ibook,
Om terug te komen op input op je foto's vind ik foto 3 juist prachtig. Waarschijnlijk omdat de kleine meid net langs de camera kijkt. En wat betreft je ringflash doet de egaliserende uitwerking op de één of andere manier wel recht aan je onderwerp. Net genoeg invul, niet teveel. Maar genoeg om de details goed te kunnen onderscheiden. Niet altijd gewenst bij een portret, maar in dit geval vind ik juist hartstikke mooi. Ze heeft niets te verbergen zo te zien. De uitsnede maakt de lach wel erg sappig inderdaad. De nadruk komt teveel op de mond te liggen zo ook door de reflectie van de flits op de lippen.
Léon maakt wel een duidelijk punt. Misschien was het geluk, misschien meer wijsheid. Of iets van beide. Maar foto drie vind ik helemaal níet verkillend of afstandelijk overkomen. Tenminste dat begrijp ik uit Léon zijn uitleg. Ze krijgt er wel iets van een zoete uitstraling door. Het is maar net wat je wilt bereiken natuurlijk. Maar ik geloof dat Léon en ik daarover van mening verschillen.

In m'n studiejaren heb ik regelmatig m'n ringflits erbij gehad en je moet wel weten wat je ermee doet. Anders kan het effect inderdaad averechts gaan werken. Je kan iemand er zo mee doodfotograferen.
Mvgr.
blackMTF