hulp nieuwe lens D40

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
ydeh

hulp nieuwe lens D40

Bericht door ydeh » ma mei 07 2007 6:27 pm

Ik ben vrij nieuw in de fotografie, vandaar dat ik (zelfs na een aantal dagen spitten in dit forum) met misschien voor velen een "rare" vraag kom.
Ik heb zelf een D40 met 18-55 DX kitlens. Ik ben erg tevreden over de camera. Natuurlijk is het geen professionele camera, maar dat weet je van tevoren als je een D40 koopt. Maar voor het geld vind ik hem meer dan uitstekend presteren. Ik wil echter toch een andere lens gaan aanschaffen, eentje met íets meer zoom bereik waardoor ik een kwalitatief goede (betere) "alleskunner" heb.
Ik heb veel gelezen over goede, betere en de beste lenzen, maar ik wil graag weten: maakt dat voor een D40 ook uit (omdat het toch een relatief "mindere" camera is), of maakt het juíst bij een D40 uit als je er een andere lens op zet?
Ik zat zelf evt. te denken aan een 18-70 of 18-135...
Ik wil mijn D40 blijven gebruiken voor mijn snelle foto's en als "altijd bij me" camera, maar dan wil ik een nét iets veelzijdigere lens.
Waarschijnlijk schaf ik over een tijdje een D200 aan, en dan kan ik aan het echte werk gaan denken.
Als iemand mij kan helpen een besluit te nemen over niet alleen welke lens er evt. geschikt is, maar ook óf het wel echt nodig is, graag!!

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » ma mei 07 2007 6:34 pm

55-200 vr? ongeveer 350 euro, zal prima voldoen aan jouw eisen. 18-70 scheelt maar 20 mm...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

niet minder anders

Bericht door George Fennes » ma mei 07 2007 6:35 pm

Hallo Ydeh,

Je spreekt over een mindere camera, dat zou ik zo niet willen zeggen.

In ieder geval niet minder in het produceren van plaatjes.

Maar minder in de mogelijkheid van keuze van objectieven dat is waar en daar loop je nu tegen aan.

De 18-70mm is beter/scherper dan de 18-55mm en de 18-135mm, minder vertekening en in vergelijk met de 18-135mm.

Dus de 18-70mm is van deze 3 lenzen wat kwaliteit betreft te prefereren.

Ik weet niet of de Tamron 17-50mm 2.8 ook op een D40 kan, ik dacht het eerlijk gezegd niet.

En Sigma heeft een lijst gepubliceerd met objectieven die op een D40 kunnen, moet ergens in een ander draadje op het forum staan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

goed glas

Bericht door George Fennes » ma mei 07 2007 6:38 pm

Als je toch een D200 overweegt, ga dan voor goed glas, dat kan je straks ook op de D200 gebruiken.

Anders koop je nu iets voor op de D40 en is het niet in verhouding met de D200.

Goed glas is nooit weg.

cstr1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door cstr1 » ma mei 07 2007 7:02 pm

Een beetje droevig word ik hier wel van... Hoezo geen professionele camera? Hoe kun je nu al zeggen dat je naar een D200 gaat? Ga eens eerst foto's maken en bepaal voor jezelf wat je nu precies wil gaan fotograferen en hoe... als familiekiekje of ga je professioneel het vak in. Ik vind dat ik met mijn D40 geweldige foto's maak, helemaal afgestemd op mijn wensen, heb een 2e lens erbij gekocht (55-200) maar heb gewoon veel plezier, op mijn manier , in het fotograferen.

Sterkte en 'bezint eer ge....' Succes met je verdere fotografische ontwikkeling en keuzes!
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.

ydeh

Bericht door ydeh » ma mei 07 2007 7:25 pm

Beste cstr1,
Hij vált niet onder de noemer "professionele camera, dat ís nu eenmaal zo. Dat wil niet zeggen (en heb ik ook nooit gedaan) dat je er geen "professionele" foto's mee kunt maken... En zoals ik al zei: ik ben er zeer tevreden mee.
Ik kan nu al zeggen dat ik waarschijnlijk ook nog een stapje omhoog ga met mijn 2e camera, omdat het fotograferen mij uitstekend bevalt en je met een D200 wat meer mogelijkheden hebt, vandaar...
Waarom dan niet meteen een D200? Omdat een D40 zowiezo de perfecte camera is om met een reflex camera te beginnen, en omdat ik behoefte had (en nog steeds behoefte heb!) aan zo'n type camera.

Verder: bedankt voor de snelle reacties iedereen. Waarschijnlijk ga ik tóch voor de 18-70mm, alhoewel die 18-135 ook maar in mijn hoofd blijft rondspoken :) Is het verschil in bijvoorbeeld scherpe echt heel duidelijk merkbaar?
En met een 55-200 VR kom ik denk ik net weer tekort aan het andere uiteinde... En een 18-200VR zit meteen weer in een andere prijsklasse.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mei 07 2007 7:44 pm

Als je naast de 18-70 méér wilt, zou ik eens kijken naar de 70-300VR. Volgens mij de perfecte aanvulling!

Groet, Cees :D

Overigens, welkom op dit prachtige forum! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

hjanssen

Bericht door hjanssen » ma mei 07 2007 7:46 pm

ydeh schreef:En een 18-200VR zit meteen weer in een andere prijsklasse.
Als je naar de D200 wil gaan, zal je toch aan deze prijsklasse moeten gaan wennen. Koop gerust 2de hands materiaal, ik zal net een 80-200 2.8 voor €400, maar die is weer "niet" geschikt voor de D40.

ydeh

Bericht door ydeh » ma mei 07 2007 8:34 pm

Ik weet dat ik aan deze prijsklasse zal moeten gaan wennen, daarom ga ik er nu nog eeeven niet aan :)

ydeh

Bericht door ydeh » ma mei 07 2007 11:08 pm

Nog even een vraag: is de 18-70 daadwerkelijk €300 waard als je al een 18-55 kitlens hebt... Scheelt het veel in beeldkwaliteit? Ook qua kleur/contrast e.d.?

Robin

Bericht door Robin » ma mei 07 2007 11:22 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » di mei 08 2007 12:22 am

Wat is nu het probleem heb je net een D40 wil je alweer een D200 terwijl je niet eens weet wat voor lensen er allemaal zijn.
Ik moet zeggen je ontwikkeld behoorlijk snel

Verder kun je de duurste en professioneelste camera gaan kopen maar goeie foto's moet je toch echt zelf maken.

:roll:

George Fennes
Clublid
Clublid

tijd

Bericht door George Fennes » di mei 08 2007 12:28 am

Bug322 schreef:

Code: Selecteer alles

Ik moet zeggen je ontwikkeld behoorlijk snel 
De tijd staat niet stil :roll:

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di mei 08 2007 4:33 am

de 18-70 is ook mijn favoriete lens. en op de d70 heb je echt een idee een sherman tank in heanden te hebben met een snelheid van schummi in zijn topdagen

ydeh

Bericht door ydeh » di mei 08 2007 7:29 am

Ik heb totaal geen probleem, ik vraag me af waarom ik word "aangevallen" als ik al snel aan het orienteren ben voor een 2e camera. Nogmaals: Ik ben zéér tevreden met mijn D40, maar ook altijd op zoek naar "betere"/andere mogelijkheden.
Aangezien veel kit lensen als matig worden beschouwd, heb ik op dit forum een vraag geplaatst welke er een stapje omhoog is ten opzichte van de 18-55 lens die bij mijn D40 zat. Daar is dit forum toch voor, vragen stellen?

Ik vind 300 euro voor 18-55/70mm verschil ook vrij stevig, echter als er nog meer voordelen aan de 18-70 zitten wil ik het evt. wel overwegen.
Dus kom maar op met die voordelen ten opzichte van de kitlens!
Als er niet veel voordelen aan zitten bewaar ik mijn kitlens gewoon en blijf ik vrolijk verder schieten op deze manier.
De 18-135 valt denk ik toch af nadat ik er wat mindere berichten over heb gelezen hier en daar, en omdat geen VR bij dat bereik toch wel een minpuntje moet zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”