voor een tweedehands D200 gaan. Ik zou het enkel zoeken in een D300 of D7000

Soprano

Bericht door Soprano » ma jul 11 2011 12:01 am

Ik ben toch nog wat aan het twijfelen voor het model dat ik kies aangezien ik niet zo'n groot budget heb. Nu zag ik dat de Nikon D3000 echt wel een redelijk groot prijsverschil heeft tegenover de D3100. Is het verstandig op de Nikon D3000 aan te schaffen? (met niet direct het oog op de analoge lenzen) Want de prijs is wel erg aantrekkelijk en dan kan ik binnen een halfjaar ofzo betere lenzen aanschaffen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma jul 11 2011 9:37 am

Er zit wat ontwikkeling tussen, want de D3000 is een goed jaar ouder dan de D3100.
De nadelen van de D3000: geen film, lagere max ISO en minder pixels
Voor een iets uitgebreidere vergelijking: http://www.dpreview.com/products/compar ... ikon_d3100
Op zich is de D3000 nog een prima camera.
Zelfde beperkingen met je oude lenzen als de D3100, geen lichtmeting, geen AF, maar ze werken wel.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma jul 11 2011 10:38 am

Ik heb de D3000 en het is inderdaad nog steeds een prima camera. Ik fotografeer er met veel plezier mee en het glaswerk wat je erop zet is natuurlijk ook van groot belang. De camera is volgens mij nog net geen 2 jaar oud.
Waar ik zelf tegenaan loop is dat je maar beter niet boven de 400 ISO kan komen...op auto-ISO komt de camera wel eens op waarden daarboven (tussen 400 en 800) en dan zijn de foto's ook nog wel acceptabel, maar ik vind het toch jammer.
De 3100 heeft Live View, ik heb dat dus niet, maar volgens mij is dat best wel handig. En je kunt er mee filmen. De sensor van de 3100 zou ook beter zijn trouwens.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Soprano

Bericht door Soprano » ma jul 11 2011 11:29 am

Hmm het gaat sowieso mijn eerste echte (digitale) spiegelreflex worden dus ik heb nog veel te ontdekken. Zou dit bijvoorbeeld een goed plan zijn of niet? Nu de Nikon D3000 voor een klein prijsje aankopen, binnen een halfjaar/jaar uitbreiden met betere lenzen en binnen enkele jaren (tegen dan hopelijk afgestudeerd en werkende :mryellow: ) een betere body aanschaffen? Dus dat ik deze zeg maar gebruik om de spiegelreflex wat te leren kennen en binnen enkele jaren zal het waarschijnlijk alweer kriebelen om iets nieuw en beter aan te schaffen en kan ik de lenzen die ik in die tijd heb aangeschaft op mijn nieuwe (betere) body plaatsen. Of zeg ik nu domme dingen? :huh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 11 2011 11:51 am

Binnen de beperkingen die het heeft met je oude lenzen lijkt het mij een prima methode om digitaal te leren kennen.
Eerlijk gezegd beter dan indien alles maar automatisch door de camera voor je wordt gedaan.

Er zijn genoeg mensen hier die tegen problemen aanlopen, maar totaal niet begrijpen waardoor dat komt juist omdat ze vanuit automatische functies uitgaan. Met de beperkingen ben je veel meer bewust bezig met fotografie, en leer je IMO beter de achterliggende digitale techniek te ontdekken en te beheersen. Maar het is maar de vraag of je daar zin in hebt. Doorgaans zijn mensen gemakzuchtig en kiezen dikwijls niet voor die weg, ondanks dat het IMO een betere leercurve is. De keus is aan jezelf.

Naast de manuele lensjes die je al hebt, kun je voorlopig daar ook één simpel autofocus VR "kitlensje" bij kopen.
Zo'n kitlensje kost je de kop niet, meestal zit dat in een bepaalde gunstige aanbieding met de body erbij. (Bijv. de 18-55mm VR).
Heb je de mogelijkheid om volledig automatisch met een D3000 of D3100 te werken, met daarnaast het "spelen" met die manuele lenzen die je al hebt.

2 aanbiedingen waar je aan zou kunnen denken:
http://www.kamera-express.nl/product/ni ... 8-55mm-vr/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kamera-express.nl/product/ni ... -105mm-vr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Soprano

Bericht door Soprano » ma jul 11 2011 12:28 pm

Dat klinkt zeer interessant. Ik wil sowieso de achterliggende techniek enz beter leren kennen maar als beginner is het inderdaad misschien interessant om een kitlensje mee aan te kopen en verder nog wat te klungelen (dat zal het in het begin waarschijnlijk zeker zijn :mryellow: ) met mijn oude lensjes.

Ik ben wel afkomstig vanuit België en ben eventjes qua prijzen enz aant het rondkijken en kwam deze aanbieding tegen: De Nikon D3000 + 18-55 VR + SD geheugenkaart van 4 GB (momenteel heb ik er 1 van 1 GB dus een extra kaart had ik sowieso nog nodig ) + cameratas Lowepro Rezo TLZ20 voor € 401,98. Is dit een goede prijs of niet?

Goodje

Bericht door Goodje » ma jul 11 2011 2:42 pm

Soprano schreef:Dat klinkt zeer interessant. Ik wil sowieso de achterliggende techniek enz beter leren kennen maar als beginner is het inderdaad misschien interessant om een kitlensje mee aan te kopen en verder nog wat te klungelen (dat zal het in het begin waarschijnlijk zeker zijn :mryellow: ) met mijn oude lensjes.

Ik ben wel afkomstig vanuit België en ben eventjes qua prijzen enz aant het rondkijken en kwam deze aanbieding tegen: De Nikon D3000 + 18-55 VR + SD geheugenkaart van 4 GB (momenteel heb ik er 1 van 1 GB dus een extra kaart had ik sowieso nog nodig ) + cameratas Lowepro Rezo TLZ20 voor € 401,98. Is dit een goede prijs of niet?
Link camera http://tweakers.net/pricewatch/244299/n ... -g-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Link tas http://tweakers.net/pricewatch/unsorted ... -x-175-mm-(bxdxh" onclick="window.open(this.href);return false;).html
Link kaartje http://www.google.nl/products/catalog?h ... CHAQ8wIwAg#" onclick="window.open(this.href);return false;
Camera € 349,- de tas € 30,00 en het geheugen € 20,00 totaal € 399,00 totaal is het geheugen wel 8 gb in plats van 4gb :wink2:
Link D3100 http://tweakers.net/pricewatch/263093/n ... -g-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor een kleine 100, euro meer heb je dan de D3100 kitlens 18-55mm VR € 499,00

Op deze site staan de verschillen tussen de D3000, D3100 en de D5000
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/" onclick="window.open(this.href);return false;

Soprano

Bericht door Soprano » ma jul 11 2011 9:56 pm

Hmm ik ga dan toch voor de Nikon D3100 + kitlensje gaan denk ik. Voorlopig kan ik wel verder met de geheugenkaart die ik heb en ik heb ook nog een cameratas van fuji S9500 liggen waar hij maar eventjes in moet. En dan weet ik wat te vragen met mijn verjaardag, een 8GB geheugenkaart en een cameratas :wink2:

Heb eventjes rondgekeken en ik kom uiteindelijk inclusief verzendkosten naar België het beste uit op Digitalstreet.nl hier zou ik voor de Nikon D3100+18-55 Vr en verzendkosten €454,85 kosten. Heeft iemand ervaring met deze site/bedrijf?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”