Foto's printen, grrrr.

Discussies over fotobewerking en archivering
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Foto's printen, grrrr.

Bericht door a90 » wo mei 09 2007 9:45 am

Nu heb ik alles om goede printjes te maken maar het resultaat is er nog niet naar. :(

- Goede foto printer
- Goed beeldscherm
- Calibratie apparaat
- Originele cartridges en papier
- Veel geduld

Vanuit NX printen kan ik doen met en zonder profiel van het calibreer apparaat. maar de afrukken zijn dan te donker (ze zijn wel goed van kleur). Gebruik ik geen kleurinstellingen in NX maar laat ik het aan de printer over dan zijn ze wel weer licht genoeg maar zijn de kleuren weer te flets.

Ik heb nu een stuk of 20 proef printjes gemaakt met telkens iets andere instellingen en kom daarmee steeds dichter in de buurt van wat acceptabel is (wat op mijn scherm staat). Maar is dit normaal ? wat is jullie ervaring hiermee of is het gebruikelijk dat je moet zoeken naar de juiste instellingen omdat die op iedere PC weer anders zijn. :?

:?:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo mei 09 2007 10:37 am

Als ik een goeie afdruk nodig heb, laat ik 'm afdrukken bij 'n fotovakcentrale. Dan krijg je de gewenste kwaliteit en 't is goedkoper dan zelf afdrukken.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

printer

Bericht door George Fennes » wo mei 09 2007 11:38 am

A90,

Welke printer heb je?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo mei 09 2007 11:39 am

Epson R800

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

PP

Bericht door George Fennes » wo mei 09 2007 11:44 am

De Epson R800 moet mooie plaatjes kunnen produceren.

Als je nu testopnames maakt met kleurenkaart, deze afdrukt.

Als je dan de meest natuurlijke afdruk hebt, aan de hand daarvan je scherm calibreren.

Of zeg ik nu iets vreselijk stoms? :oops:

Maar dan moet naar mijn mening het scherm en de printer hetzelfde resultaat geven.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » wo mei 09 2007 11:48 am

a90 schreef:Epson R800
Maak een printer profiel met:

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=21248

Gerrit

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo mei 09 2007 12:17 pm

Maar wat moet ik met zo een profiel Gerrit ? ik werk met de originele papieren van Epson dus wat zou dat profiel dan nog kunnen toevoegen ? Ik had het idee dat die profielen er zijn om printers te kunnen laten printen op papieren van derden.

En George, het calibreren van het scherm doet het apparaat zelf. Die 'hangt' op mijn scherm en doet zijn ding. Ik kan daar niet veel aan afstellen.

Groet, Michael

GdP

Bericht door GdP » zo mei 13 2007 10:10 am

a90 schreef:Maar wat moet ik met zo een profiel Gerrit ? ik werk met de originele papieren van Epson dus wat zou dat profiel dan nog kunnen toevoegen ? Ik had het idee dat die profielen er zijn om printers te kunnen laten printen op papieren van derden.

En George, het calibreren van het scherm doet het apparaat zelf. Die 'hangt' op mijn scherm en doet zijn ding. Ik kan daar niet veel aan afstellen.

Groet, Michael
Ik denk toch dat hierna een calibratie van je printer moet plaats vinden.
Ik gebruik voor de monitor de ColorVision Spyder 2 Pro, maar hier zit ook nog bij het programma PrintFIX PLUS.
Ik heb printFIX nog niet gebruikt, dus ik kan er niets over vertellen. Maar ik heb wel gezien dat er toch calibratie van je printer moet plaats vinden, anders sluit het echt niet op elkaar aan.

Met vr. gr.,

Gerrit

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mei 13 2007 10:47 am

Ik ben er inmiddels achter dat een beeldscherm profiel niet te verwarren is met een print profiel.

Door middel van het aanpassen van zowat alle instellingen en veel proef printjes maken is het me gelukt om goede resultaten te verkrijgen. Het is nu eindelijk zoals ik het hebben wil en heb de instellingen opgeslagen.

Het aantal printjes loopt inmiddels aardig op en de cartridges gaan hard :roll:

renecita

Bericht door renecita » zo mei 13 2007 10:52 am

In Photoshop CS2 voor digitale fotografie van Scott Kelby staat precies hoe je het kleurmanagement moet aanpakken als je Adobe Photoshop gebruikt. Ik weet alleen niet of het klopt, want ik heb geen printer :D . Maar andere dingen uit het boek die ik heb uitgeprobeerd gaan ook goed, dus de kans dat het goed gaat met zijn 'recept' lijkt me aardig groot.

Heb je daar wat aan? Of gebruik je Photoshop niet?

Renecita

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo mei 13 2007 12:59 pm

Met een beetje mazzel zou epson voor elk soort papier een icc profiel moeten hebben welke je zou moeten kunnen downloaden, weet het echter niet zeker wat epson betreft. Werk zelf met Scolor en die hebben ze wel en kan je downloaden of ze maken er 1 voor je. Ilford heeft ook icc profielen.
Nikon Z Z & de maskers

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo mei 13 2007 1:13 pm

Nikon Z Z & de maskers

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » zo mei 13 2007 6:55 pm

Ik opteer ook voor de fotovakzaak. Niet geheel objectief, maar dagelijks zie ik dat je thuis nooit over het papier en chemie kunt beschikken als bij centrales/vakzaken het geval is.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mei 13 2007 8:14 pm

Cookie, dank voor de link die was waardevol. Ik laat de resultaten weten

Dennisdeboer

Bericht door Dennisdeboer » zo mei 13 2007 8:25 pm

ik raad een canon printer aan.
zelf heb ik geen ervaring met epson.
ik zelf heb een pro9000 die zeer goede A3 afdrukken maakt.
zoals de nam al zegt, is de pro9000 een proffesionele printer maar er zijn ook goedkopere,
een canon pixma 6700d maakt ook mooie afdrukken.
omdat deze een 6 kleuren inkt systeem heeft, en dat voor die prijs. :D

gr. Dennis

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”