Raw en PTLens
Raw en PTLens
Meestal gebruik ik Adobe Bridge (met RAW) (experimenteer nu wat met Lightroom en RAW) om 90% van mijn foto's de finishing touch te geven.
Ik zou echter op een of andere manier de RAW bestanden met PTLENS willen aanpassen. (Dat is regelmatig nodig met mijn 18-200 VR II ) en dan pas de overige bewerkingen uitvoeren.
Of moet ik een ander programma gebruiken dat in staat is om RAW bestanden mbv PT lens aan te passen?
Nog een vraagje: Waar vind ik wat theorie en praktijk over "verscherpen"?
Tot nu toe gebruik ik dat niet, maar wat zou het toevoegen?
Ik zou echter op een of andere manier de RAW bestanden met PTLENS willen aanpassen. (Dat is regelmatig nodig met mijn 18-200 VR II ) en dan pas de overige bewerkingen uitvoeren.
Of moet ik een ander programma gebruiken dat in staat is om RAW bestanden mbv PT lens aan te passen?
Nog een vraagje: Waar vind ik wat theorie en praktijk over "verscherpen"?
Tot nu toe gebruik ik dat niet, maar wat zou het toevoegen?
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bijvoorbeeld deze link
http://en.wikipedia.org/wiki/Unsharp_masking
En verder Google op "unsharp mask" en dan maar lezen én toepassen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unsharp_masking
En verder Google op "unsharp mask" en dan maar lezen én toepassen.
Ik heb PTLens als plug-in PS, dus na de ACR, en ik dacht niet dat de stand-alone versie van PTLens RAWs aankon. Het programma heeft wel de correcties van een heleboel lenzen zo aan boord en je hoeft niets meer in te stellen, behalve de vignetering die moet je nog handmatig doen.
Ik zet USM meesta de amount op 150% en draai dan de radius van 0 omhoog tot dat ik denk dit is het en dan 0,2 terug en dan kom ik zelden boven de 0,8. En daarbij staat het beeld op 100%.
Ik zet USM meesta de amount op 150% en draai dan de radius van 0 omhoog tot dat ik denk dit is het en dan 0,2 terug en dan kom ik zelden boven de 0,8. En daarbij staat het beeld op 100%.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik wil niet denigrerend overkomen hoor maar ik geloof dat je de basistechnieken en volgordes van digitale beeldbewerking nog niet in de vingers hebt.
Het voert hier te ver om dat uit te leggen.
Ik adviseer je om een goed boek over digitale fotografie te lenen of te kopen waarin de basisbegrippen van bewerking zoals verscherpen uitgelegd worden.
Succes
Skippy
Het voert hier te ver om dat uit te leggen.
Ik adviseer je om een goed boek over digitale fotografie te lenen of te kopen waarin de basisbegrippen van bewerking zoals verscherpen uitgelegd worden.
Succes
Skippy
In alle boeken die ik tot nu toe gelezen heb, kan ik niets terug vinden over PTLENS in combinatie met RAW. En als je mijn aanvangs post goed gelezen hebt , ben ik geen Photoshop gebruiker, en verscherpen was een bijzaak, tot nu toe niet nodig gevonden. Was alleen nieuwsgierig.
En ja: je komt wel denigrerend over. Je doet niet eens een poging om een antwoord te geven. (of een deel van een antwoord, in het slechste geval had je een concreet boek geadviseerd)
En ja: je komt wel denigrerend over. Je doet niet eens een poging om een antwoord te geven. (of een deel van een antwoord, in het slechste geval had je een concreet boek geadviseerd)
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Raw en PTLens
Ik heb het even uitgeprobeerd in Photoshop CS2 met een PTLENS plug-in. Het werkt ook gewoon met mijn (D2x) NEF bestanden. Je zult de bestanden na bewerking wel moeten opslaan als JPEG, PSD of TIFF.Sterke-Jerke schreef:Ik zou echter op een of andere manier de RAW bestanden met PTLENS willen aanpassen. (Dat is regelmatig nodig met mijn 18-200 VR II ) en dan pas de overige bewerkingen uitvoeren.
Jur
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
http://epaperpress.com/ptlens/paparazzi schreef:Wat is PTLens en wat doet 't?
Re: Raw en PTLens
Volgens mij is een NEF-bestand als het door de ACR is en in PS staat al geen RAW meer, waarschijnlijk zal het iets van een PSD bestand zijn.Jur schreef:Ik heb het even uitgeprobeerd in Photoshop CS2 met een PTLENS plug-in. Het werkt ook gewoon met mijn (D2x) NEF bestanden. Je zult de bestanden na bewerking wel moeten opslaan als JPEG, PSD of TIFF.Sterke-Jerke schreef:Ik zou echter op een of andere manier de RAW bestanden met PTLENS willen aanpassen. (Dat is regelmatig nodig met mijn 18-200 VR II ) en dan pas de overige bewerkingen uitvoeren.