Hallo,
Ik ben nieuw hier dus zal me eerst even voorstellen
IK ben Leon kom uit Noord Holland en maak al een tijdje foto's, mijn eerste spiegelreflex was een Nikon F70, ligt nu werkeloos in de kast.
Digitaal begonnen met een Sony, die beviel niet geheel en overgestapt op de Nikon D300.
Qua Lenzen heb ik de Sigma 24-60 2.8 EX DG D en de Sigma 70-200 2.8 Apo EX DG Macro HSM.
Met beide maak ik Behoorlijk veel en ook goede foto's.
Sind kort heb ik de Sigma Apo teleconverter 2X DG aangeschaft.
Dit omdat ik het aanschaffen van een grotere lens gewoonweg te duur vind voor het fotografer van vogels.
Ik fotografeer namelijk hoofdzakelijk Honden en dan is voor mij de 70-200 voldoende.
De teleconverter maakt alleen als ik hem niet op het toestel heb zitten en hem kantel een tik geluid alsof er iets los zit.
Ik heb de leverancier gecontact en die meld mij dat dit niet abnormaal is als het geluid niet te horen is op het moment dat hij op het toestel is gemonteerd.
Als ik dat doe hoor ik niet deze tik bij het kantelen, het lijkt dus goed te zijn.
Ik heb toch mijn twijfels, vandaar de volgende vraag.
Heeft iemand de zelfde ervaring met deze converter.
Vind namelijk de foto's over langere afstand ook niet echt op de scherpte dat ik ze wil hebben.
Lang verhaal maar hoop op een verduidelijkend antwoord.
Groeten
Leon.S
Apo teleconverter 2X DG
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Apo teleconverter 2X DG
Ik heb de 1.4x van Sigma en Kenko. Er zit altijd van alles los in want er worden niet alleen elektrische signalen doorgegeven maar ook zijn er nog wat mechanische koppelingen. Ik denk dat je dat hoort.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Apo teleconverter 2X DG
Ik heb een Sigma TC 2 APO en die maakt bij kantelen een heel klein beetje geluid, niet echt een harde tik, ligt er misschien ook aan hoe ruig je hem kantelt.
Net als Patrick zegt: er zit een mechanische overbrenging in voor het diafragma en een vergrendeling om de lens vast te zitten. Meer bewegende delen zitten er niet op. Er is dus niet veel wat lawaai kan maken. De overbrenging van het diafragma hoort ook metr een veerstysteem vast te staan.
Wat de kwaliteit van de foto's betreft, die wordt altijd iets minder met een TC, maar ik was niet ontevreden over de prestaties van de TC2 op de Sigma 70-200, met TC iets softer dan zonder. Maar zelfs nu ben ik geen echte pixel-peeper en dat was in de tijd dat ik de Sigma 70-200 had nog minder.
Net als Patrick zegt: er zit een mechanische overbrenging in voor het diafragma en een vergrendeling om de lens vast te zitten. Meer bewegende delen zitten er niet op. Er is dus niet veel wat lawaai kan maken. De overbrenging van het diafragma hoort ook metr een veerstysteem vast te staan.
Wat de kwaliteit van de foto's betreft, die wordt altijd iets minder met een TC, maar ik was niet ontevreden over de prestaties van de TC2 op de Sigma 70-200, met TC iets softer dan zonder. Maar zelfs nu ben ik geen echte pixel-peeper en dat was in de tijd dat ik de Sigma 70-200 had nog minder.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.