welke stand te kiezen
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
welke stand te kiezen
Vorige week heb ik een cursus gehad en daar werd mij door de cursusleider aangeraden om de "S" stand van mijn camera te gebruiken als je buiten foto's neemt.
Nu heb ik altijd geprobeerd om de manual stand te werken maar dit werd mij ontraden te doen. Hij gaf aan geef zelf het diafragma aan te geven en de camera de sluitertijd te laten beslissen.
Wat voor adviezen hebben jullie voor mij. Ik heb tijdens en na de cursus dit gebruikt en idd het geeft mooie foto's maar wat geeft dit fan aan eigen inbreng en eigen gevoel.
Kan iemand mij iets aan advies geven hoe jullie daarmee omgaan.
Nu heb ik altijd geprobeerd om de manual stand te werken maar dit werd mij ontraden te doen. Hij gaf aan geef zelf het diafragma aan te geven en de camera de sluitertijd te laten beslissen.
Wat voor adviezen hebben jullie voor mij. Ik heb tijdens en na de cursus dit gebruikt en idd het geeft mooie foto's maar wat geeft dit fan aan eigen inbreng en eigen gevoel.
Kan iemand mij iets aan advies geven hoe jullie daarmee omgaan.
Z7 + 14-30 F4
D750
D300s + MB-D10
D810 + MB-D12
3x SB900
Tokina 10-17 Fisheye
Sigma 150-500 5.0-6.3
Nikor 12-24 4.0
Nikor 35mm 1.8
Nikor 14-24 2.8
Nikor 27-70 2.8
Nikkor 18-200 2.8 VR
[www.mooxs-media.nl][/url]
D750
D300s + MB-D10
D810 + MB-D12
3x SB900
Tokina 10-17 Fisheye
Sigma 150-500 5.0-6.3
Nikor 12-24 4.0
Nikor 35mm 1.8
Nikor 14-24 2.8
Nikor 27-70 2.8
Nikkor 18-200 2.8 VR
-
- Forumlid
- Contacteer:
Re: welke stand te kiezen
S- is volgens mij juist de setting voor de sluitertijd- dus de automaat kiest hierbij de lensopening.
A- staat voor diafragma instelling en zoek de camera de bijbehorende sluitertijd.
A- staat voor diafragma instelling en zoek de camera de bijbehorende sluitertijd.
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Contacteer:
O sorry verkeerd doorgegeven ik bedoel dus idd de A stand.Focus2 schreef:S- is volgens mij juist de setting voor de sluitertijd- dus de automaat kiest hierbij de lensopening.
Z7 + 14-30 F4
D750
D300s + MB-D10
D810 + MB-D12
3x SB900
Tokina 10-17 Fisheye
Sigma 150-500 5.0-6.3
Nikor 12-24 4.0
Nikor 35mm 1.8
Nikor 14-24 2.8
Nikor 27-70 2.8
Nikkor 18-200 2.8 VR
D750
D300s + MB-D10
D810 + MB-D12
3x SB900
Tokina 10-17 Fisheye
Sigma 150-500 5.0-6.3
Nikor 12-24 4.0
Nikor 35mm 1.8
Nikor 14-24 2.8
Nikor 27-70 2.8
Nikkor 18-200 2.8 VR
Wat is het verschil?Nu heb ik altijd geprobeerd om de manual stand te werken maar dit werd mij ontraden te doen. Hij gaf aan geef zelf het diafragma aan te geven en de camera de sluitertijd te laten beslissen.
George
-
- Clublid
- Contacteer:
Het verschil werd door de cursusleider ( fotograaf ) aangegeven dat het licht buiten zo vaak veranderd dat je beter op de A stand kan werken omdat dit makkelijker te verwerken is.
Z7 + 14-30 F4
D750
D300s + MB-D10
D810 + MB-D12
3x SB900
Tokina 10-17 Fisheye
Sigma 150-500 5.0-6.3
Nikor 12-24 4.0
Nikor 35mm 1.8
Nikor 14-24 2.8
Nikor 27-70 2.8
Nikkor 18-200 2.8 VR
D750
D300s + MB-D10
D810 + MB-D12
3x SB900
Tokina 10-17 Fisheye
Sigma 150-500 5.0-6.3
Nikor 12-24 4.0
Nikor 35mm 1.8
Nikor 14-24 2.8
Nikor 27-70 2.8
Nikkor 18-200 2.8 VR
-
- Forumlid
- Contacteer:
ik deel die mening niet- denk ook niet dat het correct is in vele gevallen.
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
Heeft hij groot gelijk in. Maar jij hebt niet goed begrepen wat hij bedoelt.demoder schreef:Het verschil werd door de cursusleider ( fotograaf ) aangegeven dat het licht buiten zo vaak veranderd dat je beter op de A stand kan werken omdat dit makkelijker te verwerken is.
Of je de A of de S stand bebruikt hangt van jou af.
Probeer eens goed na te denken wat je doet in de M-stand. Je kiest iets als basis en met de andere ga je er naar toe.
Hetzelfde alsdat je de S-stand kiest of de A-stand en het andere aan de camera overlaat. Komt op hetzelfde neer.
George
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb ook zo'n cursus gevolgd, waarbij precies hetzelfde werd aangeraden.
Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk, het is meer wat je gewend bent.
Belangrijk is wel dat je op het juiste moment een goed belichte foto kunt maken en dat je daarbij controle hebt over zowel sluitertijd als diafragma. In de P-stand kan dat overigens ook , want dan kan je ook met één instelwiel alle combinaties die een goede belichting geven instellen, net als bij A en S. Wat het beste voor jou werkt, hangt af van wat je gewend bent of aan de onderwerpen die je fotografeert. De M-stand lijkt mij vooral handig bij onderwerpen waarbij je rustig de tijd kan nemen om alles in te stellen.
Maar uiteindelijk gaat het er alleen maar om dat je de controle houdt over de instellingen van de camera.
Peter
Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk, het is meer wat je gewend bent.
Belangrijk is wel dat je op het juiste moment een goed belichte foto kunt maken en dat je daarbij controle hebt over zowel sluitertijd als diafragma. In de P-stand kan dat overigens ook , want dan kan je ook met één instelwiel alle combinaties die een goede belichting geven instellen, net als bij A en S. Wat het beste voor jou werkt, hangt af van wat je gewend bent of aan de onderwerpen die je fotografeert. De M-stand lijkt mij vooral handig bij onderwerpen waarbij je rustig de tijd kan nemen om alles in te stellen.
Maar uiteindelijk gaat het er alleen maar om dat je de controle houdt over de instellingen van de camera.
Peter
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
@ George: Hoop dat ik de enige ben die je niet begrijpt.
@ Focus2 :Leuk dat je de mening niet deeld.... maar zeg dan wel wat wel je mening is.
Persoonlijk fotografeer ik erg veel op de A stand.
Vind het een fijne functie, helemaal i.c.m. auto iso met Maximale instelling op mijn D7000. Deze zal ik persoonlijk ook adviseren voor de meeste gevallen.
Bij A kies je dus zelf voor de scherptediepte. De belichting past hij automatisch aan. Hierbij moet je dan wel opletten dat als je b.v. auto ISO werkt, je ISO niet te hoog word. of je sluitertijd niet te laag als je met vaste ISO werkt. maar dat merk je snel genoeg.
Ik wijk soms wel af naar M modes voor studiofotografie, en werk eigenlijk bijna nooit me S modes. (alleen als ik beweging in de foto wil.)
Ga er eens op uit met je camera. Maak foto's in verschillende omstandigheden en probeer ze te maken met alle 3 de standen(de zelfde foto, anders merk je het verschil niet). Kijk wat je zelf het beste en makkelijkst vind werken. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Succes.
@ Focus2 :Leuk dat je de mening niet deeld.... maar zeg dan wel wat wel je mening is.
Persoonlijk fotografeer ik erg veel op de A stand.
Vind het een fijne functie, helemaal i.c.m. auto iso met Maximale instelling op mijn D7000. Deze zal ik persoonlijk ook adviseren voor de meeste gevallen.
Bij A kies je dus zelf voor de scherptediepte. De belichting past hij automatisch aan. Hierbij moet je dan wel opletten dat als je b.v. auto ISO werkt, je ISO niet te hoog word. of je sluitertijd niet te laag als je met vaste ISO werkt. maar dat merk je snel genoeg.
Ik wijk soms wel af naar M modes voor studiofotografie, en werk eigenlijk bijna nooit me S modes. (alleen als ik beweging in de foto wil.)
Ga er eens op uit met je camera. Maak foto's in verschillende omstandigheden en probeer ze te maken met alle 3 de standen(de zelfde foto, anders merk je het verschil niet). Kijk wat je zelf het beste en makkelijkst vind werken. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Succes.
Laatst gewijzigd door plincky op vr aug 19 2011 11:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Contacteer:
dat zijn eigenlijk precies de restricties die je zelf al hebt genoemd.maar zeg dan wel wat wel je mening is.

Ik hoop het voor de anderen niet. Nog een keer doorgelezen, is erg elementair wat er staat.plincky schreef:@ George: Hoop dat ik de enige ben die je niet begrijpt.
George
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Ahhh ik had hem al 5 keer nagekeken maar kwam er maar niet uit. ... na je berichtje nog maar eens gelezen.....
Imiddels is het kwartje gevallen.
Het zal wel aan mij liggen
Imiddels is het kwartje gevallen.

Het zal wel aan mij liggen

- Léon Obers
- Forumlid
Ik begrijp George in ieder geval wel.
Er zijn nog meer standen van een camera waarbij de camera feitelijk automatisch de keuze van de belichting bepaalt.
S en A zijn al genoemd, verder ook P (Programma) en op sommige camera's ook "Auto" en een aantal programmastanden voor portret, sport, macro, landschap e.d.
De enige stand waar de camera niet het resultaat van de belichting voor je bepaalt is in de manuele stand. Daar moet de gebruiker dat bepalen.

Er zijn nog meer standen van een camera waarbij de camera feitelijk automatisch de keuze van de belichting bepaalt.
S en A zijn al genoemd, verder ook P (Programma) en op sommige camera's ook "Auto" en een aantal programmastanden voor portret, sport, macro, landschap e.d.
De enige stand waar de camera niet het resultaat van de belichting voor je bepaalt is in de manuele stand. Daar moet de gebruiker dat bepalen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb het zelfde meegekregen op een cursus die ik heb gevolgd bij Dies Groot in Woerden.
In die gevallen dat de lichtomstandigheden nauwelijks zullen veranderen (studio) of het te belichten onderwerp
nauwelijks van helderheid veranderd (macro) zal het werken in de Manual stand geen probleem zijn.
Als dat niet het geval is kun je het beste werken met een automatische belichtingsstand, die
speelt natuurlijk razendsnel in op de gegeven omstandigheden.
Het voordeel van het werken in de A-stand is dan wat mij betreft dat je ook direct controle op de
scherptediepte hebt.
Ik had ook begrepen dat het aantal beschikbare sluitertijden groter is dan het aantal diafragmastanden,
de automaat heeft meer mogelijkheden om zich op een diafragmastand aan te passen.
Maar dit laatste heb ik niet helemaal uitgezocht, wellicht is het aantal sluitertijden oneindig.
Groet,
Jan
In die gevallen dat de lichtomstandigheden nauwelijks zullen veranderen (studio) of het te belichten onderwerp
nauwelijks van helderheid veranderd (macro) zal het werken in de Manual stand geen probleem zijn.
Als dat niet het geval is kun je het beste werken met een automatische belichtingsstand, die
speelt natuurlijk razendsnel in op de gegeven omstandigheden.
Het voordeel van het werken in de A-stand is dan wat mij betreft dat je ook direct controle op de
scherptediepte hebt.
Ik had ook begrepen dat het aantal beschikbare sluitertijden groter is dan het aantal diafragmastanden,
de automaat heeft meer mogelijkheden om zich op een diafragmastand aan te passen.
Maar dit laatste heb ik niet helemaal uitgezocht, wellicht is het aantal sluitertijden oneindig.
Groet,
Jan