GPS Unit

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

GPS Unit

Bericht door André » zo jul 10 2011 1:05 pm

Goedemiddag allemaal.

Gisteren heb ik een stadswandeling in Dordrecht gemaakt en weer veel foto's gemaakt. Eigenlijk ben ik erg nieuwschierig hoeveel ik eigenlijk gelopen heb die dag. Ik ben namelijk nog steeds mijn loopafstand grenzen aan het verleggen na mijn rugoperatie van 2 jaar geleden. Daarom ben ik op zoek naar een GPS module die op de D700 kan en naast de bekende locatie gegevens die hij in de exif info "pompt" ook kan bijhouden welke route ik gelopen heb en dus de afstand.

Ik ben natuurlijk aan het zoeken geweest vanochtend maar er zijn veel GPS apparaatjes die passen op een D700 en prijzen lopen heel erg uiteen (vanaf 49,-- tot wel over de 300,--) Kortom, ik door het bekende bos de bomen niet meer.

Wie heeft er goede tips.

Gr en bedankt alvast.

Andre
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: GPS Unit

Bericht door willemr » zo jul 10 2011 1:14 pm

Ik gebruik een Q-Starz BT-1000 GPS logger. Die sluit je niet aan op de camera, maar laat je loggen en thuisgekomen 'merge' je de GPS info met je foto's. Diezelfde GPS info kan je gebruiken binnen legio navigatie-achtige programma's om de routes te bekijken (Google Earth, Google Maps, Garmin etc.).
Mijn type is volgens mij niet meer te koop (ik heb hem al bijna 3 jaar geloof ik), maar de opvolgers zullen alleen maar beter zijn met hogere capaciteit en volgens mij inmiddels ook al onder de €100,00.

De reden dat ik die QStarz genomen had, was dat die ook destijds te gebruiken was op een Mac. Dat kwam toen niet veel voor. Geen idee hoe die support tegenwoordig is van al die loggers.

Zaken die vaak bij een keuze om de hoek komen zijn:
- Accu versus AA(A) batterijen
Mijne heeft een accu. Eentje die je ook in nokia telefoons terug ziet en waar dus makkelijk aan te komen is.
- intern geheugen (meer betekent langer kunnen loggen)
Mijne heeft 1MB volgens mij en meer dan genoeg. Ik kan er makkelijk 1 dag mee loggen waarbij ik iedere 15 seconden een 'sample' neem.
- Windows en/of Mac compatibiliteit
Mac is nog steeds een ondergeschoven kindje
- gewicht
Een doorsnee (d)SLR accessoire is zwaarder :)
- Gebruikersvriendelijkheid van de meegeleverde software en de mogelijkheden daarbij.
In mijn geval werkte de standaard software niet op de mac, maar er was een opensource crossplatform pakket dat kont trapt qua functionaliteiten.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo jul 10 2011 1:59 pm

Beste Andre,

Heb je het clubblad december 209 erop nagelezen?
http://www.nikon-club-nederland.nl/niko ... zine-2009/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook eerder is er al over geschreven.

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr jul 15 2011 8:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jul 10 2011 2:13 pm

Ik heb een Garmin outdoor toestel, daar kan je kaarten voor kopen, zoals een Wandelkaart, fietskaart en topokaart. Deze zijn 'routeerbaar', wat wil zeggen dat je een bestemming op kan geven en hij dan een route uitrekent. zie: http://forum.gps.nl/. Het is wel een relatief dure optie. Met de tracklog kan je je foto's geotaggen als je er aan denkt je cameratijd goed te zetten.

Een andere mogelijke optie is om je iphone of android phone te gebruiken. Er zijn zat apps die een tracklog bij kunnen houden. Het nadeel hiervan is dat je batterij snel leeg is, wat eventueel op te vangen is door een externe batterij met USB uitgang. Met name als je toch maar kleine stukjes loopt is dat niet zo'n probleem en het hoeft niets te kosten.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo jul 10 2011 3:50 pm

Als je en-en wil, dus en de GPS gegevens meteen op je toestel in de foto, en een tracklog dan dan is dit een van de betere oplossingen:

http://www.aokatec.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als achteraf je data toevoegen voldoende is, dan is iedere GPS logger met GPX output voldoende, en ben je voor een paar tientjes klaar.

hansD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansD90 » wo jul 13 2011 5:09 pm

hallo Wiilem,

klinkt goed wat je schrijft over de QStarz: geen bobbel of kabel aan je camera, 1 tracker is genoeg, ook als je met twee bodies op stap bent (als de tracker maar weet waar ik was, daar waren mijn camera's ook).
Op de site van QStarz zie ik bij de software alleen windows genoemd. Heb jij ervaring met een Mac en Qstarz? Is daar een workaround voor?

dank,

Hans
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55

Daniël

Bericht door Daniël » wo jul 13 2011 5:18 pm

Persoonlijk advies voor GPS bij de foto's.
De GP-1 van Nikon.
Geweldig ding.
Heb hem nu 1,5 jaar en ben er gek op.
Er is soms een afwijking maar dat komt omdat het een civiel GPS apparaat is.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » wo jul 13 2011 7:04 pm

hansD90 schreef:hallo Wiilem,

Op de site van QStarz zie ik bij de software alleen windows genoemd. Heb jij ervaring met een Mac en Qstarz? Is daar een workaround voor?

dank,

Hans
http://www.bt747.org/" onclick="window.open(this.href);return false; -> cross platform en behoorlijk compleet. om de GPS info uit het apparaat te halen. Daarnaast gebruik ik PhotoLinker of Lightroom (met Geo pluging van Jeffrey) om de data aan de foto's te hangen. Photolinker kan rechtstreeks de info in de RAW bestanden wijzigen, dus dat kan een stap schelen in je workflow.

PhotoLinkerGPS is een goedkopere uitgekledere versie
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

hansD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansD90 » wo jul 13 2011 8:59 pm

willemr, bedankt,

hans
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » vr jul 15 2011 10:45 am

Theo van der Heijden heeft er een te koop!!! http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=33860" onclick="window.open(this.href);return false; neem contact met hem op.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”