D7000 met SB600: fill flash en Motion blur
D7000 met SB600: fill flash en Motion blur
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: D7000 met SB600: fill flash en Motion blur
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Wat is nu precies je vraag?
Het feit dat je een “ghost” krijgt op het moment dat de op 1/20 fotografeert en een fill flash gebruikt, is volledig normaal.
Ik snap de keuze voor 1/20 dan ook niet.
Daarnaast is het misschien handig als je de rest van je instellingen ook even meld. Fotografeer je op de A/S of P stand.
Het feit dat je een “ghost” krijgt op het moment dat de op 1/20 fotografeert en een fill flash gebruikt, is volledig normaal.
Ik snap de keuze voor 1/20 dan ook niet.
Daarnaast is het misschien handig als je de rest van je instellingen ook even meld. Fotografeer je op de A/S of P stand.
Delete
-
- Forumlid
Volgens mij doet de camera dit niet automatisch.
1/60 is het maximum wat je kan instellen als de camera het automatisch doet.
Wil je sneller, dan kan dat alleen door in de S of de M stand de sluitertijd handmatig te kiezen.
1/60 is het maximum wat je kan instellen als de camera het automatisch doet.
Wil je sneller, dan kan dat alleen door in de S of de M stand de sluitertijd handmatig te kiezen.
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik snap het hele probleem niet zo. Als je flitst heb je normaal je sluitertijd tussen de 1/60 en 1/250. Langzamer kan ook, maar dat is niet aan te raden als je zonder statief werkt. Bij langzamere sluitertijden krijg je inderdaad snel bewegingsonscherpte. Verder moet je niet bang zijn om je ISO gewoon op 800 of 1000 te zetten bij de D7000. Met donker weer zoals nu is ISO 200 vaak gewoon te laag...
-
- Forumlid
Ik snap het probleem ook niet helemaal.
Misschien kan Cedric eens uitleggen welk resultaat hij wil bereiken.
Wat voor een foto onder welke omstandigheden, en wat wil hij als uitkomst.
Met gewoon rechtoe rechtaan flitsen gaat je sluitertijd gewoon boven de 1/60. (Dus geen “Slow” of “Rear” op je display)
Misschien kan Cedric eens uitleggen welk resultaat hij wil bereiken.
Wat voor een foto onder welke omstandigheden, en wat wil hij als uitkomst.
Met gewoon rechtoe rechtaan flitsen gaat je sluitertijd gewoon boven de 1/60. (Dus geen “Slow” of “Rear” op je display)
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Je kan wel handmatig de FlashEV verhogen, door de knop onder de flitser vast te houden, en aan het voorste stelwiel te draaien.
De camera gaat dit inderdaad niet automatisch doen.
De camera gaat dit inderdaad niet automatisch doen.
Delete
-
- Forumlid
Ja, ik begrijp wat je wil doen.
Maar wat jij wil, is de verkeerde middelen gebruiken, en dan verwachten dat camera iets anders fouts doet om het te compenseren. (kort door de bocht)
Met cameraEV vertel je de camera dat je wil onderbelichten. Normaal wil je dan ook dat de camera onderbelicht, en niet dat hij de flits verteld dat hij moet gaan overbelichten, want dan gaat het hele effect van onderbelichten verloren.
Het enige wat je kan doen is zelf handmatig corrigeren met de FlashEV (zit links naast de releaseknop van de popup flitser, deze werkt ook voor je SB600).
Maar wat jij wil, is de verkeerde middelen gebruiken, en dan verwachten dat camera iets anders fouts doet om het te compenseren. (kort door de bocht)
Met cameraEV vertel je de camera dat je wil onderbelichten. Normaal wil je dan ook dat de camera onderbelicht, en niet dat hij de flits verteld dat hij moet gaan overbelichten, want dan gaat het hele effect van onderbelichten verloren.
Het enige wat je kan doen is zelf handmatig corrigeren met de FlashEV (zit links naast de releaseknop van de popup flitser, deze werkt ook voor je SB600).
Die eerste foto zit er ook gewoon naast qua focus. Daarbij is zoals je zelf al zei de sluitertijd 1/100 en bij de andere foto is dit 1/250. Dit maakt een groot verschil. Je had makkelijk naar ISO 400 kunnen gaan, sluitertijd naar 1/250 en eventueel met de hand scherpstellen. Sowieso is het aan te raden om bij macrofotografie vanaf statief te werken.
Verder sluit ik mij aan bij de opmerking van yzf1kr
Verder sluit ik mij aan bij de opmerking van yzf1kr
Gewoon wel in M werken maar je flitser op TTl, let er op dat je lichtmeter in de min staat, je camera bepaalt nu zelf automatisch hoeveel flitslicht er nodig is om tot een goed belichte opname te komen.CedricV schreef:1) Vragen of iemand dit probleem volledig kan elimineren zonder gebruik te maken van de M stand... ( ik zou graag automatische metering gebruiken maar meer dan 2-3 stops fill flash gebruiken)
Groeten Jan
Delete