Vraagje over objectieven.

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Sugamilk

Vraagje over objectieven.

Bericht door Sugamilk » wo jul 27 2011 1:16 pm

Hoi allemaal,

Ik denk niet dat ik het hier goed vraag, maar weet even niet waar ik het anders kan doen.

Ik wil toch graag weten wat het verschil is tussen objectieven, zoals telezoom en dat soort benamingen.

Ik wil graag een extra objectief erbij, voornamelijk om ook verder in te kunnen zoomen en nog duidelijkere foto's te maken.
Maar weet dus niet welke ik wil, en wat het verschil is enzo. En welke merken goed zijn enzo.

Ik maak voornamelijk foto;s van dagjes uit, portret, dieren en bezienswaardigheden. Heb nu de 18-55mm op een Nikon D3100.

Groetjes

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Vraagje over objectieven.

Bericht door yzf1kr » wo jul 27 2011 2:53 pm

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=46" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je goed kijkt staat hier de uitleg al.

Sugamilk

Bericht door Sugamilk » wo jul 27 2011 6:18 pm

Ahja, dr stond zoveel info, dat ik niet zover meer heb gekeken, ik ga zo even kijken.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » wo jul 27 2011 7:14 pm

Sugamilk schreef:Hoi allemaal,

Ik wil graag een extra objectief erbij, voornamelijk om ook verder in te kunnen zoomen en nog duidelijkere foto's te maken.
Maar weet dus niet welke ik wil, en wat het verschil is enzo. En welke merken goed zijn enzo.

Ik maak voornamelijk foto;s van dagjes uit, portret, dieren en bezienswaardigheden. Heb nu de 18-55mm op een Nikon D3100.

Groetjes
Tja, dat is allemaal niet in een paar woorden uit te leggen, dus je zult wat moeten googlen.
Op Full Frame wordt een brandpuntsafstand van 50 mm als standaard beschouwd. Op DX (zoals jouw D3100) is dat zeg maar 35 mm. Dat geeft een beeldhoek die overeen komt met wat je met je eigen ogen ziet. Je 18-55 is een standaardzoomlens. Vanuit 35 mm kun je uitzoomen tot 18 mm (groothoek) of inzoomen tot 55 mm (matig tele).
Je wilt nu meer kunnen "inzoomen", dwz meer tele ofwel meer millimeters.
De goedkoopste oplossing is de 55-200, die prima past en aansluit bij je 18-55. Neem er wel een met VR.
De 55-300 geeft je nog meer bereik naar de telekant en die is ook wat robuuster.
Helemaal top is de 70-300VR, maar dat hangt van je budget af.
Succes.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”