Over 6 weken ga ik op vakantie naar Uganda. Mijn (Manfrotto) statief meenemen zal denk ik geen optie zijn, omdat het te zwaar wordt en te groot voor onze rondreis.
Nu vraag ik me af, is een monopod handig om mee te nemen of niet? Ik ben benieuwd naar de meningen.
Monopod op Safari
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Monopod op Safari
Monopod is handiger.
Maar welke apparatuur neem je mee??
Pas dan wat zinnigs over te zeggen.
Maar welke apparatuur neem je mee??
Pas dan wat zinnigs over te zeggen.
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Echt handig om mee te nemen is een monopod ook niet, wel minder onhandig dan een driepoot.
Wat voor fotomomenten verwacht je, een boel uit een truck/bus/jeep of verwacht je een boel buiten het voertuig te fotograferen, vanuit een auto is een eenbeen ook niet praktisch.
Wat voor fotomomenten verwacht je, een boel uit een truck/bus/jeep of verwacht je een boel buiten het voertuig te fotograferen, vanuit een auto is een eenbeen ook niet praktisch.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dit soort statieven heeft slechts één been en geeft daarom enige ondersteuning aan de camera en objectief. Je ziet ze de professionals gebruiken op een voetbalveld. De voetbalfotografen hebben veelal een camera van rond de kilo en daarop een objectief met aanmerkelijk meer gewicht dan die éne kilo. En omdat nu twee keer drie kwartier in je hand te houden, dat is veel te zwaar. Op zo'n moment is een mono een prettige ondersteuning en helpt het daadwerkelijk de camera stabiel te houden. Een voordeel van een éénbeen statief is dat de camera en objectief ook wendbaar is. Op een gewoon statief is dat veel minder. Ook in een dierentuin, als de dieren op je zitten te wachten, kan een éénbeen net iets meer gemak betekenen, of net een iets langzamere sluitertijd. In de natuur moet jij wachten tot het dier aan je gewend is, tot het gaat drinken, tot het z'n nest uit vliegt. Dat wachten lukt nooit met een éénbeen, tenzij je dat ding in een betonblok plaatst.
Verkijk je niet op de draagkracht van een éénbeen. Ga eens uit van een 7,5 kilo. Dat weegt een camera en een lange telelens van geen meter. Maar als ik zelf zo iets doe, dan merk ik dat er meer gewicht op het statief terecht komt. De meeste monopods die ik ken hebben een hoogte van maximaal 1,70 meter en dat is voor mij te laag. Het gewicht van m’n armen telt ook mee en het gevolg is dat het statief in zakt. Als een statief niet je ooghoogte haalt, dan leun je er een beetje op. Op de 2010 Photokina bij meerdere merken een testje gedaan en alle statieven met een eenvoudige klem om de de poten vast te zetten, zakken dan in elkaar. Alle statieven met een ring (draaisluiting) om de poten vast te zetten, zakten niet in.
Daar waar ik bij de gewone statieven steeds wijs naar “groot en zwaar” gaat dat voor een monopod niet op. Stabiliteit en trillingsonderdrukking zijn vrijwel niet van belang voor een éénbeen statief.
Als je met langere objectieven werkt dan zeg 100 millimeter, en je wilt met langzamere sluitertijden werken dan 1/100 sec of 1/25 sec met VR, dan heb je niks aan een éénbeen.
veel geciteerd uit: http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkijk je niet op de draagkracht van een éénbeen. Ga eens uit van een 7,5 kilo. Dat weegt een camera en een lange telelens van geen meter. Maar als ik zelf zo iets doe, dan merk ik dat er meer gewicht op het statief terecht komt. De meeste monopods die ik ken hebben een hoogte van maximaal 1,70 meter en dat is voor mij te laag. Het gewicht van m’n armen telt ook mee en het gevolg is dat het statief in zakt. Als een statief niet je ooghoogte haalt, dan leun je er een beetje op. Op de 2010 Photokina bij meerdere merken een testje gedaan en alle statieven met een eenvoudige klem om de de poten vast te zetten, zakken dan in elkaar. Alle statieven met een ring (draaisluiting) om de poten vast te zetten, zakten niet in.
Daar waar ik bij de gewone statieven steeds wijs naar “groot en zwaar” gaat dat voor een monopod niet op. Stabiliteit en trillingsonderdrukking zijn vrijwel niet van belang voor een éénbeen statief.
Als je met langere objectieven werkt dan zeg 100 millimeter, en je wilt met langzamere sluitertijden werken dan 1/100 sec of 1/25 sec met VR, dan heb je niks aan een éénbeen.
veel geciteerd uit: http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Oké duidelijk, ik heb een Nikon D90 en mijn zwaarste lens is een 70-300.
Ik begrijp dat ik bij deze combi en in deze omstandigheden beter gewoon uit de hand kan schieten.
Ik begrijp dat ik bij deze combi en in deze omstandigheden beter gewoon uit de hand kan schieten.