Objectief verkeerd geplaatst

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
PieterLutz

Objectief verkeerd geplaatst

Bericht door PieterLutz » zo jul 17 2011 8:00 pm

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een nieuwe Nikon D3100 aangeschaft, waar ik uiteraard erg blij mee ben. Het is mijn eerste DSLR na jarenlang met een Canon powershot te hebben gefotografeerd.

Nu probeerde ik vanmorgen voor het eerst het objectief te plaatsen, heb ik hem per ongeluk de verkeerde kant opgedraaid :oops: , dus niet naar de zoeker toe, maar er juist van af. Heb vervolgens het objectief weer verwijderd.

Kan iemand mij vertellen of de vatting, dan wel onderdelen van de camera nu beschadigd kunnen zijn? Je zou toch zeggen dat dit wel vaker gebeurt, ik maak me er echter toch een beetje zorgen over.

Alvast bedankt!

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Objectief verkeerd geplaatst

Bericht door JanR » zo jul 17 2011 8:05 pm

Pieter,

Er is maar 1 optie er goed opzetten en kijken of het werkt.
Maar voor dat je dat doet, kijk eerst even naar eventuele beschadigingen aan de lens en vatting van de camera.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » zo jul 17 2011 8:45 pm

Hy:

Let even op het volgende ( voor zover nog niet bekend) :ugeek:
Op de camera body aan de voorzijde zit een WITTE STIP.

Op het objectief zit de zelfde WITTE STIP.

Beide moeten wel recht tegenover elkaar komen te zitten bij het plaatsen van het objectief!

Voor de rest sluit ik mijzelf helemaal bij mijn voorganger aan.

Gr:Loek.

Goodje

Bericht door Goodje » zo jul 17 2011 10:38 pm

Welkom en volgens mij kan het niet fout als je de stip op de stip zet kan die maar een kant op dus een rare vraag :idea:
Er komen steeds meer mensen met hun eerste keer gelijk met een vraag en wat voor een :ugeek:

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo jul 17 2011 11:39 pm

PieterLutz schreef: heb ik hem per ongeluk de verkeerde kant opgedraaid :oops: , dus niet naar de zoeker toe, maar er juist van af. d.

Als je een Canon SLR had gehad, kon ik me er iets bij voorstellen, want die draaien de andere kant op. Maar bij een Powershot is dat niet aan de orde.
Ik vraag me af wat je nu precies gedaan hebt. Heb je de zaak geforceerd? Want anders kan ik me niet voorstellen dat dit uberhaupt kan.
Maar gewoon proberen zou ik zeggen. Met enige voorzichtigheid :roll:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 18 2011 1:21 am

Hoe krijg je het voor elkaar... Als je de indexpunten tegenover elkaar had kun je het objectief maar naar één kant draaien. Wat overblijft is dat het objectief dus al niet in de correctie beginstand stond. Heeft het objectief een kunststof bajonet of een metalen? In het eerste geval vrees ik voor schade. Moest je veel kracht zetten om het weer los te krijgen? Heeft het objectief een diafragmapalletje? Zo ja: beweegt het nog vrij?

Maar hoe kan iemand hier op dit forum nu zien of er iets stuk is?
Als je het niet vertrouwt kun je beter naar de fotowinkel gaan en die laten kijken.

Nog even goed in de handleiding kijken?
Daar staan zelfs tekeningetjes in met pijlen voor de draairichting, als het goed is.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”