Verschil Markins Q met M serie

Discussies over statieven
Plaats reactie
L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Verschil Markins Q met M serie

Bericht door L.Cavalier » di aug 09 2011 6:28 pm

Hallo, ik wil een nieuw balhoofd voor mijn Gitzo statief,het huidige balhoofd Linhof vertoond met de D200 met de Micro Nikkor 105/2.8Vr Creep, het toestel zakt een beetje naar beneden wat in macro zeer vervelend is.
Ik heb steeds lovendende kritiek gehoord over de Markins balhoofden,maar kan mij iemand zeggen wat het verschil is tussen hun Q en M reeks?
Zou een Q3 voldoende zijn of beter een Q10 OF Q20?
Met vriendelijke groeten.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Verschil Markins Q met M serie

Bericht door Gobert » di aug 09 2011 7:36 pm

Volgens mij moet je altijd voor het zwaarste balhoofd gaan dat bij je statief en binnen het budget past. Ervaringen met voornoemd merk heb ik niet. Ik gebruik RRS balhoofden.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo aug 10 2011 2:21 pm

De lichtste versie Q3 kan al een heleboel hebben, zoals ook uit deze test blijkt en kan de 105 micro met gemak in bedwang houden.
http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... heads4.php

Ik heb zelf de Markins M10 en daar gebruik ik zonder problemen een 300mm lens met converters op. De reden voor mijn om de M10 te kiezen was om naast goede belastbaarheid ook een compact balhoofd te hebben om mee te nemen (maar de M20 is niet eens zo veel groter, dus als je het kan betalen zou ik die nemen, kun je de rest van je leven vooruit).

Het verschil tussen de M en Q versies zit in de snelkoppeling.

M heeft de klassieke draaiknop:
Afbeelding

Q de snelklem (lever release)
Afbeelding

Hoewel ik op de Markins website zie dat nu alle types Q genoemd worden en er dan bij vermeld wordt welk type snelkoppeling er op zit
http://www.markins.com/

Ik kan je Markins zeker aanraden - geen last van creep - ik heb de mijne via Ebay gekocht.

Naschrift
Als je de statiefkop hoofdzakelijk voor macro gaat gebruiken dan zou ik kiezen voor de Manfrotto 410 Junior Geared Head.
Tot voor kort deed ik ook macro met een balhoofd, maar de Manfrotto 410 werkt nog net iets fijner. Je kunt je toestel zeer nauwkeurig over de 3 assen instellen (met snel en fijn-verstelling) en ook absoluut geen creep. Veel macrofotografen gebruiken deze kop op hun statief.
Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

M-a-r-k

Bericht door M-a-r-k » za aug 13 2011 10:33 am

Ik heb ook de markins en die bevalt prima. zelfs bij extreme vergoting 4:1 is die heel stabiel.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”