Dames /Heren:
Ben op zoek naar een juiste volgorde van verwerking van NEF bestanden.
Mijn werkwijze:
-Maak al mijn foto's in NEF;
-bewerk ze (indien nodig)in NEF ;
- Converteer ze naar JPG;
-Druk ze af .
Maar.....wat is nu een goede manier ?
Alle bewerkingen uitvoeren en printen in NEF ?,
of alles bewerken in NEF en printen in JPEG.?
graag reactie
bedankt
tini
fotobewerking
Re: fotobewerking
Hallo
Je zou ze evt naar een TIFF bestand kunnen schrijven.
En dan evt verder bewerken in Photoshop. Indien dit nodig is natuurlijk..
En dan printen.
Kroontje
Je zou ze evt naar een TIFF bestand kunnen schrijven.
En dan evt verder bewerken in Photoshop. Indien dit nodig is natuurlijk..
En dan printen.
Kroontje
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Waar verwerk je de NEF-bestanden in, met Nikon Capture NX2 of gebruik je View NX2 ???
Alle bewerkingen uitvoeren in NEF bijv. in Capture NX2
Printen kun je vanuit NEF alleen met behulp van een RAW-convertor (dus Nikon Capture NX2 of bijv. View NX2).
Eenmaal bewerkt kun je die converteren naar JPG (en TIF), en vanuit die bestanden ook printen.
Printen buiten de deur is standaard eigenlijk altijd vanuit een JPG-bestand, geen TIF. Dus ben je hoe dan ook aangewezen op conversie naar JPG.
Ik print altijd buiten de deur, dus altijd vanuit een omgezet bestand naar JPG, maar heb als eindresultaat vanuit een bewerking binnen Capture bestanden ook al omgezet naar TIF of JPG.
Naar TIF net als bij Kroontje, indien je bestanden in Photoshop nog verder bewerkt, en bij mij dan zelfs ook nog standaard TIF 16 bits per kanaal.
Alle bewerkingen uitvoeren in NEF bijv. in Capture NX2
Printen kun je vanuit NEF alleen met behulp van een RAW-convertor (dus Nikon Capture NX2 of bijv. View NX2).
Eenmaal bewerkt kun je die converteren naar JPG (en TIF), en vanuit die bestanden ook printen.
Printen buiten de deur is standaard eigenlijk altijd vanuit een JPG-bestand, geen TIF. Dus ben je hoe dan ook aangewezen op conversie naar JPG.
Ik print altijd buiten de deur, dus altijd vanuit een omgezet bestand naar JPG, maar heb als eindresultaat vanuit een bewerking binnen Capture bestanden ook al omgezet naar TIF of JPG.
Naar TIF net als bij Kroontje, indien je bestanden in Photoshop nog verder bewerkt, en bij mij dan zelfs ook nog standaard TIF 16 bits per kanaal.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Waarom ze allemaal omzetten naar JPG? Ik doe dat alleen als het nodig is of als ze verstuurd moeten worden. Zelf printen kan zo vanuit NEF in Capture en IrfanView.
George
George
Leon:
Als ik het goed begrijp doe ik niks verkeerd ????
george013:
ikdacht dat dit nodig was voor printen op mijn eigen printer.
Als ik het goed begrijp doe ik niks verkeerd ????
george013:
ikdacht dat dit nodig was voor printen op mijn eigen printer.
Zodra je de foto op het scherm kunt zien, is deze al omgezet naar een soort pixel-map en zou dus ook beschikbaar moeten zijn voor de printer.
Ik ben een IrfanView gebruiker. Lekker snel, je NEF is in een tijdsbestek van een knipoog weggeschreven als JPG. En ik zie geen verschil in kwaliteit met Capture.
Maar ga je verder met je bewerkingen in een ander programma, dan gaat dit niet op.
George
Ik ben een IrfanView gebruiker. Lekker snel, je NEF is in een tijdsbestek van een knipoog weggeschreven als JPG. En ik zie geen verschil in kwaliteit met Capture.
Maar ga je verder met je bewerkingen in een ander programma, dan gaat dit niet op.
George
Dit is niet nodig naar je eigen printer.ikdacht dat dit nodig was voor printen op mijn eigen printer.
Dat kan vanuit CNX2 ook in RAW en jpg en tif
Alleen naar buiten zoals Lëon beschrijft zou JPG voldoen.
Kroontje