indicatie prijs reinigen lens

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
parastuff

indicatie prijs reinigen lens

Bericht door parastuff » za jan 28 2006 3:11 pm

Kan iemand mij een indicatie geven wat het kost om een AF 80-200 f2.8D te laten reinigen / nakijken bij INCA (of een ander bedrijf)?

Alvast bedankt
Koos

zevenhuizen

Bericht door zevenhuizen » di feb 07 2006 11:13 pm

Hallo nikon vrienden collega en freaks

Ik heb contact gehad met inca omdat ik zelf ook graag wat lensen wou laten reinigen.Ik kreeg het volgende antwoord:

Beste Jeroen
Wat het kost om de lenzen te laten reinigen kunnen we zonder deze onderzocht te hebben niet zeggen. Het ligt er geheel aan waar het vuil zit en wat voor vuil.

ik vond het zelf een beetje een vaag antwoord.
Maar goed wou het toch even laten lezen...
Groeten Jeroen Zevenhuizen

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

reparatie

Bericht door roel » di feb 07 2006 11:29 pm

Niet om flauw te doen, maar het klinkt mij als een geheel reëel antwoord. Als bijvoorbeeld de diafragmalamellen vuil zijn, gaat er veel meer werk in zitten dan wanneer enkel het scherpstellen wat zwaar gaat en het draaimechaniek wat schoonmaak behoeft (vooral een mf-voorbeeld...). Ook als er stof oid in de lens zit, is het ervan afhankelijk waar het zit. Het één is nou eenmaal veel meer werk dan het ander. Dus, zolang niet bekend is wat het euvel is, is een reparatieprijs niet te geven.

zevenhuizen

Bericht door zevenhuizen » di feb 07 2006 11:55 pm

Ik ben het deels wel met je eens.
Maar toch niet helemaal (nu ben ik erg eigenwijs hoor).
Ze zouden toch op zn minst kunnen zeggen wat hun uurtarief is.
Ik bedoel ik zou niet weten waar ik nu aan moet denken.
Als ik stof wil laten weghalen weet ik niet of ze daar 1 uur 2 uur 1 dag twee dagen of drie weken mee druk zijn.
Ik kan er zo helemaal niets mee.

Vergeef me als ik te eigenwijs ben :oops:

vanson

Bericht door vanson » wo feb 08 2006 12:30 am

jeroen,

het is inderdaad helemaal geen vaag antwoord van INCA, maar uiterst reëel.
De lens moet gedemonteerd worden, nagekeken op stof en vuil, in elkaar worden gezet, optisch weer gecalibreerd worden, en eventueel getest of de electronische contacten goed werken etc.
Al met al is dit al snel 3 a 4 uur werk voor een ervaren reparateur (een halve werkdag?)

Je moet er niet van opkijken als INCA je 100 tot 150 euro in rekening brengt.
Of dit bedrag het waard is om je lens te laten nakijken en schoonmaken, moet je zelf beslissen, maar hoe beter je voor je lenzen zorgt, of laat zorgen, des te langer ze meegaan.

Op de reparatie/service-afdeling van INCA werken absolute vakmensen die veel, zo niet heel veel, kunnen doen voor je. Ik heb een van hen ooit een F2 zien redden die in een brandend huis was achtergebleven, en een 'verzopen' F90X (zat in een onderwaterhuis) weer zien re-animeren.

Stof kun je moeilijk zelf uit je lens halen omdat zeker de 80-200mm lenzen redelijk ingewikkeld in elkaar zitten. Met name bij de oudere schuifzoom-versie is het erg tijdrovend om deze te demonteren.

Je kunt dan wel 'eigenwijs' zijn, ik denk dat je het zelf niet kunt doen, dus ben je aangewezen op een vakman met vakkennis. :idea:

zevenhuizen

Bericht door zevenhuizen » wo feb 08 2006 5:46 am

Ik heb er ook geen moment aan getwijfeld of er bij inca geen vakmensen rondlopen.Het ging me voornamelijk om de vraag hoeveel dat ongeveer ging kosten.En als je zegt dat ik niet op moet kijken van 100 of 150 euro
heb ik ongeveer een richt bedrag.Kijk mn 50mm 1.8 lensje zou het dan niet echt de moeite zijn maar bij mijn 180mm 2.8 weer wel.
Ik had je ook zo gelooft als je had gezegd dat het 300 of 400 euro ging kosten.
Dus mijn eigenwijzigheid ging niet over de vakmanschap van de werknemers van inca.
Maar puur dat ik het een antwoord vond waar ik geen touw aan vast kon knopen.

Groeten Jeroen

Rob

Bericht door Rob » wo feb 08 2006 9:38 am

Ik ben met wel met de topicstarter eens je vraag om een INDICATIE in prijs en niet een indicatie in tijd die hun graag zouden willen hebben. Natuurlijk willen hun een tijd hebben om een prijs te berekenen maar dat boeit mij als consument niet ik heb euro's in me portomonaie zitten en geen tijd :)

Ik ben wat negatief omdat mijn enig mailwisseling met INCA over de vraag ging over garantie 1 of 2 jaar, canon heeft nl 2 jaar. Ik heb me D50 wel verzekerd dus ik heb ik feite ook 2 jaar.

Maar de enige reactie die ik kreeg kwam op de volgende manier op mij over "Wij de beste en de enige INCA te Nederland hebben maar 1 jaar dus je kan mooi in de crap zakken met je verhaal, wij bepalen de regels
" Daarna stuur ik een email waarom ik vraag om uitleg ivm europeese wetgeving en dure apparaten 2 jaar dan krijg ik als antwoord "copy paste van 2 A4tje garantie voorwaarden van Nikon"

Kortom INCA is in mijn ogen een vervelend bedrijf totdat het tegendeel bewezen is, het verhaal over de lens geeft alleen maar bevestiging.
Ik had na die email wisseling "dmnd waarom een Nikon gekocht en geen Canon...had ik ook nog lenzen voor" omdat het toch om een behoorlijk bedrag gaat in mijn situatie.

Sorry voor de INCA fans maar misschien kan iemand een postieve ervaring posting neerzetten om mijn/andere hun beeld te verbeteren ?

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo feb 08 2006 12:10 pm

Dag Forumvrienden,

Goed toch maar even reageren.

INCA is een bedrijf zoals alle anderen. Persoonlijk heb ik geen slechte ervaring met INCA. Als ik een probleem had ging ik naar Haarlem en werd ik vaak meteen geholpen.

Wat betreft het reinigen van een lens...
Er kan veel mis zijn met een lens, bijv. schimmel die zich in de coating van een lens element "vreet" (verwijderen daarvan is niet altijd mogelijk en kan leiden tot vervanging van het glas element), vettige diafragma bladen.
Als ik een autoschade heb, vraagt het schadeherstelbedrijf mij ook om even langs te komen. "Zo door de telefoon kan ik dit niet doen". De persoon aan de andere kant van de lijn, heeft ook gewoon een betaalde baan en hij wil niet een prijs afgeven die het bedrijf in problemen brengt...en soms is het ook gewoon evident dat het niet anders kan. Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar :-)
Ik zie dus niet in waarom INCA anders is dan andere bedrijven.

Garantie. INCA geeft alleen twee jaar garantie op een camera die in Nederland is gekocht met de groene stikker en met een garantiebewijs waarop INCA als importeur staat. Op sturen van een deel van het garantiebewijs naar INCA is dan voldoende voor de twee jaar garantie lijkt me.

De handelswijze lijkt me niet anders dan bij soortgelijke bedrijven die producten importeren. Die willen niet alle reparaties gaan uitvoeren aan producten die men niet zelf geimporteerd heeft (grijze import).
De redenen zijn voor de hand liggend...je verdient bijna niets aan reparaties...en men wil de nationale distributiekanalen beschermen.

Men kan blij zijn om locale import. Het is kleinschaliger en het contact met de klant is directer/persoonlijker. Ik heb bij andere bedrijven gezien dat bij bedrijven met een meer gecentraliseerde supranationale distributie, de afstand tussen klant en bedrijf groter is (bijv. reparatie dienst in een bepaald land) en dat kosten van opsturen al hoog zijn.

Tot slot ik denk dat het zo zit: Elke winkelier - of die een product nu uit de USA etc. haalt of niet - die aan iemand een product verkoopt is in de EU verplicht de consument 2 jaar garantie te geven. Als die winkelier zijn product via grijze import uit de USA etc. haalt moet hij maar zien hoe hij dat regelt. Als consument hoef je daar geen medelijden mee te hebben. De winkelier is verantwoordelijk en het bedrijf in NL dat het merk importeert maar ziet dat het product een grijze import betreft, is niet verplicht kostenloos de reparatie voor de winkelier uit te voeren. M.a.w. de winkelier zit dan met het probleem: Hij moet het probleem oplossen voor de klant (product herstellen etc.) en draait voor de kosten op.

AG

Rob

Bericht door Rob » wo feb 08 2006 1:27 pm

Amadeus Gould schreef: Garantie. INCA geeft alleen twee jaar garantie op een camera die in Nederland is gekocht met de groene stikker en met een garantiebewijs waarop INCA als importeur staat. Op sturen van een deel van het garantiebewijs naar INCA is dan voldoende voor de twee jaar garantie lijkt me.
AG
Is heb 4 garantie bewijzen met de volgende importeurs:

Nikon Europe B.V. The Netherlands 18-55 kitlens
Nikon Europe B.V. The Netherlands 55-200 kitlens
INCA IMPORT B.V. D50
Nikon Europ B.V. SB-600

EDIT toch even gebeld met INCA en ze geven MAAR 1 jaar op alle producten ongeacht sticker. Het is welzo dat ze met een groene sticker wat coulanter zijn als hij b.v. na 13 maanden stuk gaat.

Producten met Nikon Europe bewijzen kunnen terrecht bij INCA alleen maar voor 1 jaar...helaas.
We gaan wel wat offtopic trouwens...

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo feb 08 2006 2:28 pm

Okay Rob,

Goed dat je het hebt nagevraagd en dank voor jouw correctie.

Volgens de EU moet de winkelier twee jaar garantie geven. Hoe je het recht haalt bij onwillige winkeliers weet ik niet.

AG

Rob

Bericht door Rob » wo feb 08 2006 3:42 pm

Amadeus Gould schreef:Okay Rob,

Goed dat je het hebt nagevraagd en dank voor jouw correctie.

Volgens de EU moet de winkelier twee jaar garantie geven. Hoe je het recht haalt bij onwillige winkeliers weet ik niet.

AG
Ik denk ik vraag het even want op een ander forum had ik het ook gehoord en daar waren twijfels.

Ja dat recht halen is een drama moet je maar eenz telecomforums openen over mobieltjes met klem/stoot/val/waterschade... reperateur zegt A klant zegt B en de winkelier zegt "help ik zit er tussen maar de reperateur kan alleen conclusies trekken" zijn ook hoogoplopende discussies.

gz

Bericht door gz » do feb 09 2006 4:08 pm

Hoorde dat Foto konijnenberg in Den Ham niet zo duur zou zijn met het schoonmaken van lenzen. Heb zelf geen ervaring ermee.

Rob

Bericht door Rob » do feb 09 2006 5:41 pm

gz schreef:Hoorde dat Foto konijnenberg in Den Ham niet zo duur zou zijn met het schoonmaken van lenzen. Heb zelf geen ervaring ermee.
Komt wel want je hebt ook 2 lenzen;) Ik doe het voorlopig nog met de blaasbalg maar dat zijn softjes (die ik overigens met blote ook niet zie zitten) mocht dit allemaal niet werken dan heb ik alvast SensorSwab gekocht met Eclips vloeistof...hetzelfde wat INCA gebruikt.

Met de blaasbalg heb je wel dat het stof niet allemaal uit de spiegelkamer verdwijnt maar op het moment van schoonmaken is het wel van de sensor en dat willen we ivm foto's.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

onduidelijk

Bericht door roel » vr feb 10 2006 8:59 pm

Hoorde dat Foto konijnenberg in Den Ham niet zo duur zou zijn met het schoonmaken van lenzen. Heb zelf geen ervaring ermee.
Kan kloppen dat je er geen ervaring mee hebt, Konijnenberg maakt namelijk geen lenzen schoon. Die sturen ze op naar de reparatie afdeling van Inca. Ik heb daarover een mail gestuurd naar K'berg en kreeg daar een snel en duidelijk antwoord op. Ook zij kunnen geen info geven over de prijs, dit volgens dezelfde redenatie als eerder in dit topic aangegeven.
Ik doe het voorlopig nog met de blaasbalg...
Wat bedoel je met spiegelkamer en sensor in relatie tot dit topic? Het gaat vooralsnog enkel over het schoonmaken van een lens. :wink:

Rob

Re: onduidelijk

Bericht door Rob » vr feb 10 2006 10:33 pm

rgroe schreef:
Ik doe het voorlopig nog met de blaasbalg...
Wat bedoel je met spiegelkamer en sensor in relatie tot dit topic? Het gaat vooralsnog enkel over het schoonmaken van een lens. :wink:
Zooooooooooo dan hahaha tja ik heb over die sensor nachten niet geslapen nadat ik me eerste vuiltje had ontdenk. Misschien nog een na-nachtmerrie:) of gewoon slecht gelezen :D

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”