35mm filmfotografie
35mm filmfotografie
In deze tijd van al het digitaal geweld is het misschien niet meer zo "hot", maar wie fotografeert nog regelmatig op 35mm film en zo ja, met welke apparatuur dan?
Zelf heb ik een inmiddels 32 jaar oude Canon A1 met een hele reeks FD-objectieven en heb daar nog steeds geweldige resultaten mee.
Ik ben benieuwd of er nog meer 35mm freaks zijn hier, of dat het alleen maar om de superprestaties van dat allernieuwste toestel gaat met wéér een extra knopje en nog betere prestaties bij iso 51200.
Overigens: de aloude A1 kon al tot iso 12400. Klein probleem: zie dr maar eens een fil bij te krijgen...
Zelf heb ik een inmiddels 32 jaar oude Canon A1 met een hele reeks FD-objectieven en heb daar nog steeds geweldige resultaten mee.
Ik ben benieuwd of er nog meer 35mm freaks zijn hier, of dat het alleen maar om de superprestaties van dat allernieuwste toestel gaat met wéér een extra knopje en nog betere prestaties bij iso 51200.
Overigens: de aloude A1 kon al tot iso 12400. Klein probleem: zie dr maar eens een fil bij te krijgen...
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
Re: 35mm filmfotografie
Heeft u even:
Contax G1
Konica Hexar RF
Leica R8
Nikon F5
Nikon F4s +F4e
Nikon F3hp
Canon New F1
In willekeurige volgorde overigens.
Ook niet onbelangrijk voor digitaliseren, een goede scanner.
Hier gebruik ik voor een Minolta Dimage 5400, Minolta Dimage Scan Dual IV, Nikon Coolscan III, Epson V600 alles in combi met Vuescan en Ps.
Contax G1
Konica Hexar RF
Leica R8
Nikon F5
Nikon F4s +F4e
Nikon F3hp
Canon New F1
In willekeurige volgorde overigens.
Ook niet onbelangrijk voor digitaliseren, een goede scanner.
Hier gebruik ik voor een Minolta Dimage 5400, Minolta Dimage Scan Dual IV, Nikon Coolscan III, Epson V600 alles in combi met Vuescan en Ps.
Ach, ik schiet zo nu en dan wel eens een filmpje vol, zowel 35 mm als wel spoel 120. Ik doe dat met:
Nikon F100 (35 mm)
Nikkormat FtN (35 mm)
Minox 35 (35 mm)
Canonet 28 (35 mm)
Agfa Click I (120 spoel)
Rolleicord Vb (120 spoel)
Pinhole (120 spoel)
Nikon F100 (35 mm)
Nikkormat FtN (35 mm)
Minox 35 (35 mm)
Canonet 28 (35 mm)
Agfa Click I (120 spoel)
Rolleicord Vb (120 spoel)
Pinhole (120 spoel)
35mm filmfotografie
Linhof Technica 3
Hasselblad 500
Nikon F5
Leica M7
Deze vier worden regelmatig gebruikt voor mijn werk
Verder gebruik ik een enkele keer, meestal prive, voor de lol
Rolleiflex
Rollei 35s
Leica M2
Agfa clack
Agfa optima
Contax 2
En
Een heel oude houten zelfgebouwde door mijn overgrootvader, bestaande uit een houten doos die openklapt met een linnen balg, losse sluiter, losse jena-lenzen voor fotografie op glasplaten die je zelf lichtgevoelig maakt en na ontwikkelen en fixeren probeert zonder barsten te bewaren.
Schitterend voor portretten in een elipsvormig lijstje ( wegens donkere hoeken en zijkanten )
Hasselblad 500
Nikon F5
Leica M7
Deze vier worden regelmatig gebruikt voor mijn werk
Verder gebruik ik een enkele keer, meestal prive, voor de lol
Rolleiflex
Rollei 35s
Leica M2
Agfa clack
Agfa optima
Contax 2
En
Een heel oude houten zelfgebouwde door mijn overgrootvader, bestaande uit een houten doos die openklapt met een linnen balg, losse sluiter, losse jena-lenzen voor fotografie op glasplaten die je zelf lichtgevoelig maakt en na ontwikkelen en fixeren probeert zonder barsten te bewaren.
Schitterend voor portretten in een elipsvormig lijstje ( wegens donkere hoeken en zijkanten )
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tjah.... ik doe het laatste tijd niet vaak maar gebruik o.a.:
Voor het digitaliseren heb ik een Nikon Coolscan LS-40 (icm Nikon Scan 4.03). Voorkeur voor Fuji Superia maar door via MP aankopen heb ik van alles klaar liggen van Kodak ook......
Ben net terug van weekend ardennen en heb de Ricoh met 50mm Rikenon L f2.0 meegenomen naast de dslr.
grt Peter
- Nikon F100
Nikon F310
Minolta Dynax x3i
Ricoh XR-6
Canon EOS 300 en 500n
Voor het digitaliseren heb ik een Nikon Coolscan LS-40 (icm Nikon Scan 4.03). Voorkeur voor Fuji Superia maar door via MP aankopen heb ik van alles klaar liggen van Kodak ook......
Ben net terug van weekend ardennen en heb de Ricoh met 50mm Rikenon L f2.0 meegenomen naast de dslr.
grt Peter
Bijna leeg hier....
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Heb hier nog echt mooie analoge apparatuur liggen, tot het formaat 8x10 inch vlakfilm toe. Gebruik het alleen echt niet meer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dank voor jullie reakties.
Zoals ik al schreef doe ik "het" met een Canon A1. Een camera die eigenlijk alles kan dus waarom meer body's? Hij heeft ook wel zijn nadelen, met een sluitertijd tot 1/1000ste maar dat heeft ook zijn charme nietwaar? 35mm fotografie is nog een beetje van de oude sport en dat is leuk. Ik heb wel steeds de neiging om achter op het schermpje te kijken als ik heb afgedrukt
.\
Zoals ik al schreef doe ik "het" met een Canon A1. Een camera die eigenlijk alles kan dus waarom meer body's? Hij heeft ook wel zijn nadelen, met een sluitertijd tot 1/1000ste maar dat heeft ook zijn charme nietwaar? 35mm fotografie is nog een beetje van de oude sport en dat is leuk. Ik heb wel steeds de neiging om achter op het schermpje te kijken als ik heb afgedrukt

D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
- pegasos4all
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ikzelf ben nog in het bezit van een Ricoh XR-X 35-70mm riconon lens 60-210mm Sima lens en de Flitser 300P gebruikt dit ook nog wel eens doe dit ook niet weg was mijn eerste reflex camera die ik in 1988 kocht.
Ricoh XRX, Panasonic DMC LZ6, Nikon D90 + 18-105 4.5-5.6 G IF-ED VR + SB900
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mijn f70 ligt werkloos in de kast. Ik gebruik hem niet meer en de 70-300 die erbij zit ook iet meer. De SB28 is eveneens vervangen door een SB800 en de 28-105 zit ook weer in de doos.
Groeten,
Gert van den Berg
Groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik heb nog steeds mn (niet verrassend) F5.
Deze is ook met vakantie meegegaan (icm div rolletjes Reala, fuji 400H)
En mn D700 had ik maar thuisgelaten.
Was laatst nog in de verleiding gebracht om een Nikon 28ti te kopen op MP.
Niet gedaan, begin daar wel een beetje spijt van te krijgen, maar ja weg is weg.
Deze is ook met vakantie meegegaan (icm div rolletjes Reala, fuji 400H)
En mn D700 had ik maar thuisgelaten.
Was laatst nog in de verleiding gebracht om een Nikon 28ti te kopen op MP.
Niet gedaan, begin daar wel een beetje spijt van te krijgen, maar ja weg is weg.
- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
Ik schiet nog regelmatig 35mm film, maar ook middenformaat. Waarmee?
F4
Olympus pen EES 2
canon canonet 28 ( vloeken in de kerk hier
)
Een zelfbouw TLR (recesky)
En middenformaat met een pentacon six
F4
Olympus pen EES 2
canon canonet 28 ( vloeken in de kerk hier

Een zelfbouw TLR (recesky)
En middenformaat met een pentacon six
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Gister een Praktica LTL 3 + Pentacon 50mm 1.8 auto multi coated icm Praktica 321a flitser bij de kringloop gescoord. Flitser werkt camera + objectief zien er opperbest uit mar knoopcel is leeg dus kan pas testen als de vervangende accu er is.
De f301 die ik eerder in dit draadje opsomde is verkocht overigens.
Peter
De f301 die ik eerder in dit draadje opsomde is verkocht overigens.
Peter
Bijna leeg hier....
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Een poosje geleden een diafilm in mijn NikonF401x
Het opzetten duurt even, maar dia's vind ik nog steeds prachtig om te zien.
Het opzetten duurt even, maar dia's vind ik nog steeds prachtig om te zien.
in mijn DoKa zie ik niets...
- Cees
- Forumlid
Wil ook nog wel eens een filmpje 'inleggen', heb nog een paar analoge toestellen.
FE, FE2, FT2, 401 en een F5. Daarnaast nog een Leicaflex slr uit ca. 1965.
In de FE zit op dit moment een Kodak Tmax P3200 filmpje, bijna 12 jaar over tijd.
FE, FE2, FT2, 401 en een F5. Daarnaast nog een Leicaflex slr uit ca. 1965.
In de FE zit op dit moment een Kodak Tmax P3200 filmpje, bijna 12 jaar over tijd.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning