Time Machine maken

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Time Machine maken

Bericht door Niels » vr jul 22 2011 11:50 pm

Beste Apple gebruikers :-)

Ik heb een externe harde schijf welke ik als Time Machine wil installeren. Momenteel ben ik alle data die daarop staat even op de Mac aan het zetten, zodat deze leeg is.
Nu is mijn vraag hoop ik redelijk simpel :frown:

Time Machine is eigenlijk gewoon een backup van je Mac, right?
Maar ik heb momenteel 250 GB aan films, welke ik eigenlijk alleen op de Time Machine wil houden, en niet op de Mac zelf.

Kan dit is de vraag?

Bedankt voor de antwoorden weer… :D
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

iJoost

Re: Time Machine maken

Bericht door iJoost » za jul 23 2011 12:01 am

Nee, dat kan niet. Time Machine dunt backups namelijk uit. Je zou er zelf bij elk bestand op moeten letten dat alles wat in de backup moet blijven eerst langer dan een week op je computer heeft gestaan. Alleen dan ben je er zeker van dat het zo lang mogelijk in de backup blijft zitten. Maar ook dan kan het nog verwijderd worden als de backup schijf begint vol te lopen. Bovendien gaat op die manier (veel grote bestanden) je backup natuurlijk lang niet meer zo ver terug in de tijd. En wordt ie daardoor als backup een stuk minder waardevol. Kortom het is volstrekt onhandig. En dat komt omdat Time Machine bedoeld is als backup en niet als archief.

Een backup is geen archief. ;-)

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » za jul 23 2011 12:06 am

Thanks voor je antwoord IJoost :wink:

Dus met andere woorden… misschien is het zonde om mijn 2 terrabyte externe harde schijf te gebruiken als time machine?
Mijn mac heeft 1 geheugen, dus met een externe harde schijf van 1 terrabyte zou ik genoeg moeten hebben?

M.a.w. een andere externe harde schijf kopen voor mijn films op te zetten?

Ben "bang" dat m'n Mac onnodig traag wordt, wanneer ik er 250GB aan films op heb staan.
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jul 23 2011 12:14 am

Bedoelt Nielson niet dat hij zijn 2tb schijf wil partitioneren voor 250gb vaste filmopslag en de rest voor Time Machine-backup?

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » za jul 23 2011 12:20 am

Skippy schreef:Bedoelt Nielson niet dat hij zijn 2tb schijf wil partitioneren voor 250gb vaste filmopslag en de rest voor Time Machine-backup?
Nielson weet niet of ie dat bedoeld :lol:

Maar ik denk het inderdaad wel Skippy, kan dat, dat ik de helft van de externe harde schijf instel als externe schijf, en de andere helft als time machine (back-up)
Zou perfect zijn!
En moet je dit dan instellen wanneer je de time machine voor het eerst aanmaakt?

Ik heb de externe harde schijf nu aan het leegtrekken, aangezien dat moet de eerste keer volgens time machine :wink:
Flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jul 23 2011 12:41 am

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » za jul 23 2011 12:50 am

Helemaal goed, heb het inmiddels gevonden. Bedankt voor je link… ;-)
Flickr

iJoost

Bericht door iJoost » za jul 23 2011 1:29 am

Dat kan natuurlijk weer wel. Alleen kom je er dan na verloop van tijd natuurlijk achter dat je de partitie groottes toch niet goed gekozen hebt en dat het bovendien lastig is om ze aan te passen als ze eenmaal vol met data staan. Je bent niet de eerste... met dit plan.

Ik zou er gewoon vrolijk een tweede externe schijf naast zetten. Eentje voor de backup en eentje voor het archief. Ze kosten per slot van rekening niet zo veel meer.

Overigens heb je aan een backup schijf van dezelfde grootte als je harde schijf inderdaad ruim voldoende. Als je het een klein beetje slim doet tenminste. Download folders even uitsluiten van de backup, bijvoorbeeld. Ik kan met een dergelijke setup maar liefst drie jaar terug in de tijd. Dat vind ik royaal genoeg. :-)

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » za jul 23 2011 1:38 am

iJoost schreef:Overigens heb je aan een backup schijf van dezelfde grootte als je harde schijf inderdaad ruim voldoende. Als je het een klein beetje slim doet tenminste. Download folders even uitsluiten van de backup, bijvoorbeeld. Ik kan met een dergelijke setup maar liefst drie jaar terug in de tijd. Dat vind ik royaal genoeg. :-)
Dank je Joost, ik ben inmiddels druk bezig :-) Maar heb wel 2 partities gemaakt, aangezien ik 2 TB ruimte had, heb ik 1 TB als Time machine geinstalleerd, m'n Mac is tenslotte 1 TB, dus zoals je aangaf moet dat genoeg zijn. Dan heb ik voorlopig genoeg aan de overige (voorlopig dan he :wink: )

Laatste vraag ;-) MOET de externe harde schijf echt altijd aanstaan dan? Of kan ik deze bijvoorbeeld 1 x in de week aanzetten, en maakt Time Machine dan meteen een back-up?
Flickr

Bak
Clublid
Clublid

Bericht door Bak » za jul 23 2011 9:11 am

MOET de externe harde schijf echt altijd aanstaan dan? Of kan ik deze bijvoorbeeld 1 x in de week aanzetten, en maakt Time Machine dan meteen een back-up?
Dat laatste werkt prima op mijn MacBook Air. Daar heb ik natuurlijk niet de hele dag een externe schijf aan hangen. Zodra ik hem inprik start Time Machine en maakt een back-up. Ook ik heb twee partities op die externe schijf, een voor foto's en mp3 en de andere voor Time Machine. Werkt prima.

vulture
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door vulture » za jul 23 2011 9:32 am

vergeet niet af een toe ook een backup te maken van je archief :wink:

iJoost

Bericht door iJoost » za jul 23 2011 11:28 am

Een backup maken van je archief is ook een goed idee. Maar dan niet van de ene partitie op de andere natuurlijk. Harde schijven gaan stuk. Vroeg of laat. En dan heb je er niets aan als de backup van je belangrijke gegevens op de andere partitie van dezelfde schijf stond. Die is dan ook weg. Tenzij de gegevens op die tweede partitie niet belangrijk zijn natuurlijk. Dan hoef je er geen backup van te maken.

Overigens is het heel prettig als je de Time Machine harde schijf er gewoon aan laat. Via een draad of draadloos (Time Capsule). Zodat alle wijzigingen na een uur al weer in de backup zitten. Het kost niet heel veel meer ruimte. (Zie mijn opmerking over de backup historie die ik had.) Maar het hoeft natuurlijk niet.

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » zo jul 24 2011 12:13 am

Bedankt heren, voor alle uitleg, inmiddels draait alles als een zonnetje. Ga voortaan wanneer ik m'n Mac aanzet de harde schijf ook aanzetten, zodat deze inderdaad altijd een backup maakt. (neem aan dat Time Machine geen backup maakt als de Mac op standby staat)

Lion is momenteel aan het installeren. Ben benieuwd. Thanks voor de tips!
Flickr

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 24 2011 4:35 pm

Hij maakt alleen een backup nadat je een uur gewerkt hebt. Sleep of down-time telt niet. Maar een backup waarin in feite niets gewijzigd is neemt ook nauwelijks plaats in. (Het ziet er namelijk wel uit als een volledige kopie van je harde schijf maar dat zijn grotendeels hard-links nara bestanden/folders in eerdere backups.) En een dag later is ie trouwens ook al weer verwijderd.

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » ma jul 25 2011 8:29 pm

Nielson schreef:Precies, dat was bij mij inderdaad ook zo, hoefde nooit te wachten, en nu wel. Ik ga er van de week maar weer eens lekker voor zitten, en eens kijken waar het nu precies aan ligt, voor ik de Leeuw de schuld geef :lol:
Ik quote mezelf even uit een ander draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 6&start=60

Maar kan het zijn dat het allemaal iets trager wordt wanneer ik de Time Machine en de andere harde schijf aan de Mac heb hangen?
Zou niet moeten mogen toch? En dan is Time Machine niet eens aan het Backuppen…. :| :roll:

p.s. Thanks IJoost voor alle heldere Time Machine uitleg 8)
Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”