Echter heb ik het gevoel dat het gebouw naar achteren hangt. Wat vinden jullie…?
En zo ja, kan ik dit tijdens het fotograferen tegengaan?
Of heb ik gewoon te lang naar de foto zitten staren en zie ik spoken

18mm f/8 1/250 ISO 100

Bedankt voor je reactie…weimaraner schreef:Zoals ik het zie denk ik dat je het gebouw met een groothoeklens (of een standaardzoom in groothoekstand) hebt gefotografeerd om het er helemaal op te krijgen - dan krijg je de perspectief vertekening waar je het over hebt: het naar achter lijken te hellen van het gebouw. Mogelijkheden om dit te verminderen zijn
- verder weg gaan staan waardoor je minder groothoek nodig hebt
- een tilt-shift objectief - maar dat gaat wellicht wat ver
- perspectief corrigeren in nabewerking
Weet niet of de eerste optie mogelijk was maar zoniet dan is de laatste mogelijkheid de meest logische. Ik ben alleen bang dat hier het gebouw iets te krap gekaderd is aangezien je bij correctie in de nabewerking altijd wat van je beeld verliest.

Snijden is lijden. En het gaat altijd ten koste van kwaliteit (zeker als het een grote foto moet worden). Het is altijd beter het al bij de start goed te doen.tpas schreef:Hoi Niels,
Dit perspectief is prima te corrigeren, maar je zal merken dat je op jouw foto ruimte tekort komt. Door de perspectiefcorrectie moet je namelijk nogal wat gaan snijden (na de correctie). Truc is nu, om bij het fotograferen al wat meer uit te zoomen, zodat je "snijruimte" op je foto hebt.