foto's modelrace auto's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

foto's modelrace auto's

Bericht door Frans Heinsbroek » za jul 30 2011 12:18 am

Hallo allemaal,
Ik maak wel eens foto's van modelraceauto's en meestal deed ik dat als ze stilstonden want dat was het gemakkelijkst. omdat ik sinds een maand een D5100 bezit met 2 Sigma lensen ( 17-70mm/f2.8-4.0 en 50-200mm f4-5.6) wil ik er meer uithalen.

Heb al de sportstand van de camera geprobeerd. die geeft wel mooie plaatjes maar ook nadelen: er zit geen "snelheid" in. Meetrekken heb ik vorige week voor het eerst geprobeerd en na wat proberen kwamen daar best leuke resultaten van. Nu wil ik betere foto's maar vraag me af of dat wel lukt met mn 50-200 lens. De meeste foto's zijn met handmatige focus gemaakt op een bepaald punt ingesteld en dan maar hopen dat de modelauto daar dan ook komt. Om te compenseren F8 of 10 gebruikt voor diafragma. De baan is immers 3,5 meter breed en niet iedereen rijd op hetzelfde stukje.

1. Afbeelding
op sportstand genomen. Op zich wel mooi maar geen snelheidsbeleving in de foto. De wielen staan ook stil.

2. Afbeelding
ook genomen met sportstand. Deze foto heeft in mijn optiek wel iets meer omdat deauto daar over een hobbelstukje gaat en door de "opgeblazen banden".

3. Afbeelding
vind ik zelf het best gelukt: meegetrokken, op diafragmastand

4. Afbeelding
wel aardig maar ...

of ben ik gewoon veel te kritisch ? Snap ook wel dat je niet binnen 1 mnd wereldplaatjes maakt maar wil in ieder geval wel zoveel mogelijk eruit halen.

Foto's zijn niet bewerkt.
Laatst gewijzigd door Frans Heinsbroek op za nov 12 2011 1:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

weaponar

Re: foto's modelrace auto's

Bericht door weaponar » za jul 30 2011 9:41 am

Ik vind het nog helemaal niet tegenvallen hoor!
Het lukt inderdaad niet om in één maand met foto's te komen die helemaal top zijn.

Foto 4 vind ik al prima hoor! Wat mijn voorganger ook al zei, foto 3 is wat krap aan de linkerkant.

Gewoon lekker blijven oefenen, oefening baart kunst! :)

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » za jul 30 2011 10:28 am

@zelfontspanner: dank je. Ik vond foto 3 ook iets te weinig ruimte aan de linkerkant maar als die modelraceauto's met een gangetje van ongeveer 35 km uur langskomen was ik eigenlijk all heel blij dat ze zo in beeld kwamen. Ik heb talloze hele mooie weg gegooit omdat ze 'voorbij" waren ;-) Ik snap het commentaar mbt de curbstone's. Alleen zijn dat wel de punten waar de auto's met minder snelheid langskomen. Op de overige stukken gingen de auto's simpelweg te snel voor mij.

@weaponar: thanks: ik blijf zeker oefenen. Oefening baart kunst !

Ik ga volgende keer proberen met een iets kleiner diafragma en sluitertijden van rond de 1/500 ipv de sportstand van de camera.
Laatst gewijzigd door Frans Heinsbroek op za jul 30 2011 2:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Ramona

Bericht door Ramona » za jul 30 2011 10:37 am

Mijn vraag over foto 3.

Hoezo eigenlijk te krap.
Mijn idee en dat is eigenlijk iets wat ik op school vaker heb gehoord.
Dit autootje (onderwerp) heeft nog een weg te gaan, hij heeft een doel.
Hij moet de ruimte voor zich hebben en niet achter zich.
Men zegt dat ook bijvoorbeeld over een jogger die je wilt fotograferen.

Dus eigenlijk vind ik deze foto nog helemaal niet zo verkeerd.... :D
Of heb ik nu een verkeerd beeld?

geerttt

Bericht door geerttt » za jul 30 2011 11:08 am

Klopt wat je zegt Ramona, maar toch zou het mooier zijn als er aan de linkerkant nog 2cm ruimte zat. Nu vallen delen van het autootje bijna uit beeld. Misschien helpt het als de hele auto iets krapper gecropt wordt, dan is de verhouding misschien beter.

Frans, je foto's zien er goed uit. Misschien kan je nog iets beter door je knieën gaan (of op de grond gaan liggen) zoals bij foto 1. Probeer op ooghoogte te komen met je onderwerp. Blijf verder lekker in de A of S stand en ga nog lekker veel oefenen en proberen! :mrgreen:

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » za jul 30 2011 2:52 pm

geerttt schreef:Klopt wat je zegt Ramona, maar toch zou het mooier zijn als er aan de linkerkant nog 2cm ruimte zat. Nu vallen delen van het autootje bijna uit beeld. Misschien helpt het als de hele auto iets krapper gecropt wordt, dan is de verhouding misschien beter.

Frans, je foto's zien er goed uit. Misschien kan je nog iets beter door je knieën gaan (of op de grond gaan liggen) zoals bij foto 1. Probeer op ooghoogte te komen met je onderwerp. Blijf verder lekker in de A of S stand en ga nog lekker veel oefenen en proberen! :mrgreen:
Het circuit had wat kleine hoogteverschillen. Bij alle foto's zit ik gehurkt. Op de grond liggen langs het circuit is bij het modelracen op een WK niet toegestaan.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » wo aug 03 2011 11:41 am

Grappig om te zien, ik heb dit ook jaren gedaan.
Het hele land af om bijna elk weekend ergens een race te rijden hetzij indoor/outdoor. Zelf ben ik begonnen met een Tamiya 4wd en al snel over naar een Schumacher 4wd en daarna een 2wd ( Cat 2000 )
Zo te zien leeft die race wereld nog wel, ik heb er een poos niks meer van gehoord of gezien, maar de Losi en associated rijden nog steeds zo te zien :)
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » wo aug 03 2011 2:20 pm

Hé Frans, een oude bekende van de Nomac.

Ik heb het circuit een aantal jaren verlaten maar mijn zoon begint nu ook serieus interesse te krijgen voor de hobby maar ik vindt hem nog te klein (wordt okt 6 jaar). Zijn er nog offroad clubs in het zuiden van het land???

Even wat fototips van mijn kant,

De D5100 heeft ook 3D-tracking AF, lees even na hoe dit werkt. De camera autofocus volgt de auto terwijl jij deze in beeld probeert te houden.
Niet meteen te ver willen inzoomen en neem wat afstand van de baan, later kun je nog prima bijknippen met 16 mpx en maakt het makkelijker om de autos te volgen.
1/500e vind ik nog erg snel maar met veel licht kom je al snel op zulke waarden.
ISO op laagste stand. Diafragma verkleinen werkt ook mee. Ik weet niet of toepassing van een grijs neutraal filter gebruikelijk is voor zulke situaties.

Succes,
Sandor
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » wo aug 03 2011 2:52 pm

sjoppen schreef:Hé Frans, een oude bekende van de Nomac.

Ik heb het circuit een aantal jaren verlaten maar mijn zoon begint nu ook serieus interesse te krijgen voor de hobby maar ik vindt hem nog te klein (wordt okt 6 jaar). Zijn er nog offroad clubs in het zuiden van het land???

Even wat fototips van mijn kant,

De D5100 heeft ook 3D-tracking AF, lees even na hoe dit werkt. De camera autofocus volgt de auto terwijl jij deze in beeld probeert te houden.
Niet meteen te ver willen inzoomen en neem wat afstand van de baan, later kun je nog prima bijknippen met 16 mpx en maakt het makkelijker om de autos te volgen.
1/500e vind ik nog erg snel maar met veel licht kom je al snel op zulke waarden.
ISO op laagste stand. Diafragma verkleinen werkt ook mee. Ik weet niet of toepassing van een grijs neutraal filter gebruikelijk is voor zulke situaties.

Succes,
Sandor
Wij gingen toendertijd naar Vlijmen, ik weet alleen niet of ze nog bestaan.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » wo aug 03 2011 10:41 pm

ja hoor MAC Vlijmen bestaat nog steeds: daar bij die molen.... in Nieuwcuijk ??

Dat van die 3d tracking ga ik nog eens goed nalezen. Bedankt voor de tip Sandor !

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » do aug 04 2011 12:14 pm

sjoppen schreef: Ik weet niet of toepassing van een grijs neutraal filter gebruikelijk is voor zulke situaties.

Ik lees hier net dat inderdaad ND filters ook gebruikt worden om met grote opening toch lange sluitertijden te realisren voor behoud van het snelheidseffect in foto's. Dit filter is wel duur (instelbare verduistering) maar er zijn zijn ook goedkope alternatieven met een vaste verduisteringsgraad.

grtn

http://www.dpreview.com/news/1108/11080 ... filter.asp
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”