Probleem met Nikkor 50mm 1.8D op D90 ('Hot Spot')

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Nikon Ton

Probleem met Nikkor 50mm 1.8D op D90 ('Hot Spot')

Bericht door Nikon Ton » wo jul 20 2011 9:18 pm

Sinds ben ik in het bezit van een D90 in combinatie met o.a. de Nikkor 50mm f/1.8D. Na een aantal testshots ben ik zeer tevreden over de scherpte en lichtsterkte van deze lens, maar herken ik ook een raar probleem op een aantal testshots waar ik de oorzaak niet van vindt. Zie onderstaande foto.

Afbeelding

Foto is gemaakt op f/1.8 met invulflits om het probleem goed zichtbaar te maken. Het probleem is de witte waas (of lens flare?) in het midden van de foto. Het ontstaat met name bij fotograferen van objecten met veel tegenlicht bij gebruik van grote diafragma's: bij f/1.8 tot f/2.8 is het goed zichtbaar, daarna wordt de witte waas minder.

Wie kan mij vertellen wat hiervan de oorzaak is: fabricagefout, typisch probleem van 50mm 1.8D of doe ik iets fout? Ik vermoedde eerst dat het aan de UV-filter lag, maar ook na verwijderen v/d filter blijft het fenomeen zich voordoen. De rubberen lenskap blijkt ook nauwelijks effect te hebben. Mijn andere lenzen hebben het probleem in deze situatie niet, maar kennen ook een kleinere max. diafragma (18-105mm en 55-200mm).

voor EXIF info zie: http://s1211.photobucket.com/albums/cc4 ... C_0769.jpg
Laatst gewijzigd door Nikon Ton op do jul 21 2011 10:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

george013

Re: Vreemd probleem met Nikkor 50mm 1.8D

Bericht door george013 » wo jul 20 2011 9:27 pm

Als je zoiets kunt reproduceren, draai de camera om, ondersteboven, kijk wat je dan krijgt. Lijkt mij schittering, laat ik aan anderen over.
George.

Nikon Ton

Bericht door Nikon Ton » wo jul 20 2011 9:34 pm

Dat zal ik morgen eens proberen. Ik weet wel dat hij het zowel met verticaal als horizontaal fotograferen heeft. 180 graden draaien heb ik niet geprobeerd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo jul 20 2011 9:49 pm

Hallo

Zit er een filter erop? zoja haal die er maar van af dan :wink:

Kroontje

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 20 2011 11:04 pm

@Kroontje:
tondenouden schreef:(...)
Ik vermoedde eerst dat het aan de UV-filter lag, maar ook na verwijderen v/d filter blijft het fenomeen zich voordoen. De rubberen lenskap blijkt ook nauwelijks effect te hebben.
(...)
Wel even lezen... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Nikon Ton

Bericht door Nikon Ton » wo jul 20 2011 11:16 pm

Die heb ik ik idd al verwijderd. Maar begrijp ik het goed uit jullie reacties dat dit geen bekend probleem is bij deze lens of bij deze diafragma-waarden?

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo jul 20 2011 11:31 pm

Als het echt precies in het midden zit is het een bekend probleem van de 50 mm 1.8D
heb het zelf ook. maak maar eens een foto van een blauwe lucht (moet je hier in dat k.t land wel ff wachten totdat je eindelijk een blauwe lucht heb) dan heb je een licht rondje precies in het midden van de foto
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Nikon Ton

Bericht door Nikon Ton » wo jul 20 2011 11:43 pm

Dat zal ik (hopelijk) binnenkort eens testen, maar het lijkt eerder een soortblens flare te zijn of niet?

OAK
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door OAK » do jul 21 2011 12:03 am

Heb het objectief ook en heb hetzelfde probleem. Rondneuzend op internet wordt gezegd dat dit een reflectie is van de sensor. De "oude" D objectieven hebben dit blijkbaar soms. Ze zijn origineel voor film gemaakt en die reflecteert niet... Heb verschillende "G" objectieven en die hebben dit probleem niet. Gebruik de 50mm 1.8D nu op een analoge F100 van Nikon en nooit is dit meer voorgekomen.
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 21 2011 12:07 am

Een bekend probleem die hotspot met de AF 50mm/1.8D. Alleen in deze sterke mate heb ik het nog niet eerder gezien.
Zie ook een ouder draadje over dit specifieke fenomeen en volg de links in diverse berichten waar naar verwezen wordt voor aanvullende info:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p418854" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 21 2011 12:52 am

Het is inderdaad de reflectie van de sensor op het achterste lenselement, wat weer wordt teruggekaatst naar de sensor. Vooral met veel licht in beeld, zie de foto. Sensors zijn glimmender dan film, vroeger bestond dit probleem niet. Met sommige nog lichtsterkere objectieven als de 1,2 schijnt het ook voor te komen. Kan het niet controleren, ben nog van de analoge levensovertuiging.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jul 21 2011 8:32 am

@ JaapV Sorry :oops: Zat al aan de Tequila :mrgreen:

Kroontje

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 21 2011 8:57 am

Kroontje schreef:@ JaapV Sorry :oops: Zat al aan de Tequila :mrgreen:

Kroontje
Om 10 voor 9 's-ochtend :shock:

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jul 21 2011 9:04 am

Daniël schreef:
Kroontje schreef:@ JaapV Sorry :oops: Zat al aan de Tequila :mrgreen:

Kroontje
Om 10 voor 9 's-ochtend :shock:
Berichtdoor Kroontje » 20 jul 2011, 21:49
Gister avond :wink: Nu gewoon aan de koffie :D

Kroontje

Nikon Ton

Bericht door Nikon Ton » do jul 21 2011 2:22 pm

Dank voor jullie reacties allemaal. Na het lezen van de topics en een nieuwe fotosessie met diafragmawaarden tussen f/2.0 en f/22 blijkt het inderdaad het bekende hotspot probleem te zijn dat de D-objectieven op DSLRs hebben. Ik zal vanavond de serie posten waarin het fenomeen duidelijk te zien is.

Wel jammer, want de 50mm net een heerlijk objectief, welke nu een stuk minder bruikbaar wordt voor buitenfotografie. Weet iemand of de nieuwere 50mm 1.8G dit niet heeft, mogelijk door gebruik van nieuwere coating oid?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”