Tamron of Sigma?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Tamron of Sigma?

Bericht door Genster » za aug 06 2011 3:50 pm

Ik weet dat er al behoorlijk wat is geschreven over groothoekzooms, maar ik kom er niet echt uit. Als ik ook de aanschafprijs in ogenschouw neem zijn de twee onderstaande objectieven voor de mij de meest voor de hand liggende modellen:
Tamron SP 10-24 mm F/3.5-4.5 Di II LD
Sigma 10-20 mm F/4-5.6 EX DC
Ik vraag me vooral af welke (en waarom) ik het beste kan kopen voor op mijn D90.
Ik wil hem met name inzetten tijdens stedentripjes e.d.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Tamron of Sigma?

Bericht door Genster » za aug 06 2011 7:39 pm

En nou zie ik ook nog dat er van Tamron een SP 10-24 F/3,5-4,5 Di II én een SP 10-24 AF F/3,5-4,5 is. Of zou het toch dezelfde zijn.
Hoe luidt dat spreekwoord over die bomen en dat bos ook alweer?

nikonf5

Tamron of Sigma?

Bericht door nikonf5 » za aug 06 2011 7:56 pm

Tokina 2.8 11-16 is prima scherp, mooi zacht buiten de scherpte voor een ultra groothoek en mechanisch degelijk

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za aug 06 2011 8:28 pm

nikonf5 schreef:Tokina 2.8 11-16 is prima scherp, mooi zacht buiten de scherpte voor een ultra groothoek en mechanisch degelijk
Bedankt (denk ik), Nog meer keus :lol:
Als ik richting die prijs ga wil ik wel dat ik hem goed op m'n D90 kan gebruiken én op een eventuele FF (in de -verre?- toekomst),

Daniël

Bericht door Daniël » za aug 06 2011 8:31 pm

Tussen deze?

De Sigma 10-20. Heb foto's ervan gezien :shock:

Nog een extra keuze voor je Genster:
Tokina 12-24 :wink2:

nikonf5

Tamron of Sigma?

Bericht door nikonf5 » za aug 06 2011 8:36 pm

Als je de Tokina 11-16 op ff gebruikt zijn 15 en 16 mm okee mits zonder fllters en zonnekap, bij korter brandpunt of met "iets" op je lens is het zichtbaar
Maar 16mm is dan geen fisheye maar vrijwel zonder tonvorming. Het kleine beetje vervorming haal ik er in photoshop met 2 seconden uit

Daniël

Bericht door Daniël » za aug 06 2011 8:42 pm

Genster schreef:Ik wil hem met name inzetten tijdens stedentripjes e.d.
Maak de fout die ik geleerd heb niet.
De groothoek lens moet je niet gebruiken om alles erop te zetten. Hoe dichter op het object hoe beter.
Voor steden kan je gewoon beter een 17-50 of 17-55 aanschaffen. Of de 16-85 natuurlijk (in Slazburg was mijn vriendin erg bij met de D90 en 16-85)
http://www.kenrockwell.com/tech/how-to- ... lenses.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

nikonf5

Tamron of Sigma?

Bericht door nikonf5 » za aug 06 2011 8:45 pm

Eens met Daniel
Fotografeer je huisdier van 20cm afstand met een groothoek of ga met je neus bovenop dat standbeeld staan
Dan gebruik je de vervreemding die een supergroothoek eigen is

Daniël

Bericht door Daniël » za aug 06 2011 8:49 pm

Den Haag met D300s en de 14-24
Afbeelding
The Hague 1 by Daniël Schuiling, on Flickr
Hond vrijwel vlak voor mijn neus met dezelfde combo
Afbeelding
Bo with a big bone by Daniël Schuiling, on Flickr

D300s met Tokina 12-24
Hekje is ongeveer 1 meter ver
Afbeelding
D300s met de Tokina 12-24 en de fiets vlak voor mijn neus
Afbeelding

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za aug 06 2011 8:55 pm

Daniël schreef:
Genster schreef:Ik wil hem met name inzetten tijdens stedentripjes e.d.
Maak de fout die ik geleerd heb niet.
De groothoek lens moet je niet gebruiken om alles erop te zetten. Hoe dichter op het object hoe beter.
Voor steden kan je gewoon beter een 17-50 of 17-55 aanschaffen. Of de 16-85 natuurlijk (in Slazburg was mijn vriendin erg bij met de D90 en 16-85)
http://www.kenrockwell.com/tech/how-to- ... lenses.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor je reactie Daniël. Ik heb het idee dat mijn 18mm (vd 18-105) niet toereikend is in de stad en dat ik dat met 10, 11 of 12mm op zou kunnen lossen. Maar het moet wel toonbaar zijn natuurlijk :D
Eén ding snap ik niet: je schrijft "hoe dichter op het object, hoe beter", maar daar heb je toch juist die groothoek voor (nodig)?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za aug 06 2011 9:15 pm

Ik vind een groothoek juist heerlijk in steden, met name voor het fotograferen van gebouwen (binnen en buiten), maar het is niet verstandig om hem als enig objectief mee te nemen in de stad.
Naast de Tokina 12-24 neem ik dan een standaard zoom mee en/of de 35/1.8 en 85/1.8 primes voor de straatfotografie.

Van de twee objectieven op jouw lijstje Genster komt de Sigma het beste uit de testen en als je echt veel groothoek wilt zou ik ook naar de Sigma 8-16 kijken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za aug 06 2011 10:41 pm

ArendV schreef:Ik vind een groothoek juist heerlijk in steden, met name voor het fotograferen van gebouwen (binnen en buiten), maar het is niet verstandig om hem als enig objectief mee te nemen in de stad.
Naast de Tokina 12-24 neem ik dan een standaard zoom mee en/of de 35/1.8 en 85/1.8 primes voor de straatfotografie.

Van de twee objectieven op jouw lijstje Genster komt de Sigma het beste uit de testen en als je echt veel groothoek wilt zou ik ook naar de Sigma 8-16 kijken.
Thanks Arend. Weer wat om over na te denken :D
Ik hoop er wel vóór m'n eerstvolgende vakantie uit te zijn...

Daniël

Bericht door Daniël » zo aug 07 2011 8:35 am

als je iets op 12mm schiet moet je er rekening mee houden dat de hoek erg groot is.
Dus als je op 3 meter afstand staat en je schiet op 12mm is je object erg klein. Ga je er dicht op staan krijg je een beeld dat je object groot is en de rest klein.

Neem ook mee dat de lijnen krom gaan staan. Dus ShiftN of zo kan je dan goed gebruiken.

Maar vooral doen waar JIJ zin in hebt hoor.

de_Jezus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door de_Jezus » zo aug 07 2011 8:45 am

Daniël schreef:D300s met Tokina 12-24
Hekje is ongeveer 1 meter ver
Afbeelding
Toch raar dat deze foto op 1 mtr afstand zou zijn genomen :egeek:

Als ik de stoeptegels tel kom ik toch minimaal op 2.10 mtr uit ………..

Gaarne de juiste info vermelden want op basis van jouw advies kan iemand het objectief gaan aanschaffen :!: :!:
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

Daniël

Bericht door Daniël » zo aug 07 2011 10:33 am

volgens mij heb je gelijk qua afstand.
Het is inderdaad iets van 2 meter.

Maar het effect blijft hetzelfde.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”