Backfocus met 80-200AF-D 2.8?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Backfocus met 80-200AF-D 2.8?

Bericht door Arthur Mol » di aug 16 2011 5:19 pm

Sinds 20-05-2011 ben ik in het bezit van een mooie 80-200 AF-D 2.8. Met opzet schrijf ik niet "in het gelukkige bezit" want ik maak er nauwelijks scherpe foto's mee. In het begin dacht ik dat ik erg moest wennen aan de lens, maar elke keer weer stelt hij me teleur. Omdat ik nu ging twijfelen aan de lens heb ik de test van http://www.focustestchart.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; gedaan en daarbij heb ik 3 tot mijn beschikking staande lenzen getest. Alle foto's zijn genomen met de voor die lens beschikbare grootste lensopening, onder een hoek van 45 graden, op statief en met 2 seconden openingsvertraging. Graag jullie mening over de verschillen en met name over de scherpte van de 80-200.

Bij voorbaat dank.

Nikon 16-85mm:
Afbeelding

Nikon 50mm 1,8:
Afbeelding

Nikon 80-200 2.8:
Afbeelding
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Backfocus met 80-200AF-D 2.8?

Bericht door ReneG » di aug 16 2011 6:39 pm

Op het eerste gezicht is het backfocus, maar kun je misschien ook wat foto's met EXIF info plaatsen die e.e.a. aantonen?

Verder heb je neem ik aan rekening gehouden met de min. scherpstelafstand van het objectief bij deze test?
Spul waarmee je foto's maakt...

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di aug 16 2011 7:32 pm

De EXIF staat vermeld als je op het plaatje klikt en op meer info aan de rechterkant van die gegevens.

Ja, ik heb rekening gehouden met de minimale focusafstand.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 16 2011 8:12 pm

Het papier ligt niet vlak of de lens geeft een enorme vervorming; de tekst "this text should be ..." ligt niet op één lijn.
In de eerste twee foto's zie ik wat front focus (er ligt normaal gesproken meer scherpte achter het scherpstelpunt dan ervoor). En ik zie een flink stuk back-focus in de derde foto.

Overigens is mijn ervaring met de 80-200/2.8 AF-S dat de focuscorrectie verschilt per brandpuntsafstand en dat de verdeling van de scherptediepte voor resp. achter het focuspunt verschillend is bij verschillende brandpuntsafstanden. Als je hem wil corrigeren, doe dat dan bij de meestgebruikte afstand c.q. ergens in het midden. (ik weet overigens niet of je bij een D90 de scherpstelling kunt aanpassen).

Doe eens dezelfde test bij 135 mm en kijk hoe het dan uitpakt. Het zou wel eens heel anders kunnen zijn.

Succes! Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di aug 16 2011 9:39 pm

Henkk, de eerste twee foto's zijn niet met de 80-200 genomen. De volgende 4 echter wel, nu oplopend van 80-105-135 en 200mm. Let even niet op de witbalans.. :( Kan je hier iets mee?

80 mm
Afbeelding

105 mm
Afbeelding

135 mm
Afbeelding

200 mm
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arthur Mol op di aug 16 2011 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 16 2011 9:40 pm

henkk schreef:(ik weet overigens niet of je bij een D90 de scherpstelling kunt aanpassen).
Nee, met een D90 kan dat niet.
Maar deze back focus manifesteert zich in deze testen op korte afstand. Het gaat erom wat het doet bij gebruikelijke afstanden wat je met zo'n lens doorgaans opneemt. Dat kan dan weer anders liggen. Buiten het brandpunt kan het daarbij zelfs nog afhankelijk zijn van het gebruikte diafragma.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 16 2011 9:45 pm

Arthur Mol schreef:Henkk, de eerste twee foto's zijn niet met de 80-200 genomen. De volgende 4 echter wel, nu oplopend van 80-105-135 en 200mm. Let even niet op de witbalans.. :( Kan je hier iets mee?)
Het lijkt iets te verlopen naar achteren toe bij 200mm. 80mm is weer net een minimale fractie ervoor.
Bij de eerdere brandpunten zijn de verschillen te klein om je daar druk om te maken of "met een D90" iets mee te kunnen doen.
Maar zoals gezegd, het is een betrekkelijk korte onderwerpsafstand. Neem eens een onderwerp verder weg, wat krijg je dan?
Bijv. spijkers in een plank, dwars in beeld waarbij je de plank iets schuin zet t.o.v. de camera. Afhankelijk van de spijker links of rechts van de "middelste" spijker waar je op hebt scherp gesteld of die meer scherp zijn, heb je front- of back focus.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di aug 16 2011 9:58 pm

Dank je wel Leon. Vind je de afwijking in deze test groot genoeg om aanspraak te maken op de garantie die ik nog op de lens heb, of denk je dat het aan mijn kwaliteiten ligt? De afwijking is het grootst bij 200 mm, juist daar waar ik de lens voor heb gekocht.

Morgen zal ik een vergelijkbare test uitvoeren die je beschrijft.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » di aug 16 2011 10:12 pm

Het lijkt mij dat dit objectief toch ook op de kortste scherpstelafstand gewoon correct behoort te functioneren.

coosc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door coosc » di aug 16 2011 10:29 pm

Beste Arthur,

Ik had met dit objectief hetzelfde probleem in combinatie met mijn D70. In het instructieboekje van de D70 stond echter dat dit objectief bij de korste scherpstelafstand in combinatie met de D70 een scherpteprobleem heeft. In dit geval ook een backfocusprobleem.

Op grotere afstanden was het probleem niet aanwezig. Mijn ervaring, vanaf een meter of tien geen noemenswaardige backfocus meer.

Coos

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 16 2011 10:41 pm

Hallo

Ik heb toch een vraag hierover, omdat ik pas geleden bij NSP te Beverwijk ben geweest met een Front focus probleem.
En daar vertelde ze mij dat het op deze manier niet helemaal goed is om te meten.
Het zou zo moeten zijn dat je scherp stelt op iets dat recht voor de lens is en dan de liniaal onder de 45 graden.
Hier een afbeelding, zoals bij NSP:

Afbeelding

Dit komt ongeveer neer op dit product:
http://www.cameranu.nl/fotos/Lens-Calib ... ensCal.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit vertel ik, omdat ik het ook eerst had gedaan, zoals er eerder beschreven is en dit op de camera liet staan.
Zodat zij het konden zien wat het probleem was. In de eerste instantie hadden ze niks gedaan omdat hij goed zou zijn volgens mijn foto's.
Later op de dag dat ik mijn objectief kwam halen gingen ze nog een keer kijken op een andere manier, zoals op de manier met de afbeelding.
En toen zagen ze wel dat hij net niet goed stond.
Er is scherpgesteld op het zwarte vlak met de vier streepjes.

Groet Kroontje

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 16 2011 10:49 pm

Beste Arthur,
Ik denk dat het beeld van de verschillende brandpuntsafstanden normaal is. Je ziet het scherptepunt verschuiven van iets frontfocus naar backfocus in het traject 80 - 200 mm. Geen enkele zoom is optimaal in z'n uiterste standen. De middelste brandpunten zijn zo te zien keurig scherp op de ingestelde plek. Al met al valt daar ook met een focuscorrectie (die de D90 dus niet heeft) weinig aan op te lossen tenzij je je lens wil optimaliseren voor één brandpuntsafstand. Ik zou het niet doen.
Ik weet niet hoe erg dit doorwerkt in je foto's. Daar valt natuurlijk wel rekening te houden met de kenmerken van de lens en ook te diafragmeren als je geen beperkte DOf wil.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 16 2011 10:53 pm

Ik heb me in Beverwijk laten vertellen dat ze de focus op drie brandpuntsafstanden kunnen bijstellen, het ging hier over de 24-70. Toch wel de moeite waard om dat even te checken. Maar ik zou inderdaad testjes maken op een meer normale afstand, bijvoorbeeld met een paaltje dat in het gras of het trottoir staat.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di aug 16 2011 11:08 pm

Allen bedankt voor de nuttige bijdragen
coosc schreef:Beste Arthur,

Ik had met dit objectief hetzelfde probleem in combinatie met mijn D70. In het instructieboekje van de D70 stond echter dat dit objectief bij de korste scherpstelafstand in combinatie met de D70 een scherpteprobleem heeft. In dit geval ook een backfocusprobleem.

Op grotere afstanden was het probleem niet aanwezig. Mijn ervaring, vanaf een meter of tien geen noemenswaardige backfocus meer.

Coos
Heb je enig idee of dit ook met een D90 het geval is? Ik heb er nooit iets over gelezen..

@ Kroontje: Een dergelijke test heeft Leon ook al voorgesteld, die ga ik morgen maken met een meetlint. Op 10 meter denk ik, dat lijkt me een goede graadmeter.

@Henkk: Als dit een normaal verschijnsel is dan valt me dat vies tegen van zo'n duur objectief welke door iedereen regelrecht de hemel in geprezen wordt.

@ Flitslicht: Wat bedoel je precies? Dat de techneuten de keuze hebben uit 3 brandpuntsafstanden en dat je er daar 1 van moet kiezen? Of dat ze op 3 brandpuntsafstanden kunnen bijstellen? Dus bv op 80-135-200 mm.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 16 2011 11:26 pm

Volgens mij kunnen ze drie brandpuntafstanden afzonderlijk afstellen binnen één lens, dus juist om die verschillen zoals jij hebt te compenseren. Maar je hebt ook nog dichtbij en ver weg die ook onderling kunnen verschillen en ik geloof niet dat ze daar iets aan kunnen doen. Ik zou het nog eens navragen daar.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”