Zou deze foto graag beter willen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
beersy

Zou deze foto graag beter willen

Bericht door beersy » za jul 09 2011 11:24 pm

Beste leden,

ik zou graag enige tips mbt de belichting en compo willen verbeteren. \

De foto is in een binnenhal gemaakt met wisselend licht. Voor, achter, zij , direct en indirect dus best lastig. De foto op zich vind ik best aardig maar de aders op de hals kunnen mooier maar dan wordt het achter weer te licht.

Wat en waarmee kan ik het best verbeteren?

Als jullie bewerkte foto terugplaatsen hoop ik dat ik het na het lezen van de reply dat ik het ook kan. heb ook photoshop cs4.

Alvast dank voor het lezen

Beersy

Afbeelding

oud0001

Re: Zou deze foto graag beter willen

Bericht door oud0001 » zo jul 10 2011 12:15 am

Ik zou gaan timen. De foto schieten op het moment dat het beesie helemaal in het licht staat.
Dat is lastig dus zit er niets anders op dan veel schieten.
Je hebt te maken met minder dan ideale lichtomstandigheden. Flitsen is geen optie. Dan schrikt het paard zich het apelazerus en dan worden het meer aktiefoto's van een paard in paniek.

Timen lijkt mij de enige mogelijkheid om er een goed belichte plaat van te maken.
Dat lijkt me de meest simpele manier. :wink:

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jul 10 2011 9:44 am

Als je de foto in Raw maakt klan je in het raw menu van cs het Fill light aanpassen. Deze maakt de schaduw partijen lichter. Dit kan enkel met raw files.

Voor compo zou ik toch de ruiter en de benen erop zetten of echt een detail van het paard. Maar ben totaal geen dieren fotograaf dus dit is totaal gebaseerd op mijn persoonlijke voorkeur.

Hoop dat je er iets mee kan.

Gr Rob

beersy

Bericht door beersy » zo jul 10 2011 10:28 am

Tuihanti schreef:Ik zou gaan timen. De foto schieten op het moment dat het beesie helemaal in het licht staat.

Timen lijkt mij de enige mogelijkheid om er een goed belichte plaat van te maken.
Dat lijkt me de meest simpele manier. :wink:

Het is idd een kwestie van timen en helaas heb ik een deel niet in RAW gemaakt omdat ik er anders nog 20 op had kunnen maken.

In deze binnen omstandigheden staat het nagenoeg nooit goed in het licht. Door de dakramen vallen stralen naar binnen die je erg beperken.

Zal volgende week een nieuwe serie maken en dan meer timen en meer schieten.

Hartelijk dank voor je reactie en hopenlijk dan meer en betere shots,

Beersy

beersy

Bericht door beersy » zo jul 10 2011 10:34 am

plincky schreef:Als je de foto in Raw maakt klan je in het raw menu van cs het Fill light aanpassen. Deze maakt de schaduw partijen lichter. Dit kan enkel met raw files.

Voor compo zou ik toch de ruiter en de benen erop zetten of echt een detail van het paard. Maar ben totaal geen dieren fotograaf dus dit is totaal gebaseerd op mijn persoonlijke voorkeur.

Hoop dat je er iets mee kan.

Gr Rob

Zoals hieerboven al geschreven heb ik deze enkel in RAW gemaakt gezien het feit dat ik er dan nog maar 20 zou hebben. Geen goede voorbereiing dus de volgende x neem ik je advies ter harte en neem betere voorzorg. Wat betreft de compo: daar had ik nog niet in geknipt maar wel fijn dat je het aangeeft om het onderwerp aangenamer te laten overkomen.

Wordt vervolgd en dank

Beersy

george013

Bericht door george013 » zo jul 10 2011 11:21 am

Bedoel je zoiets? Gewoon de donkere partijen ophalen.
Afbeelding
George

oud0001

Bericht door oud0001 » zo jul 10 2011 4:24 pm

Dat is een mogelijkheid die je ook binnen View NX2 vindt maar, het verschil in kleur tussen de voorzijde van het paard en de achterzijde komt onnatuurlijk over. De stijgbeugel en het zadeldek worden al snel te licht. Dat doet dan weer enige afbreuk aan het totaal plaatje, vind ik dan.

Een andere maar gecompliceerdere methode is kunstlicht toevoegen.
Als je veel met paarden hebt zou je het kunnen doen met contineu lampen. Flitsen komt niet goed.
Een paar bouw/halogeen lampen op stateif zijn niet meer zo duur bij de bouwmarkten. Dan zal het paard ook geen schrikreactie meer hebben en heb je meer controle over het licht. Met bouwlampen wel compenseren en een blauwfilter KB12 gebruiken of gelijkwaardig in de nabewerking compenseren. Zo deed ik dat vroegah ook. :wink:

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo jul 10 2011 4:49 pm

Afbeelding
Een simpele bewerking mbv iPhoto op de Mac geeft dit resultaat.
Maar om een bevredigend resultaat te krijgen zal moeilijk worden.
In de lichte (witte) delen zit helemaal geen informatie meer dat je nog zou kunnen bewerken.
Het is "uitgevreten" wit, zogezegd.

beersy

Bericht door beersy » zo jul 10 2011 6:56 pm

Dank voor jullie uitvoerig kommentaar,

mijn les:

Uitgebeten foto's niet toch willen behouden

probeer geen foto te willen verbeteren als de lichtomstandigheden slecht zijn.

Op achterpartij direxct zonlicht vanuit dakraam

Op voorkant indirect licht uit deuropening

Neem altijd genoeg hulpmiddelen mee als je goede foto's wilt maken hiervan (bouwlamp oid)

DUS:

Tuhanti, Georg, Pincky en Evert dank voor jullie opmerkingen en wacht maar op de volgende foto die ik met dit in mijn achterhoofd binnenkort ga plaatsen als de omstandigheden gelijk zijn

dit was buiten en meer op detail:

Afbeelding

oud0001

Bericht door oud0001 » zo jul 10 2011 7:20 pm

Probeer de zon meer achter je te houden.
Nogmaals breng meer in je beeld.

beersy

Bericht door beersy » zo jul 10 2011 9:03 pm

Tuihanti schreef:Probeer de zon meer achter je te houden.
Nogmaals breng meer in je beeld.
als je aan de rand van de rijbak staat en dat moet soms wel anders krijg je de balk mee in beeld heb je met de 80-200 niett veel meer over, zit hier al op 80, andere lens is 24-70 en was vanaf deze situatie beter geweest.

Afbeelding

oud0001

Bericht door oud0001 » zo jul 10 2011 9:50 pm

Misschien kun je dan een andere positie kiezen.
Op het hek klimmen. Dan kun je er prima overheen fotograferen, toch?
Maak de foto's als paard en ruiter nog iets meer afstand van je hebben.
Je kunt later altijd nog croppen.

george013

Bericht door george013 » zo jul 10 2011 9:55 pm

als je aan de rand van de rijbak staat en dat moet soms wel anders krijg je de balk mee in beeld heb je met de 80-200 niett veel meer over, zit hier al op 80, andere lens is 24-70 en was vanaf deze situatie beter geweest.
Waarom doe je dat dan niet?
George

beersy

Bericht door beersy » zo jul 10 2011 10:41 pm

Tuihanti schreef:Misschien kun je dan een andere positie kiezen.
Op het hek klimmen. Dan kun je er prima overheen fotograferen, toch?
Maak de foto's als paard en ruiter nog iets meer afstand van je hebben.
Je kunt later altijd nog croppen.
Op het hek klimmen is een beetje link want ze rijden er strak langs en dat wil nog wel eens met blauwe plekken aflopen als het meevalt. Wellicht kom je dan te hoog boven je doel uit maar zal het meenemen voor de volgende keer. Als je iets meer afstand bedoelt zal deze beter overeenkomen

iets bijgesneden omdat recht het jury huisje staat. Veel zon met harde schaduw erbij en te dicht bij de rand van de bak.

Afbeelding

beersy

Bericht door beersy » zo jul 10 2011 10:43 pm

george013 schreef:
Waarom doe je dat dan niet?
George

Tja stom maar had hem niet meegenomen. Heb altijd een dubbele taak: trailer rijden, verzorgen, inladen en uitladen, uitstappen enzo en toen had ik mijn tas thuis gelaten. Volgende keer zal ik beter voor mezelf zorgen :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”