Venetie: Eerste foto's met de M-stand van de D3100

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Biohazard79

Venetie: Eerste foto's met de M-stand van de D3100

Bericht door Biohazard79 » ma jul 25 2011 9:06 am

1/4
Afbeelding

2/4
Afbeelding

3/4
Afbeelding

4/4
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Biohazard79 op ma jul 25 2011 10:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Venetie: Eerste foto's met de M-stand van de D3100

Bericht door Cor Gortzak » ma jul 25 2011 9:10 am

Nummer de foto's even, dat geeft makkelijker commentaar.

Geef tevens tussen de foto's enkele regels wit, dat kijkt prettiger.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jul 25 2011 9:15 am

Ah, Venetië, leuk om eens doorheen te wandelen.

Op nr1 is een mooi overzicht te zien welke behoorlijk wordt geplaagd door een totaal uitgebeten lucht.

Nr 2 heeft een prachtig blauwe lucht alleen is de rechter voorgrond erg donker door de schaduwpartijen.

Nr 3 vind ik de meest geslaagde alhoewel wat somber qua kleur en helderheid, hier is met nabewerken meer uit te halen.

Mooi doorkijkje in 4, alleen ook te donker naar mijn smaak. De "paspartoe" had ook wel wat kleine gemogen door een stapje naar voren te maken.

Hoop dat je er wat mee kan.......

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma jul 25 2011 9:26 am

Waarom maak je buiten foto's op de M-stand? Binnen kan ik het me voorstellen, maar buiten is de lichtmeter sowieso sneller en accuraat genoeg toch?

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » ma jul 25 2011 9:38 am

Hoi Kris,
leuke foto's
foto 2 en foto 4 zijn naar mijn mening het meest geslaagd.
Als ik naar je exif gegevens kijk zie ik dat foto 1 in auto is geschoten en dat op de andere de AF in C staat, wellicht ook je bedoeling...
met wat na bewerking is er nog meer uit de foto's te halen. :wink:
groet,

Midge

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma jul 25 2011 10:29 pm

Mijn eerste reactie was dat ik pijn aan mijn ogen kreeg door de uitgebeten foto nr. 1. En verder zie ik ook de winst niet van het fotograferen op M. Ik vind die in het steegje nog het aardigste.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Biohazard79

Bericht door Biohazard79 » di jul 26 2011 8:09 am

Tom schreef:Waarom maak je buiten foto's op de M-stand? Binnen kan ik het me voorstellen, maar buiten is de lichtmeter sowieso sneller en accuraat genoeg toch?
een bevriende fotograaf raadde me aan om eindelijk eens wat meer beginnen te werken met de M-stand, omdat iedereen wel kan fotograferen met de auto-stand, maar dat de echte uitdaging ligt in de M-stand.

Dus wou ik dat even uitproberen.

george013

Bericht door george013 » di jul 26 2011 8:16 am

Als je in de M-stand fotografeert en de belichtingsmeter volgt doe je precies hetzelfde als dat je in de A of de S-stand schiet.
Je kiest namelijk een waarde, A of S, en past de andere aan.
George

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » di jul 26 2011 1:17 pm

Het is een hardnekkig misverstand dat je in de M stand per definitie betere foto's zou maken. Waar het in de M stand om gaat is dat je heel bewust kunt afwijken van de hoeveelheid licht die de camera denkt nodig te hebben. Dus over- of onderbelichten. Sturen op sluitertijd of diafragma kun je net zo goed in de S- of A stand en afwijkend belichten met de plus-of min instellingen. Waar het bij het fotograferen om gaat is dat je weet WAAROM je voor bepaalde combinaties kiest, of dat nou op de automaat is of met M.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » di jul 26 2011 1:22 pm

JacTrum schreef:Het is een hardnekkig misverstand dat je in de M stand per definitie betere foto's zou maken. Waar het in de M stand om gaat is dat je heel bewust kunt afwijken van de hoeveelheid licht die de camera denkt nodig te hebben. Dus over- of onderbelichten. Sturen op sluitertijd of diafragma kun je net zo goed in de S- of A stand en afwijkend belichten met de plus-of min instellingen. Waar het bij het fotograferen om gaat is dat je weet WAAROM je voor bepaalde combinaties kiest, of dat nou op de automaat is of met M.
Helemaal met je eens.

Daarom als ik bewust op stap ga om foto's te maken zet ik de camera op M, zodat ik leer in welke situaties de belichting wijzigt (welk hoek komt lichtinval, donker/licht onderwerp, etc.). Als ik bijvoorbeeld met de kinderen op stap ben en camera mee heb, dan zet ik de camera op P-stand om die spontane foto vast te kunnen leggen. Een alternatief is de S-stand.

george013

Bericht door george013 » di jul 26 2011 2:02 pm

M,S of A, zolang je de belichtingsmeter volgt komt het op hetzelfde neer. En ook wat betreft bewust leren fotograferen. Enig verschil tussen enerzijds M en anderzijds A/S is dat je in het eerste geval twee wieltjes moet bedienen.
Een ondergeschoven kind vind ik de wijze van lichtmeting en waarop je meet.
De eerste foto met de uitgebeten l;ucht is genomen met matrix-lichtmeting. Matrix interpreteert de verschillende velden en heeft gekozen voor de donkere partijen als maatgevend voor de foto.
De andere foto's zijn genomen met spotmeting. Ervanuit gaande dat meting en compo binnen dezelfde beelden valt, is duidelijk te zien dat de lichtere waarden van de lucht de meting anders heeft gemaakt, meer op de lucht.
Je kunt draaien aan de wieltjes, maar weten wat de lichtmeter doet is net zo belangrijk of eigenlijk nog belangrijker
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”