silhouet

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ramona

silhouet

Bericht door Ramona » vr jul 22 2011 10:42 am

Oké, komt mijn eerste hulpvraag.
Twee weken geleden heb ik geprobeerd om een silhouet te maken bij zonsondergang.
Dit is het resultaat, maar ben er niet tevreden over.

Ik heb geprobeerd om de persoon zo donker mogelijk te houden.
Hetgeen ik niet tevreden ben is dat natuurlijk ook de achtergrond naar mijn smaak te donker is.
De oranje lucht komt niet mooi uit!!!
Hoe had ik dit anders kunnen aanpakken?
Of is dit gewoon een kwestie van photoshop.

1.

Afbeelding

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: silhouet

Bericht door gverhoef » vr jul 22 2011 10:52 am

Het lijkt me dat de compositie niet klopt. De donkere wolken en de donkere grond en bomenrij op de achtergrond zorgen dat het donkere silhouet wegvalt en je alleen maar een klein streepje zonsondergang en een stukje bij het water overhoudt. Alleen daar is het silhouet goed te zien. Dus wachten op een onbewolkte zonsondergang en fotograferen vanuit een lager perspectief om de horizon te verlagen, zou ik zeggen.

Ramona

Bericht door Ramona » vr jul 22 2011 11:02 am

Compositie klopt inderdaad niet. Was inderdaad meer als test bedoeld, dus niet zo goed opgelet.
Nu heb ik misschien nog een ander voorbeeld....
Al is de lucht niet zo mooi oranje, maar toch donkerder dan in werkelijkheid.
1.
Afbeelding

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gverhoef » vr jul 22 2011 1:58 pm

Ramona schreef:Compositie klopt inderdaad niet. Was inderdaad meer als test bedoeld, dus niet zo goed opgelet.
Nu heb ik misschien nog een ander voorbeeld....
Al is de lucht niet zo mooi oranje, maar toch donkerder dan in werkelijkheid.
1.
Afbeelding
Prachtig!

Smaken verschillen misschien, waarom wil je een oranje lucht als je zo'n prachtig donkerblauwe lucht hebt, met het contrast van de drie modellen, waar de vreugde van af spat. Ik vind dit een geweldige foto. Groot af laten drukken, mooi inlijsten en aan de muur ermee

Ramona

Bericht door Ramona » vr jul 22 2011 3:30 pm

Hahahaha, dank je wel voor het compliment.
Dus hij is niet te donker?
Vaak zie ik wel eens zulke foto's waar de lucht gewoon meer straalt, vandaar.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za jul 23 2011 1:50 am

Als je in NEF geshoten hebt, kun je misschien een paar stappen oplichten in NX.
Ik zag de exif en 1/4000 op f/8 is wel erg kort hoor, dus niet gek dat de foto erg donker is.
Mijn tip:
Zet je camera op M, stel in op een enkel belichtingspunt en richt op de lucht, stel de belichting in, dan richten op je onderwerp en afdrukken maar.
Oh ja en witbalans op automatisch, kun je achteraf in PS of NX altijd nog aanpassen.

Succes.
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Ramona

Bericht door Ramona » za jul 23 2011 2:04 am

Ik denk dat daar misschien ook wel het probleem ligt.
Het richten op de lucht.
Normaal ben je gewend op de persoon te richten, denk dat ik daar de fout in ga.
Fotograferen op de M doe ik zonder meer. Er gaat niets meer op automatisch.... :)

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » za jul 23 2011 11:04 pm

Je eerste foto is inderdaad wat te donker. Te weinig verschil in voor- en achtergrond, waardoor het silhouet wat verloren gaat. De foto van de springende mensen vind ik wel erg geslaagd! En het is een hardnekkig misverstand dat je alleen met M mooie foto's kunt maken. Op de A stand (diafragma-voorkeuze) heb je zeker zo veel mogelijkheden, zonder datv je het allemaal zelf moet doen. Het belangrijkste is dat je weet wat je camera doet, welke stand je ook gebruikt.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Ramona

Bericht door Ramona » za jul 23 2011 11:33 pm

Dat is zeer zeker waar.
Maar voor mijn eigen leerproces denk ik dat als ik veel in de M fotografeer, dat ik er wellicht iets meer van leer.
Tenminste dat hoop ik :D

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jac49 » zo jul 24 2011 7:28 pm

Ramona schreef:Dat is zeer zeker waar.
Maar voor mijn eigen leerproces denk ik dat als ik veel in de M fotografeer, dat ik er wellicht iets meer van leer.
Tenminste dat hoop ik :D
Ja ,ik fotografeer ook alleen in M stand . zoals je al aangeeft ,ook voor mijn leerproces is het goed ,en ook al ga je wel eens de mist in,
lekker nog een keertje over doen, en als ik er dan niet helemaal uitkom kan ik vrouwlief (Gisela) nog vragen. :D
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

george013

Bericht door george013 » zo jul 24 2011 7:37 pm

Je hebt op je canera een AE-L knop. Die kun je de belichting toewijzen in je menu.
Vervolgens stel je in op spot en richt op een plekje in de hemel waarvan ji denkt dat deze goed is. Druk de AE-L knop in, maak je compo en schiet. Eventueel corrigeren maar je bent snel in de buurt.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”