Flitsen en + . . 0 . . -
Flitsen en + . . 0 . . -
Zo langzamerhand begin ik m'n D90 een beetje door te krijgen.
Echter loop ik nog tegen wat aan wat ik niet terug kan vinden in de gebruiksaanwijzing.
Als ik de D90 op flitsten zet dan verschijnt soms in de zoeker
+ . . 0 . . -
<IIIIII|
oid. Dat betekend dus dat het (te) licht is. Of (te) donker als het naar de - loopt.
Heel fraai, maar wat betekend het? wat kan ik ermee?
Echter loop ik nog tegen wat aan wat ik niet terug kan vinden in de gebruiksaanwijzing.
Als ik de D90 op flitsten zet dan verschijnt soms in de zoeker
+ . . 0 . . -
<IIIIII|
oid. Dat betekend dus dat het (te) licht is. Of (te) donker als het naar de - loopt.
Heel fraai, maar wat betekend het? wat kan ik ermee?
Re: Flitsen en + . . 0 . . -
Kijk naar je sluitertijd of diafragma. Die is ook veranderd. De camera maakt ruimte voor de extra lichttoevoer van de flitser.
George
George
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
hoi
zie handleiding blz 90-94
blz185
zie handleiding blz 90-94
blz185
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Als de sluitertijd op bijv1/60 zet, en er is meer licht, zie ik die + . . 0 . . - niet, en eerst wordt m'n diafragma verkleind. Als ik de sluitertijd dan steeds langer maak, komt uiteindelijke + . . 0 . . - weer in beeld, oplopende naar de +.
De + . . 0 . . - geeft dan de flits intensiteit weer, maar dan precies andersom?
En in van die handleiding wordt ik niet veel wijzer wat + . . 0 . . - precies aangeeft bij het gebruik van de flitser.
Alleen dat ik belichtingscorrectie kan gebruiken met de +/- toets en dat dan datzelfde +0- verschijnt. Maar ik gebruik deze correctie niet.
De + . . 0 . . - geeft dan de flits intensiteit weer, maar dan precies andersom?
En in van die handleiding wordt ik niet veel wijzer wat + . . 0 . . - precies aangeeft bij het gebruik van de flitser.
Alleen dat ik belichtingscorrectie kan gebruiken met de +/- toets en dat dan datzelfde +0- verschijnt. Maar ik gebruik deze correctie niet.
Uit mijn hoofd.
In de niet-M-standen zie je het belichtingsbalkje niet als de camera hierop is ingesteld. Je kunt een EV-correctie toepassen, dan blijf je het balkje zien.
Stel de camera in op S of A, richt de lens op een onderwerp en lees de waardes van S en A uit. Dit zijn de waardes zoals de belichtingsmeter de camera oplegt. Nu schakel je de flits in. Zouden de instellingen niet veranderen, dan zul je een overbelicht foto krijgen. Immers de instellingen waren gebaseerd op het aanwezige licht en nu ga je extra licht toevoegen. Om dat te voorkomen gaat de camera een stapje terug, maakt ruimte voor de flitser.
In de M-stand is er geen koppeling tussen lichtmeter en camera en zul je deze ruimte zelf moeten geven door of je sluitertijd of je diafragma te veranderen.
George
In de niet-M-standen zie je het belichtingsbalkje niet als de camera hierop is ingesteld. Je kunt een EV-correctie toepassen, dan blijf je het balkje zien.
Stel de camera in op S of A, richt de lens op een onderwerp en lees de waardes van S en A uit. Dit zijn de waardes zoals de belichtingsmeter de camera oplegt. Nu schakel je de flits in. Zouden de instellingen niet veranderen, dan zul je een overbelicht foto krijgen. Immers de instellingen waren gebaseerd op het aanwezige licht en nu ga je extra licht toevoegen. Om dat te voorkomen gaat de camera een stapje terug, maakt ruimte voor de flitser.
In de M-stand is er geen koppeling tussen lichtmeter en camera en zul je deze ruimte zelf moeten geven door of je sluitertijd of je diafragma te veranderen.
George
Hiermee waarschuwt de camera voor over of onderbelichting, heeft niets met flitsintensiteit te maken.Hagrid schreef:De + . . 0 . . - geeft dan de flits intensiteit weer, maar dan precies andersom?
Ik ga er maar even van uit dat je de camera op S hebt staan, en je begint op 1/60 sec de camera kiest hier dan b.v een diafragma opening bij van f10, nu ga je de sluitertijd verlengen dan gaat de camera de diafragma opening verkleinen tot b.v f16 nog niks aan de hand. Nu ga je de sluitertijd nog langer maken maar als de camera de kleinste diafragmaopening heeft bereikt (f22 of f32) maar jij gaat nog steeds door met het verlengen van de sluitertijd dan krijg je dus een waarschuwing voor overbelichting.
Dit gebeurt met open maar ook met dichte flitser.
De opname wordt niet overbelicht door de flits deze zal alleen de schaduwen oplichten.george013 schreef:Zouden de instellingen niet veranderen, dan zul je een overbelicht foto krijgen. Immers de instellingen waren gebaseerd op het aanwezige licht en nu ga je extra licht toevoegen. Om dat te voorkomen gaat de camera een stapje terug, maakt ruimte voor de flitser.
Groeten Jan.
Je bent in de war met het gebruik als invulflits. In dat geval stel je de camera in op de lichtere achtergrond. Je voorgrond is dan "onderbelicht" en dat wordt dan gecompenseerd door de extra lichttoevoer van de flitser. Doe je hetzelfde in de woonkamer, dan zal het effect heel anders zijn.
George
George
Ik dacht het niet.george013 schreef:Je bent in de war met het gebruik als invulflits
Dit klopt dus gewoon niet, als je een juiste belichting instelt in A of in S en deze komt op b.v 1/80 bij f 5.6 dan zal dit niet veranderen als je de flitser omhoog klapt. Ook zal de opname niet overbelicht worden door gebruik van de flitser, probeer het eens zou ik zeggen.george013 schreef:Om dat te voorkomen gaat de camera een stapje terug, maakt ruimte voor de flitser.
Houdt er rekening mee dat deze waarschuwing voor over of onderbelichting eerder zal gebeuren als je de flitser ophoog zet omdat de marges waarbinnen je kan flitsen meestal binnen de 1/60 en 1/250 seconde liggen (hangt een beetje af van je camera en je instellingen) terwijl de camera zonder flitser kan kiezen tussen 30 en 1/4000 seconde.Hagrid schreef:Als ik de D90 op flitsten zet dan verschijnt soms in de zoeker
+ . . 0 . . -
<IIIIII|
Als de meter in de min staat zal de flitser deze onderbelichting dus compenseren.
Groeten Jan
Zit in mijn kantoortje.
D80,A. Belichting ingeklapte flitser 1/2.5 f3.5. Op het moment dat ik de flitser opklap gaat de sluitertijd naar 1/30. Klap ik de flitser terug, is het weer 1/2.5
Misschien dat in een helderder omgeving die aanpassing minder opvalt, maar er vindt wel degelijk een aanpassing plaats.
George
D80,A. Belichting ingeklapte flitser 1/2.5 f3.5. Op het moment dat ik de flitser opklap gaat de sluitertijd naar 1/30. Klap ik de flitser terug, is het weer 1/2.5
Misschien dat in een helderder omgeving die aanpassing minder opvalt, maar er vindt wel degelijk een aanpassing plaats.
George
Dan heb je dus in je menu bij sluitertijd flitsen, 1/30 als kortste sluitertijd ingesteld zet deze maar eens op 30 seconden, of probeer het in S
Groeten Jan
Groeten Jan
Heb dit vaker verkondigd. Blijkt dat ik deze test altijd onder foute omstandigheden heb gedaan.
Je hebt gelijk. Zal de waarde gelijk blijvend op de langste tijd zetten.
George
Je hebt gelijk. Zal de waarde gelijk blijvend op de langste tijd zetten.
George
Lijkt erop dat TS onder dezelfde omstandigheden heeft getest.
George
George
Als je graag in A werkt en uit de hand fotografeert is het wel handig om een maximale sluitertijd in te stellen bij het flitsen, volgens mij is de fabrieksinstelling 1/60.
In S en M heeft deze instelling geen invloed.
Groeten Jan
In S en M heeft deze instelling geen invloed.
Groeten Jan