D7000 randscherpte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
johanD7K

D7000 randscherpte

Bericht door johanD7K » do aug 04 2011 5:22 pm

Hoi allemaal !

... ben bezig met mijn 2 recent aangeschafte lenzen de Nikkor AF-S ED 17-35 mm F/2.8 en een 24-70 mm F/2.8 en krijg op de onderwerpen en de randen een lichte schijn / waas / onscherpte over de onderwerpen waarop is scherpgesteld ! , het is ook met mijn standaard kitlens ..., heb eigenlijk dit probleem al vanaf begin, maar begin nu meer in details te kijken ,.... vandaar !

willen jullie eens meekijken , en evt. reageren hoe ik deze 'onscherpte ' weg kan krijgen !!

een link naar de foto's : https://picasaweb.google.com/johan.malj ... stus201102#" onclick="window.open(this.href);return false;

merci

johan

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 randscherpte

Bericht door Marten » do aug 04 2011 5:31 pm

Johan,
Ik zie zo gauw geen exif gegevens, weet dus niet met welke diafragma's de foto's zijn gemaakt.
Het lijkt mij dat dit gewoon het scherptediepte effect is, (onscherpte vóór en achter het scherpstelpunt) omdat onderdelen (onderwerpen) waar je vermoedelijk op hebt scherpgesteld, over het algemeen wel scherp zijn.
Laatst gewijzigd door Marten op do aug 04 2011 5:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 04 2011 5:31 pm

Het zijn maar kleine afbeeldingen waarop in dit formaat maar weinig vreemde dingen op te zien zijn.
Afgezien van de eerste opname zitten de onderwerpen in het midden in een ander scherptevlak als aan de randen.
Dus die zaken aan de rand zijn dan uiteraard niet scherp.
Vriendelijke groet, Léon Obers

johanD7K

Bericht door johanD7K » do aug 04 2011 5:37 pm

... ik heb ook 2 foto's als nef in een zip file gezet, misschien willen jullie hier eens naar kijken, geeft denk ik een beter beeld van het 'probleem' , de link is:

http://koosjeshightea.nl/nikon/fotos.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

merci

johan

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do aug 04 2011 6:22 pm

De foto van het aanrechtblad etc is genomen met f 6.3. en 1/25 sec.
De foto van de vazen met f 6,3 en 1/60 sec
Die diafragmawaarden moeten een behoorlijke scherpte in de diepte opleveren dus daar ligt het niet aan.
Die 1/25 sec is (uitgaande dat je geen statief hebt gebruikt) echt veel te lang. 1/60 is ook geen tijd die ik zou kiezen.
Ik vind beide foto's overigens behoorlijk scherp: Je hebt ze "in de camera" overigens wel verscherpt: waarde: 8

De 17-35 al een ouder ontwerp.
De nieuwe generatie G objectieven heeft over het algemeen meer rand en hoekscherpte.
Maar over deze resultaten zou ik me geen zorgen maken.

johanD7K

Bericht door johanD7K » do aug 04 2011 7:19 pm

...bedankt iedereen ,

stelt een mens meer gerust !

... ik heb nog 2 NEF foto's gezipt, willen jullie naar het scherpstelpunt kijken, ik heb het gevoel dat deze niet scherp genoeg zijn !, heb inmiddels nog geen aanpassingen gedaan met de af fine-tuning op de D7000, alleen inderdaad wat verscherping (8 van 9)

linkje foto's: http://www.koosjeshightea.nl/nikon/fotos2.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
merci
johan

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do aug 04 2011 7:59 pm

Sluiterijd 1/40 op 40mm uit de hand.
Dan heeft het verder weinig zin om deze foto's te beoordelen.

Je hebt een statief staan, en dan ga je op 1/40 uit de hand schieten en vragen of je foto's scherp zijn. Als je hier naast me zou zitten zou je een draai om je oren krijgen.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do aug 04 2011 8:26 pm

johanD7K schreef:...bedankt iedereen ,

stelt een mens meer gerust !

... ik heb nog 2 NEF foto's gezipt, willen jullie naar het scherpstelpunt kijken, ik heb het gevoel dat deze niet scherp genoeg zijn !, heb inmiddels nog geen aanpassingen gedaan met de af fine-tuning op de D7000, alleen inderdaad wat verscherping (8 van 9)

linkje foto's: http://www.koosjeshightea.nl/nikon/fotos2.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
merci
johan
... wat verscherping (8 van 9) ...
Ik vind dit een extreme verscherping. 3 of 4 lijkt me beter, en als je het nog scherper wil, kun je dat beter per individuele foto in de nabewerking doen.

Het beeld bij de scherpstelpunten is inderdaad niet echt scherp (1e foto) tot onscherp (2e foto). Maar de keuze van de scherpstelpunten vind ik nogal ongelukkig. De krant heeft op die plek nauwelijks contrast; het andere geval is ook nogal onduidelijk. Zo kan de camera moeilijk goed scherp stellen.
Bovendien is de tweede foto bewogen. Dat kan ook bijna niet anders met 1/40 en 40 mm op een DX camera.

Als je wil weten of je camera goed scherp stelt, moet je een onderwerp nemen met een flink contrast en dat zich in het beeld van dichtbij tot verder af uitstrekt. en een sluitertijd van tenminste 1/250 of zo.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

johanD7K

Bericht door johanD7K » do aug 04 2011 8:40 pm

.. bedankt allemaal, hier kan ik weer wat mee !, statiefje staat inderdaad klaar om mij te helpen met de langere sluitertijden, ... meer opletten dus !

merci

johan

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”