Wat raad je me aan
Wat raad je me aan
Hallo,
Ik ben beginner en heb de D5100.
Nu ben ik erg onder de indruk van macro foto's en wil dit ook gaan proberen.
Wat kan ik volgens jullie het best aanschaffen als beginner. (niet te duur graag)
Alvast dank voor jullie advies.
Groetjes,
Martin
Ik ben beginner en heb de D5100.
Nu ben ik erg onder de indruk van macro foto's en wil dit ook gaan proberen.
Wat kan ik volgens jullie het best aanschaffen als beginner. (niet te duur graag)
Alvast dank voor jullie advies.
Groetjes,
Martin
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Wat raad je me aan
Misschien kan je iets duidelijker zijn met wat je precies wilt maken? op het forum komen verschillende macro foto's voorbij met verschillende technieken.
voor welke prijs? en misschien nog handig om te laten weten wat voor lens je hebt.
Dan kunnen mensen iets beter antwoord geven denk ik.
voor welke prijs? en misschien nog handig om te laten weten wat voor lens je hebt.
Dan kunnen mensen iets beter antwoord geven denk ik.
Ooh sorry,
Heb dus een D5100 met een Nikon 18-105 lens.
Wat ik wil is dus insecten en bloemen fotograferen.
Begrijp dus wel dat ik het nog nooit gedaan heb maar het lijkt mij geweldig om te doen.
ik wil daarom ook eerst niet te duur en kijken hoe het gaat worden, ik kan dan later altijd meer en/of beter aanschaffen.
Ik heb al iets over een Sigma AF 180mm f/3.5 EX HSM APO macro gelezen, maar deze zijn behoorlijk aan de prijs om het te proberen.
Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben.
Grt,
Martin
Heb dus een D5100 met een Nikon 18-105 lens.
Wat ik wil is dus insecten en bloemen fotograferen.
Begrijp dus wel dat ik het nog nooit gedaan heb maar het lijkt mij geweldig om te doen.
ik wil daarom ook eerst niet te duur en kijken hoe het gaat worden, ik kan dan later altijd meer en/of beter aanschaffen.
Ik heb al iets over een Sigma AF 180mm f/3.5 EX HSM APO macro gelezen, maar deze zijn behoorlijk aan de prijs om het te proberen.
Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben.
Grt,
Martin
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Ik persoonlijk ben ook net bezig met macro. Ik heb alleen nog niet heel veel tijd gehad om het uit te proberen.
Ik zal zeggen veel erover inlezen. dit vind ik even snel op internet. en denk dat er veel info instaat over de basistechnieken >http://www.schoffie.eu/download/schoffi ... nieken.pdf
Wat ik heb gedaan is een setje tussenringen gekocht. Dit werkt redelijk makkelijk en is niet heel duur. Je hebt hele goedkope van €30,- zonder AF tot over de met AF€200,-. Ik heb een setje met AF voor €100,- gekocht.>http://www.fotoshopaalten.nl/phottix-tu ... -2957.html met een omkeer ring van €12,- nu moet ik nog tijd krijgen om het goed uit te proberen. maar mijn eerste test schotje was redelijk goed.
Hier zijn mijn eerste testfoto's met tussenringen.
https://lh4.googleusercontent.com/-PYKN ... rgidee.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-sLOL ... /spin1.jpg
Maar er zijn vast mensen hier op het forum die je alles kunnen vertellen hierover.
Succes!
Ik zal zeggen veel erover inlezen. dit vind ik even snel op internet. en denk dat er veel info instaat over de basistechnieken >http://www.schoffie.eu/download/schoffi ... nieken.pdf
Wat ik heb gedaan is een setje tussenringen gekocht. Dit werkt redelijk makkelijk en is niet heel duur. Je hebt hele goedkope van €30,- zonder AF tot over de met AF€200,-. Ik heb een setje met AF voor €100,- gekocht.>http://www.fotoshopaalten.nl/phottix-tu ... -2957.html met een omkeer ring van €12,- nu moet ik nog tijd krijgen om het goed uit te proberen. maar mijn eerste test schotje was redelijk goed.
Hier zijn mijn eerste testfoto's met tussenringen.
https://lh4.googleusercontent.com/-PYKN ... rgidee.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-sLOL ... /spin1.jpg
Maar er zijn vast mensen hier op het forum die je alles kunnen vertellen hierover.
Succes!
Laatst gewijzigd door plincky op zo aug 07 2011 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinejan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Martin,
Om te kijken of je het leuk gaat vinden zou je kunnen kijken naar een set tussenringen bijvoorbeeld een Soligor Tussenringenset Macro Nikon, http://www.cameratools.nl/objectieven/t ... cro-nikon/. Hier kun je al leuke dingen mee ondernemen. Ik heb ook eens een setje van iemand geleend en kwam tot de conclusie dat macro niet mijn ding is.
Om te kijken of je het leuk gaat vinden zou je kunnen kijken naar een set tussenringen bijvoorbeeld een Soligor Tussenringenset Macro Nikon, http://www.cameratools.nl/objectieven/t ... cro-nikon/. Hier kun je al leuke dingen mee ondernemen. Ik heb ook eens een setje van iemand geleend en kwam tot de conclusie dat macro niet mijn ding is.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
Je zou ook eens bij diverse sites kunnen kijken voor een tweedehands macrolens. .http://www.secondhandcamera.nl/webpages/Nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false; wil nog wel eens wat moois hebben, of kameraexpress. Heb zelf net een rib uit m'n lijf getrokken voor een originele micro Nikkor...... maar mooi, wil je niet (best wel, natuurlijk) weten.
Als ik wist hoe het moet zou ik foto's meesturen.
Als ik wist hoe het moet zou ik foto's meesturen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat dacht je van de Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro heb je een objectief dat nog beter scoort dan de Nikkor 60mm en de prijs is rond de 375 euro.
Blijf het objectief bekijken
Ik heb een tijd geleden ook dit gehad.
Ik had uiteindelijk mijn mogelijke lenzen gereduceerd tussen:
Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR
Tamron AF 90mm f/2.8 SP Di macro
Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro
Dankzij een mazzeltje heb ik mijn meeste favoriete lens kunnen kopen. De Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR. Super lens.
Tussenringen weet ik niet veel van. Ooit deze vraag op een andere forum gesteld.
De Kenko tussenringen schijnen de beste te zijn.
Ik had uiteindelijk mijn mogelijke lenzen gereduceerd tussen:
Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR
Tamron AF 90mm f/2.8 SP Di macro
Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro
Dankzij een mazzeltje heb ik mijn meeste favoriete lens kunnen kopen. De Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR. Super lens.
Tussenringen weet ik niet veel van. Ooit deze vraag op een andere forum gesteld.
De Kenko tussenringen schijnen de beste te zijn.
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Wil je goedkoop experimenteren met macro, dan is een setje tussenringen erg handig, gebruik zelf een setje van Kenko, een goeie 150 euro voor betaald.
Een omkeerring is nog goedkoper, ze zijn er vanaf een paar euro.
Het makkelijkste is echter een echte macrolens 1:1.
Tweedehands vallen de prijzen mee.
Heb 250 euro betaald voor een 60mm. micro Nikor, prima lensje, vrij licht, uitstekend voor bloemen te fotograferen.
Beestjes lukt ook wel, al is de werkafstand vrij kort.
Heb 375 euro betaald voor een Sigma AF 180mm f/3.5 EX HSM APO macro,
dit is een vrij zware lens 945 gram, gebruik van een statief is aan te raden,
de lens is geschikt voor bloemen, en vooral voor schuwe insecten,
de werkafstand is heel comfortabel.
Voor macro heb je in mijn ervaring, meerdere lenzen en hulpmiddelen nodig, het hangt ervan af, wat je wil gaan doen.
Ben zelf begonnen met een echte macrolens 60mm.
maar liep al snel tegen beperkingen aan,
heb dan andere mogelijkheden geprobeerd, alles heeft zo zijn voor- en nadelen.
Er zijn vele mogelijkheden om aan macro fotografie te doen,
de keuze zal je zelf moeten maken,
is geld geen beperking, zou ik om te beginnen een echte macrolens aanraden, niet te kort brandpunt, maar ook niet te lang,
90 tot 1O5mm. lijkt me een goed compromis.
Sucees bij de keuze van je eerste materiaal, om aan macro te gaan doen.
Een omkeerring is nog goedkoper, ze zijn er vanaf een paar euro.
Het makkelijkste is echter een echte macrolens 1:1.
Tweedehands vallen de prijzen mee.
Heb 250 euro betaald voor een 60mm. micro Nikor, prima lensje, vrij licht, uitstekend voor bloemen te fotograferen.
Beestjes lukt ook wel, al is de werkafstand vrij kort.
Heb 375 euro betaald voor een Sigma AF 180mm f/3.5 EX HSM APO macro,
dit is een vrij zware lens 945 gram, gebruik van een statief is aan te raden,
de lens is geschikt voor bloemen, en vooral voor schuwe insecten,
de werkafstand is heel comfortabel.
Voor macro heb je in mijn ervaring, meerdere lenzen en hulpmiddelen nodig, het hangt ervan af, wat je wil gaan doen.
Ben zelf begonnen met een echte macrolens 60mm.
maar liep al snel tegen beperkingen aan,
heb dan andere mogelijkheden geprobeerd, alles heeft zo zijn voor- en nadelen.
Er zijn vele mogelijkheden om aan macro fotografie te doen,
de keuze zal je zelf moeten maken,
is geld geen beperking, zou ik om te beginnen een echte macrolens aanraden, niet te kort brandpunt, maar ook niet te lang,
90 tot 1O5mm. lijkt me een goed compromis.
Sucees bij de keuze van je eerste materiaal, om aan macro te gaan doen.
Laatst gewijzigd door pacha op ma aug 08 2011 9:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Als je voor het eerst met macro aan de slag gaat zou ik kiezen voor een betaalbare 90 tot 100mm macrolens. Dan kun je zowel bloemen als insecten fotograferen en bij goed licht kun je nog uit de hand fotograferen (zonder statief en/of flits).
Om het betaalbaar the houden zou ik kiezen voor een tweedehands Tamron 90mm, Tokina 100mm of Sigma 105mm. Ze worden regelmatig aangeboden op marktplaats.
Je schrijft dan ook niet veel af mocht blijken dat macro toch niet jouw ding is en je hem weer wilt verkopen. En als je het wel leuk vind kun je b.v. een upgrade doen naar een specifieke insectenlens met weinig geldverlies.
Om het betaalbaar the houden zou ik kiezen voor een tweedehands Tamron 90mm, Tokina 100mm of Sigma 105mm. Ze worden regelmatig aangeboden op marktplaats.
Je schrijft dan ook niet veel af mocht blijken dat macro toch niet jouw ding is en je hem weer wilt verkopen. En als je het wel leuk vind kun je b.v. een upgrade doen naar een specifieke insectenlens met weinig geldverlies.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Wat voor lens is er dan nodig voor "specifieke insectenlens" wat moet ik mij daarvan voorstellen.ArendV schreef:Als je voor het eerst met macro aan de slag gaat zou ik kiezen voor een betaalbare 90 tot 100mm macrolens. Dan kun je zowel bloemen als insecten fotograferen en bij goed licht kun je nog uit de hand fotograferen (zonder statief en/of flits).
ik zie veel objectieven waarbij staat dat ze macro kunnen! wat zijn dan de verschillen echt macro of ?
bv:
met een vast brandpunt, zoals de Nikon AF-S DX Micro 85mm f/3.5G ED VR
of met variabel brandpunt, zoals de Sigma 17-70mm f2.8-4 dc macro os hsm
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Martin,
Met "specifiek insectenlens" bedoelde ik een macrolens met een grote werkafstand, zodat je niet boven op ze hoeft te kruipen om ze vast te leggen. Bij een grotere brandpuntsafstand wordt de werkafstand groter. Dus de Sigma 180mm is bij uitstek geschikt om insecten vast te leggen en de Tokina 30mm is dit niet.
Hans Braakhuis heeft werkafstanden verzameld van de diverse macro objectieven in dit topic en ze staan ook in zijn "Macro met Nikon" dat ik je aanraad eens goed door te lezen om wat thuis te raken in macro apparatuur (Enige kanttekening is dat Hans uitsluitend Nikkors adviseert en geen andere merken
).
Op je tweede vraag: een echt macro objectief moet tenminste een vergroting van 1x bereiken (afbeeldingsmaatstaf 1:1, d.w.z. een pootje van 2 mm in het echt is ook 2mm op je sensor). Dit doet de micro-nikkor wel maar de Sigma niet (haalt maximaal 1:2.3 of 0,43x vergroting).
Voor grote insecten heb je die vergroting van 1x niet nodig, maar is een grote werkafstand wel handig en die heeft de Sigma 17-70 ook niet.
Met "specifiek insectenlens" bedoelde ik een macrolens met een grote werkafstand, zodat je niet boven op ze hoeft te kruipen om ze vast te leggen. Bij een grotere brandpuntsafstand wordt de werkafstand groter. Dus de Sigma 180mm is bij uitstek geschikt om insecten vast te leggen en de Tokina 30mm is dit niet.
Hans Braakhuis heeft werkafstanden verzameld van de diverse macro objectieven in dit topic en ze staan ook in zijn "Macro met Nikon" dat ik je aanraad eens goed door te lezen om wat thuis te raken in macro apparatuur (Enige kanttekening is dat Hans uitsluitend Nikkors adviseert en geen andere merken

Op je tweede vraag: een echt macro objectief moet tenminste een vergroting van 1x bereiken (afbeeldingsmaatstaf 1:1, d.w.z. een pootje van 2 mm in het echt is ook 2mm op je sensor). Dit doet de micro-nikkor wel maar de Sigma niet (haalt maximaal 1:2.3 of 0,43x vergroting).
Voor grote insecten heb je die vergroting van 1x niet nodig, maar is een grote werkafstand wel handig en die heeft de Sigma 17-70 ook niet.
Groeten - Arend / flickr
Heb het Pdf bestand maar ff uitgeprint. Ik ben zelf namelijk ook erg geintresseerd in Macro, kijken of ik er iets aan heb!!
Bedankt hiervoor
Bedankt hiervoor
Ik had het dus wel goed gedacht hoe groter het brandpunt hoe verder je weg kunt om 1:1 te halen.ArendV schreef:Met "specifiek insectenlens" bedoelde ik een macrolens met een grote werkafstand, zodat je niet boven op ze hoeft te kruipen om ze vast te leggen. Bij een grotere brandpuntsafstand wordt de werkafstand groter. Dus de Sigma 180mm is bij uitstek geschikt om insecten vast te leggen en de Tokina 30mm is dit niet.
Ok ik begrijp het denk ik.ArendV schreef:Op je tweede vraag: een echt macro objectief moet tenminste een vergroting van 1x bereiken (afbeeldingsmaatstaf 1:1, d.w.z. een pootje van 2 mm in het echt is ook 2mm op je sensor). Dit doet de micro-nikkor wel maar de Sigma niet (haalt maximaal 1:2.3 of 0,43x vergroting).