Welke Lens?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Bacarlie

Welke Lens?

Bericht door Bacarlie » di jul 26 2011 9:44 am

Hallo,

Ik heb een half jaartje geleden mijn kleien Nikon D60 ingeruild en een Nikon D300 gekocht.
Hier zit een Lens 18-200 bij. Maar deze is vorige week kapot gevallen :(

Ik fotografeer veel modellen, kinderen, baby's en gezinnen in mijn eigen studio (oppervlakte 3x3 meter).
Ook fotografeer ik veel gezinnen en families buiten. Net als Bruidsreportages.
Ik merk heel erg dat mijn lens dan niet perfect is.

Wat raden jullie me aan, nu ik toch een nieuwe lens (lenzen) moet gaan kopen.
Alvast bedankt voor iedere reactie.

Fastkids

Re: Welke Lens?

Bericht door Fastkids » di jul 26 2011 9:54 am

Hallo Bacarlie,

Voor binnen in mijn 'studio' (als het zo mag heten) gebruik ik meestal mijn 17-50/2.8 tamron. Buiten ga ik vaak over op mijn nikon 35/1.8 of mijn tamron 90/2.8.
Voor bruiloften heb ik op een body de 17-50 zitten en op de andere de 90mm. Voor mij een perfecte combinatie en allemaal super scherp!

Als ik de keuze had zou ik beginnen met de 17-50 en 90mm.

Natuurlijk kun je ook kijken voor de Nikon lenzen (al zijn ze wel wat prijziger). In plaats van de 90mm zou ik dan voor de 85mm 1.8 gaan en de 17-55/2.8 .

Succes met je zoektocht.
Laatst gewijzigd door Fastkids op di jul 26 2011 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di jul 26 2011 9:56 am

Probeer eens uit te vinden op welk brandpuntsafstand je de meeste foto' s maakt.

Dat is een goed startpunt. Van daar uit kan je dan gaan kijken welke lens je wil.

Voor het geld van een 18-200 heb je ook een 50 1.8 en een 85 1.8.

Akswad

Bericht door Akswad » vr jul 29 2011 3:36 am

Ik heb drie lange nachten onderzoek gedaan voor mezelf. En Wat ik jou aanraad is een lens met een vast brandpunt.
Ik dacht aan Nikon ''AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G'' Die is goedkoop scherp en is goed in het donker.

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door BStollman » ma aug 01 2011 1:22 pm

Akswad schreef:Ik heb drie lange nachten onderzoek gedaan voor mezelf. En Wat ik jou aanraad is een lens met een vast brandpunt.
Ik dacht aan Nikon ''AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G'' Die is goedkoop scherp en is goed in het donker.
Maar voor het werk dat hij doet lijkt me dit ietwat summier.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

annoh

Bericht door annoh » wo aug 03 2011 8:04 am

Je hebt een tijd de 18-200 gehad. Je zou voordat je wat anders gaat kopen eerst wat foto's kunnen gaan analyseren. Met welk diafragma zijn ze gemaakt en met welke brandpuntafstand zijn ze gemaakt? Zouden bepaalde foto's beter/mooier geworden zijn met andere brandpuntafstand? Zo ja, meer of minder groothoek? Zelfde vraag wat betreft diafragma.

Als je daar wat tijd aan besteedt dan kan jij precies aangeven welke brandpuntsafstanden jij vaak gebruikt. Ook heb je info over benodigde lichtsterkte.

Ik ben benieuwd de uitkomst van je analyse te horen!

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo aug 03 2011 9:47 am

annoh schreef: Als je daar wat tijd aan besteedt dan kan jij precies aangeven welke brandpuntsafstanden jij vaak gebruikt. Ook heb je info over benodigde lichtsterkte.
De analyse van de gebruikte diafragma's lijkt mij in dit geval weinig zinvol, gelet op de beperkte lichtsterkte (f/3.5 - f/5.6) van het 18-200mm objectief. Er zal bijvoorbeeld nooit uitkomen dat f/2.8 - f/4.0 de meest gebruikte diafragma's zijn, domweg omdat dat met dit objectief niet mogelijk is.
Gelet op het studiowerk in een beperkte ruimte en de bruidsreportages lijkt mij een lichtsterk objectief, zoals de Nikkor AFS 2.8/17-55 of een Tamron 2.8/17-50mm, als eerste optie in aanmerking te komen. Voor wat meer tele zou ik aanvullend een Nikkor AFD 1.8/85mm adviseren.
Jur

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo aug 03 2011 4:36 pm

Ik zie alleen maar primes en standaardobjectieven die worden aangeraden? :roll:

annoh

Bericht door annoh » wo aug 03 2011 6:57 pm

Analyse van gebruikt diafragma kan ook bij een 18-200 mm objectief heel zinvol zijn.

Stel dat TS er achter omt dat er vaak teveel scherptediepte is ondanks het feit hij met volle opening gewerkt heeft.
De conclusie is dan dat een volgend objectief lichtsterker zou moeten zijn.

iBub

Bericht door iBub » wo aug 03 2011 8:08 pm

Kijk een bij deze: http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens-(AF" onclick="window.open(this.href);return false;)/Nikon-AFS-1685-VR/Ad136413.html

Gerard

Daniël

Bericht door Daniël » wo aug 03 2011 8:37 pm

Nu ben ik geen studio kenner.
Maar het lijkt mij dat je daar een haarscherpe lens voor moet hebben.
Dus prime of een minimale zoom factor lens.

Wat is je budget?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo aug 03 2011 9:15 pm

Jongens houd maar op, dit was duidelijk weer een eendagsvlieg.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”