Draadontspanner of Draadloze afstandbediening?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Els

Draadontspanner of Draadloze afstandbediening?

Bericht door Els » di jan 31 2006 3:48 pm

Hallo allemaal,

sinds enige tijd ben ik de gelukkige bezitter van een Nikon D70s-kit. Nu wil ik graag een draadontspanner (MC-DC1) aanschaffen, maar zie in het boekje dat er ook een draadloze afstandbediening bestaat (ML-L3). Dat laatste is handig voor zelfportretten, staat erbij (hoewel dat natuurlijk ook wel met de zelfontspanner kan).
Zover ik op internet kan zien, ontlopen ze elkaar niet eens zoveel in prijs.

Ik wil het vooralsnog gaan gebruiken voor nachtopnamen en andere lange sluitertijden en voor portretten.

Heeft iemand ervaring met de draadloze versie? Kun je echt 8 meter ver, ipv 1 meter kabel? Werkt het goed of stoort hij regelmatig. Hoe stuurt hij eigenlijk de camera aan, ik zie nergens een sensor o.i.d.

Zijn er nog andere argumenten voor of tegen een van beiden?

alvast dank!

Els

vanson

Bericht door vanson » di jan 31 2006 4:09 pm

hallo Els,

zowel de MC-DC1 'draadontspanner' als de infrarood remote ML-L3 worden veel gebruikt voor nachtopnames.

Het grote voordeel van de MC-DC1 is dat het werkt als een conventionele draadontspanner, en je dus achter de camera kunt blijven staan als je de opname wilt maken. De ML-L3 moet in een min of meer directe lijn staan met de ontvangende sensor van je camera, vergelijk het maar met de afstandbediening van je t.v.
Naast dit kleine euvel is de enige klacht die ik heb gehoord over de ML-L3 dat je deze nogal snel kwijt raakt...
(is nogal een klein apparaat)

De ML-L3 is de goedkoopste optie van de twee, al lijkt me de MC-DC1 de meest duurzame en meest werkbare, tenzij je op heel grote afstand van je camera en zelf ook op de foto wilt staan.

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » di jan 31 2006 5:07 pm

Een vriend van mij gebruikt een multifunctionele afstandsbediening van 5 euro. Deze staat ingesteld voor een sanyo televisie, als ik het me goed herinner. Dit werkt dus ook.
En een gewone TV afstandsbediening raak je dus minder snel kwijt :)

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » di jan 31 2006 5:09 pm

Wil je niet te veel geld uitgeven aan een draadloze AB, kijk dan eens op www.ebay.de en zoek naar ML-L3..... :wink:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jan 31 2006 6:43 pm

Ik heb ook een wegwerp afstandbediening om de D70 te bedienen. het bereik is zeker een meter of 8 ..

Hij komt geloof ik van de Blokker en is van het merk xiron kost iets van €2,50 de code was geloof ik van een sanyo TV Ik weet alleen zo even niet meer exact welke. maar als je wil kan ik dat wel voor je opzoeken.

Ik gebruik hem ook voor nachtopnames en dat bevalt gewoon goed.
Sluiter in Bulb zetten 1x drukken en hij gaat open 2 e keer drukken en hij gaat weer dicht.

Ik neem altijd de eier wekker mee om de echte lange belichting te timen hoef je teminste niet de hele tijd op je horloge te kijken.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Els

reactie

Bericht door Els » di jan 31 2006 8:13 pm

Sjonge ja... daar kwam ik zelf niet op, om een tv-afstandbediening te gaan gebruiken. Zal het straks eens gaan proberen :shock:

Maar is er een nadeel aan draadloos, anders dan het kwijtraken?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jan 31 2006 8:33 pm

Ik denk dat het grootste nadeel is bij het maken van normale opnames
met een kabel werkt het altijd direckt.
Bij infrarood kan het wel eens wat aarzelen of gebeurt het wel eens dat je 2 keer moet drukken. Dat is als je snel moet zijn dus niet zo handig.

Ook moet je met een infrarood ab de camera aan de voorzijde aanstralen de sensor zit boven het D70 logo. is niet zo handig als je zelf achter de camera staat.

Als je de afstandbediening juist hebt geprogrammeerd (Sanyo TV) dan kun je met 1 en 7 de camera bedienen.
je moet de camera dan wel in AB mode zetten. Ook kun je het beste in het menu Tab: het poodloodje> entry 25 afstandbediening op 15 minuten instellen anders springt hij telkens na 1 minuut automatisch terug in S en dat vond ik persoonlijk nogal vervelend...

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Els

Bericht door Els » wo feb 01 2006 9:16 pm

Merci, ik denk dat ik dan toch voor de duurdere kabel ga.
Vreemd dat ie duurder is, het klinkt zo 'ouderwets'.

Nog 1 vraag dan, "werkt als een conventionele draadontspanner" -> betekent dat dat -ie geen conventionele draadontspanner is?

Bedankt allemaal!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo feb 01 2006 9:52 pm

Met een conventionele draadontspanner bedien je een mechanische ontspanknop door middel van een draad.

In het geval van een electronische ontspanknop gebeurt dat met een electrisch signaal. We kunnen dan eigenlijk beter spreken van een snoerontspanner... ;-)

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo feb 01 2006 10:35 pm

Afbeelding

Hierboven staat de draadontspanner voor de D70S, m.a.w. dit is geen ouderwetse mechanische draadontspanner.

Toch heb ik een vraag (sorry dat het om een detail gaat): Is er bij de D70s een getapte schroedraad zichtbaar bij de ontspan-knop? Zo ja dan kun je een conventionele draad ontspanner gebruiken.
De F80 had zoiets.

Zo niet dan @#$%$%%@##* Nikon!!!! Why can't you make things with more sense and a lot more simplicity....

Nou maar hopen dat ze dit Forum in Japan ook lezen.

AG

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » do feb 02 2006 8:44 am

De meeste moderne camera modellen (ook analoge) hebben een electronische ontspanknop, dus geen getapte schroefdraad. Maakt niet uit, het werkt net zo goed.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do feb 02 2006 10:23 am

Dag Onno,

Het maakt wel uit. Het mooie van de F80 was dus wel die schroefdraad. Het kan eenvoudig maar het gebeurt dus weer eens niet. Die eenvoudige mechanische ontspanners zijn a) universeel en b) véééél goedkoper.

Het is dezelfde !@##$$%%^&*@ als met de battery-packs. Elke camera heeft een andere...Er zijn heel wat Nikon camera's die na een jaar of 10 niet meer worden gebruikt omdat er geen passende battery-packs verkrijgbaar zijn.

Er is hier duidelijk opzet in het spel :wink:

AG

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » do feb 02 2006 9:26 pm

Tsja, als iedereen zijn spullen lang kan blijven gebruiken valt er niks meer te verkopen... 8)

Dryade

Bericht door Dryade » do feb 02 2006 10:12 pm

Hoi Els

De afstandsbediening van Blokker werkt echt hoor. € 2.99
Het is de Tihao - E 10 in 1.

De code is 163

Als je op knopje 1 of 7 dan maakt ie een foto met de door jou ingestelde sluitertijd.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do feb 02 2006 11:09 pm

Dus gewoon de Blokker afstandsbediening kopen.
De draad afstandsbediening MC-DC1 kost je toch een vermogen: 45 Euro bij konijnenexpress (en dat zijn toch de prijsstunters).

Dat scheelt toch maar even 42 Euro.

Amadeus Gould

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”