VR aan of uit
VR aan of uit
Hallo,
Ik ben in het bezit van een D5100 met een 18-105 objectief.
Nu zit er een aan/uit knop voor vr op.
Mijn vraag is nu moet ik die nu altijd aan zetten als ik uit de hand een foto maak? en uit als ik met een statief werk.
Groetjes,
martin
Ik ben in het bezit van een D5100 met een 18-105 objectief.
Nu zit er een aan/uit knop voor vr op.
Mijn vraag is nu moet ik die nu altijd aan zetten als ik uit de hand een foto maak? en uit als ik met een statief werk.
Groetjes,
martin
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: VR aan of uit
Ja dat heb je goed begrepen, zover ik weet.
Maar er zullen vast mensen zijn die hier andere ervaringen mee hebben. Ik heb hem altijd aan gehad(behalve statief) toen ik nog een vr objectief had.
Maar er zullen vast mensen zijn die hier andere ervaringen mee hebben. Ik heb hem altijd aan gehad(behalve statief) toen ik nog een vr objectief had.
Ha, de VR.
Een leuke tool maar je moet het niet altijd gebruiken.
Ooit een link gekregen over het uitleggen van de VR.
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf gebruik hem alleen als ik niet uitkom met een combinatie van ruis/ISO/Sluitertijd en diafragma.
Wil ik iets scherp krijgen zonder beweging onscherpte met de telelens maar weinig ruis zit ik genoodzaakt aan max ISO 800. Alles daarboven begin je gewoon erg te zien naar mijn smaak dan.
F8 geeft een mooie DOF maar ik krijg een sluitertijd van 1/125. Dan zet ik de VR aan. Ze zeggen 4 stops. Ik zou dan mijn trillingen kunnen reduceren om een soort vergelijkbaar resultaat van 1/1000 (theoretisch).
Betreft statief, dan nooit de VR aan zetten. Er is niks om de trillingen mee te compenseren.
Daar houd mijn kennis op.
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf gebruik hem alleen als ik niet uitkom met een combinatie van ruis/ISO/Sluitertijd en diafragma.
Wil ik iets scherp krijgen zonder beweging onscherpte met de telelens maar weinig ruis zit ik genoodzaakt aan max ISO 800. Alles daarboven begin je gewoon erg te zien naar mijn smaak dan.
F8 geeft een mooie DOF maar ik krijg een sluitertijd van 1/125. Dan zet ik de VR aan. Ze zeggen 4 stops. Ik zou dan mijn trillingen kunnen reduceren om een soort vergelijkbaar resultaat van 1/1000 (theoretisch).
Betreft statief, dan nooit de VR aan zetten. Er is niks om de trillingen mee te compenseren.
Daniël schreef:Ha, de VR.
Ik heb zelden zo'n goede uitleg over VR gehad.
"Theoretisch", "smaak", "daar houdt mijn kennis op".
Waarom ga je iets uitleggen als je het zelf niet goed weet ?
Link naar een Nikon site:
http://www.nikon.com/about/technology/c ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De uitleg is zo als IK het zou doen en wat ik ervan begrijp.
Het is toch ook een theoretisch iets.
Nikon zegt 4 stops (theoretisch) terwijl review site's zeggen dat het meer 3 stops (wederom theoretisch) zijn.
Om je eigen trillingen te compenseren moet het ergens vandaan komen. Dus 4 stops bovenop 1/125 is 1/1000. Kwestie van stops tellen. Wat er op de Nikon site staat is in feite hetzelfde maar het staat andersom.
Betreft mijn smaak over de ruis en ISO is persoonsgebonden. Ik vind het boven de ISO 800 bij bepaalde omstandigheden veel ruis aanwezig is. Vooral als het donker is.
En betreft de spelling, zoals al zo vaak uitgelegd ben ik niet taalkundig. Ga er verder geen woord meer aan vuil maken.
Het is toch ook een theoretisch iets.
Nikon zegt 4 stops (theoretisch) terwijl review site's zeggen dat het meer 3 stops (wederom theoretisch) zijn.
Uit photozone.de.Nikon claims a potential equivalent to 4 f-stops although I would only sign a 3 f-stop "gain" in field conditions.
Om je eigen trillingen te compenseren moet het ergens vandaan komen. Dus 4 stops bovenop 1/125 is 1/1000. Kwestie van stops tellen. Wat er op de Nikon site staat is in feite hetzelfde maar het staat andersom.
Betreft mijn smaak over de ruis en ISO is persoonsgebonden. Ik vind het boven de ISO 800 bij bepaalde omstandigheden veel ruis aanwezig is. Vooral als het donker is.
En betreft de spelling, zoals al zo vaak uitgelegd ben ik niet taalkundig. Ga er verder geen woord meer aan vuil maken.
- GM
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ruis en iso hebben niets met VR te maken.
Ruis en iso zijn afhankelijk van het type body.
Ruis en iso zijn afhankelijk van het type body.
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Nee, maar ruis en Iso hebben wel met je sluitertijd te maken.
En VR voorkomt bewegingsonscherpte tgv een te lage sluitertijd.
En VR voorkomt bewegingsonscherpte tgv een te lage sluitertijd.
Daniël schreef:De uitleg is zo als IK het zou doen en wat ik ervan begrijp.
Dat is het probleem juist, je snapt het niet. Hoe kan je het een ander dan uitleggen ?
VR gebruik je als de ISO niet meer toereikend is in combinatie met een een te langzame sluitertijd voor het geldende brandpunt op dat moment.
Dan mis ik nog dat een snel onderwerp totaal geen voordeel put bij VR gebruik.
En waarom is VR gebruik af te raden bij snellere sluitertijden, lees ik ook nergens.
Ook heb je 2 generaties VR. VR1 en VR2.
Geen ruzie maken hier hoor.
Als ik het dus goed begrijp zet ik de VR altijd aan behalve:
* met gebruik van statief,
* als ik een foto neem waarbij de iso waarde hoog is zodat ik minder ruis krijg?

Als ik het dus goed begrijp zet ik de VR altijd aan behalve:
* met gebruik van statief,
* als ik een foto neem waarbij de iso waarde hoog is zodat ik minder ruis krijg?
-
- Forumlid
Theoretisch zou je het advies van Thom Hogan kunnen volgen; geen VR bij sluitertijden boven 1/500. Let daarbij wel op dat hij het maximale wil halen uit een foto, zodat hij naderhand met nabewerking de beste mogelijke kwaliteitsfoto kan maken. Ken Rockwell zijn benadering is andersom, hij wil een kant en klare foto uit de camera krijgen, zonder al te veel nabewerking.
Persoonlijk heb ik VR altijd aanstaan, maakt niet uit wat de sluitertijd is. Vooral omdat ik er niet bij nadenk en ik het jammer vindt dat ik het uit heb staan terwijl ik het niet weet. Ik denk dat het eerder een nadeel is om het uit te hebben staan als aan.
Ik zal in de toekomst voor mijzelf eens testen wat het verschil is wanneer boven een sluitertijd van 1/500 VR aan of uit staat. Het nadeel kan zijn dat het scherpstelpunt niet voor 100% juist is qua scherptediepte; het scherpste gedeelte van de foto zit dan voor of achter het scherpstelpunt/onderwerp. Je zou ongeveer zo kunnen redeneren: bij zonnige omstandigheden en dan buiten fotograferen hoef je VR niet te gebruiken omdat de sluitertijden dan meestal boven de 1/500 liggen.
Ik heb nog niet een nadeel gehad (voor zover ik dat beoordeeld heb) dat VR aan staat. Gisteren heb ik ruim 400 foto's gemaakt van een kiter met f8, 1/1250, autoiso max 800 vanaf sluitertijd 1/250 en VR aan (nikon 55-200 lens) en tot op heden heb ik nog niet een foto gehad waarvan ik dacht dat het scherpstelpunt niet goed is. Wellicht ga ik deze week wederom foto's maken van de kiter in gelijke omstandigheden, ik zal dan VR uit zetten om een eventueel verschil te zien.
Persoonlijk heb ik VR altijd aanstaan, maakt niet uit wat de sluitertijd is. Vooral omdat ik er niet bij nadenk en ik het jammer vindt dat ik het uit heb staan terwijl ik het niet weet. Ik denk dat het eerder een nadeel is om het uit te hebben staan als aan.
Ik zal in de toekomst voor mijzelf eens testen wat het verschil is wanneer boven een sluitertijd van 1/500 VR aan of uit staat. Het nadeel kan zijn dat het scherpstelpunt niet voor 100% juist is qua scherptediepte; het scherpste gedeelte van de foto zit dan voor of achter het scherpstelpunt/onderwerp. Je zou ongeveer zo kunnen redeneren: bij zonnige omstandigheden en dan buiten fotograferen hoef je VR niet te gebruiken omdat de sluitertijden dan meestal boven de 1/500 liggen.
Ik heb nog niet een nadeel gehad (voor zover ik dat beoordeeld heb) dat VR aan staat. Gisteren heb ik ruim 400 foto's gemaakt van een kiter met f8, 1/1250, autoiso max 800 vanaf sluitertijd 1/250 en VR aan (nikon 55-200 lens) en tot op heden heb ik nog niet een foto gehad waarvan ik dacht dat het scherpstelpunt niet goed is. Wellicht ga ik deze week wederom foto's maken van de kiter in gelijke omstandigheden, ik zal dan VR uit zetten om een eventueel verschil te zien.
M@rcel schreef:Theoretisch zou je het advies van Thom Hogan kunnen volgen; geen VR bij sluitertijden boven 1/500. Let daarbij wel op dat hij het maximale wil halen uit een foto, zodat hij naderhand met nabewerking de beste mogelijke kwaliteitsfoto kan maken. Ken Rockwell zijn benadering is andersom, hij wil een kant en klare foto uit de camera krijgen, zonder al te veel nabewerking.
Even uitleggen, ook hier staan weer halve waarheden en foute verwarringen in: je gebruikt Vr als je bij het gebruikte prandpunt op langzamere sluitertijden uitkomt dan van het gebruikte brandpunt.
Voorbeeld:
bij een 105mm nooit lager dan 1/125 uit de hand schieten
bij een 200mm nooit lager dan 1/250 uit de hand schieten
bij een 300mm nooit lager dan 1/500 uit de hand schieten
Kom je echter wel lager uit omdat je een bepaald diafragma moet gebruiken in combinatie met een ISO die boven een ongewenste ruisgrens uitkomt dan kan je VR gebruiken.
Doordat je VR aanzet kan je met de nieuwe generatie VR nog eens 4 stops extra smokkelen waardoor je met een nog langzamere sluitertijd uit de hand kan schieten.
Dit gaat echter alleen weer op met een onderwerp die niet sterk beweegt !
1/1250 zoals hierboven beschreven met VR is dus compleet zinloos en een overbodig verkeerd voorbeeld!! Bewegingsonscherpte bij 1/1250 is normaal gesproken onmogelijk ook niet bij het nuttigen van 8 flessen Jenever
in een keer.
Gebruik VR alleen als het echt nodig is en het onderwerp het toelaat (stilleven bv ).
VR kan bij onnodig gebruik een beeld nadelig beïnvloeden wat scherpte betreft !
Laatst gewijzigd door yellowfish op ma aug 08 2011 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Ter aanvulling: bovenstaande waarden gelden voor een FX camera.yellowfish schreef: Voorbeeld:
Bij DX camera's moeten die waarden met 1,5 worden vermenigvuldigd (nog kortere sluitertijden dus.)
-
- Forumlid
Brandpuntafstand in combinatie met sluitertijd om trilling van het toestel op te heffen: je suggereert dat het gaat om de lens die je gebruikt en dat is niet juist; het gaat om de actuele brandpuntafstand die je gebruikt ten tijde van het maken van de foto.yellowfish schreef: Even uitleggen, ook hier staan foute verwarringen in: je gebruikt Vr als je bij het gebruikte prandpunt op langzamere sluitertijden uitkomt dan van het gebruikte brandpunt.
Voorbeeld:
Kom je echter wel lager uit omdat je een bepaald diafragma moet gebruiken in combinatie met een ISO die boven een ongewenste ruisgrens uitkomt dan kan je VR gebruiken.
Doordat je VR aanzet kan je met de nieuwe generatie VR nog eens 4 stops extra smokkelen waardoor je een met een nog langzamere sluitertijd nog uit de hand kan schieten.
Dit gaat echter alleen weer op met een onderwerp die niet sterk beweegt !
1/1250 zoals hierboven beschreven met VR is dus compleet zinloos en een overbodig verkeerd voorbeeld!! Bewegingsonscherpte bij 1/1250 is normaal gesproken onmogelijk ook niet bij het nuttigen van 8 flessen Jenever
in een keer.
Lees nu even de eerste zin van de laatste alinea voordat je met je flessen jenever aan komt zetten.
Elk objectief heeft toch een bepaald brandpuntsafstand, ook een zoom in een bepaalde gebruikte brandpuntsafstand binnen een bepaald bereik van een gebruikt objectief?
De 3 voorbeelden kunnen ook een brandpuntsafstand zijn van een bepaalde zoom met dat brandpuntafstand in zijn bereik.....?!
Lees jij dan weer de laatste regels van mijn post.
VR onnodig gebruiken kan wel nadelig zijn voor de beeldscherpte !!
De 3 voorbeelden kunnen ook een brandpuntsafstand zijn van een bepaalde zoom met dat brandpuntafstand in zijn bereik.....?!
Lees jij dan weer de laatste regels van mijn post.
VR onnodig gebruiken kan wel nadelig zijn voor de beeldscherpte !!
Laatst gewijzigd door yellowfish op ma aug 08 2011 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.