D50 stof?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
error

D50 stof?

Bericht door error » di mei 08 2007 1:20 pm

Sinds afgelopen week staat er tot mijn schrik op elke foto een vlekje.

Of ik nu fotografeer met UV filter of niet, hoe goed ik de lens ook schoon maak, het helpt niet.

Daarom denk ik dat het binnenin de camera zit.

Hier een foto waarop je het kunt zien, het zit ongeveer rechtsboven. Ik weet niet of iemand het kan herkennen als stof?
http://img515.imageshack.us/img515/1516/vlek1av5.jpg
http://img143.imageshack.us/img143/2955/vlek2lz5.jpg

De laatste keer dat ik van lens verwisseld heb moet in januari zijn geweest. Daarna nooit meer. Ik heb sinds januari alleen nog maar de kitlens. Kan er dus ook stof bijkomen zonder dat je het ooit verwisseld?

Als ik de lens eraf haal, zou ik dan die vlek kunnen vinden? Het probleem is dat ik de camera online gekocht heb, anders zou ik wel even naar een fotograaf zijn gegaan.

Maar toch alvast bedankt voor de hulp!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di mei 08 2007 1:23 pm

Je kunt 2 dingen doen:
1. Lid worden van de NCN en dan kun je in het volgende clubblad lezen hoe je met Capture NX zo'n vlekje wegwerkt *hik*
2. Een afspraak in Beverwijk of evt. in Nijmegen maken om je camera schoon te laten maken.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Kroko

Bericht door Kroko » di mei 08 2007 1:30 pm

Het ziet eruit als stof op de censor. Ik blaas het eraf met een blaasbalg van giotto.
Het kan zijn dat het stofje al enige tijd in de camera zwerft.
Over dit onderwerp is al heel wat geschreven op dit forum. De zoek functie kan je misschien verder helpen.

Suc6

harry bul

Bericht door harry bul » di mei 08 2007 1:35 pm

error koop gewoon een setje van VisibleDust je kan het makkelijk zelf doen. hoef je helemaal niet voor naar Beverwijk. ik gebruik het nu al meer dan een half jaar tot volle tevredenheid diverse sensors al mee gereinigd o.a D50 D70 D80 D200/

zorg dat er een volle accu inzit spiegel omhoog klappen 1 keer met het kwastje over de sensor en klaar is het is 30 seconden werk.

en een vlekje wegwerken hoeft niet beslist met capture NX kan net zo goed in elk ander photoprogramma of dat nu paint shop pro is of CS2 Photo element 5 of photoshop lightroom.

Harry

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 08 2007 2:04 pm

Ik heb net als kroko een blaasbalgje van Giottos.

Wat je kan doen is het volgende:
1.: Maak een foto van een egaal oppervlak (blauwe lucht, wit papiertje) met een klein diafragma (f/22). Nu kan je op de foto het stofje zien.
2.: In het menu van je D50 zit een functie op je spiegel omhoog te laten klappen. Haal de lens van de body en laat je spiegel omhoog klappen via die functie.
3.: Je kijkt nu naar de sensor in de body achter de spiegel. Probeer nooit met je mond het stofje weg te blazen, want de kans dat er dan speeksel op je sensor terecht komt is groot en dat is iets lastiger weg te halen
4.: Houd de body ondersteboven en knijp in het blaasbalgje zodat er lucht uitkomt, blaas eerst de randen van de lensmount schoon en daarna de rest van de binnenkant incl. de sensor.
5.: Zet de camera uit en de spiegel klapt weer terug. Herhaal stap 1 om te controleren of alles weg is.

Het is mogelijk dat dat stofdeeltje er al eerder was en nu pas op je sensor terecht is gekomen of dat je hem niet eerder gezien hebt.
Stof op je sensor is overigens niet een ramp hoor, het hoort er gewoon bij en in PS is het in 1 sec. weg te halen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin

Bericht door Robin » di mei 08 2007 2:54 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » di mei 08 2007 2:59 pm

Robin schreef:Stomme vraag,

maar op het werk onlangs met Aero-Duster gewerkt. Soort van spuitbus met samengeperst fluorethaan voor het verwijderen van stof deeltjes.

Zou dat ook een toepassing kunnen zijn voor het verwijderen van stof ipv een blaasbalgje ?? :oops:

http://www.miller-stephenson.com/aero_001.htm

Aero-Duster®
MS-222N (14oz)

The convenient nonflammable way to remove microscopic dust. Recommended for electromechanical instruments, computer equipment, rotating instruments and optics. High purity. May be used with MS-228 Cobra® Duster extension for use in hard to reach areas. NSN 6850-01-346-9144 (14oz)
Als het stofje redelijk los zit is dit een zeer goede oplossing. Heb ook en stofje zitten waarbij het niet lukte. Zaterdag dus even een schoonmaaksetje aanschaffen :(

FvM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: D50 stof?

Bericht door FvM » di mei 08 2007 3:13 pm

[quote="error"]
Kan er dus ook stof bijkomen zonder dat je het ooit verwisseld?
quote]

Jazeker, als bijv. het afsluitdekseltje waarachter de kabelingangen zijn verborgen, niet goed sluit, dan kan er stof in de camera komen. Dit is ook de reden waaropm dit rbber dekseltjes zijn.

pabusk

Bericht door pabusk » di mei 08 2007 3:28 pm

chip54 schreef: 1. Lid worden van de NCN en dan kun je in het volgende clubblad lezen hoe je met Capture NX zo'n vlekje wegwerkt *hik*
Of je kijkt hier even http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1]Stof Moet je wel Capture software voor tot je beschikking hebben ;-)

Grtz,
Paul

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 08 2007 3:49 pm

Wat kost een spuitbusje dan? Want zo'n balgje heb je al vanaf 6,-
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

pabusk

Bericht door pabusk » di mei 08 2007 3:51 pm

Ik zal het vanavond eens thuis met mijn eigen cam proberen want die stoff referentie foto staat toch niet voor niets in het menu :?: Weet alleen niet of je die functie ook op de D50 hebt.

pabusk

Bericht door pabusk » di mei 08 2007 4:10 pm

De tekst op de link zegt

Compatibiliteit:
1. De functie 'Image Dust Off' van Capture NX is compatibel met [highlight=red]alle[/highlight] .NDF-bestanden [highlight=red]of[/highlight] met NEF-bestanden van de D100/D1X/D1H (waarbij de D1X/H firmware 1.10 of later moet gebruiken). De compatibiliteit van NDF-bestanden met versies van Capture 4.x hangt af van de compatibiliteit van de camera met Nikon Capture 4. Vorige versies van Nikon Capture ondersteunen deze functie niet.

Vereiste camera-instellingen:
Als referentiefoto moet u een foto maken van een effen wit object op ongeveer 10 cm afstand van het objectief (hoe dichter bij het object, hoe beter). Camerabewegingen zijn niet van invloed op de referentiefoto.
D100/D1X/D1H: U dient de volgende instellingen voor de camera en het objectief aan te brengen:
Beeldkwaliteit: NEF (RAW)
Gevoeligheid: minimale instelling
Belichtingsstand: automatische diafragmavoorkeuze (A)
Diafragma: minimaal diafragma (grootste f-waarde)
Scherpstelstand: handmatige scherpstelling (M) ingesteld op oneindig
Als u een zoomobjectief gebruikt, dient u deze in te stellen op Tele.
[highlight=red]Alle andere Nikon D-SLR-camera's: De instellingen worden automatisch aangepast door de camera[/highlight].

Grtz,
Paul

Robin

Bericht door Robin » di mei 08 2007 4:16 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

error

Bericht door error » di mei 08 2007 7:32 pm

Dank jullie wel voor de reactie's.

Het is dus duidelijk dat het een stofje is. Ik zal als ik later deze week de tijd heb zo'n setje kopen.

Er is inderdaad veel over geschreven op het forum, maar ik wist niet zeker of het een stofje was.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di mei 08 2007 8:02 pm

dust in the wind, ;) ja ja sommigen zijn ouder dan je denkt.

maar blijft vervelend , kijk ook je lenzen goed na (glas voor en achter en probeer zoveel mogelijk lensen binnen te wisselen

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”