nikon d3100 + f1.8, 55m

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
cindyv

nikon d3100 + f1.8, 55m

Bericht door cindyv » zo aug 21 2011 3:19 pm

Hallo,

Ik heb een nikon d3100 sinds kort, en wil graag een 55 mm, f1.8 lens of 1.4 maar 1.8 is goedkoper :P
Maar ik heb dus geen motortje in mijn body en vraag me af waaraan ik kan zien of er een motortje in de lens zit,
en of jullie nog een mooie f1.8 55mm lens weten voor mijn nikon onder de 300?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: nikon d3100 + f1.8, 55m

Bericht door gijs sandberg » zo aug 21 2011 3:45 pm

Beste Cindy,

Welkom op dit forum.

Als er een motortje in de lens zit staat er AF-S of AF-I op de lens.
Slechts 2 varianten van 50mm lenzen hebben een interne motor, zowel 1.4 als 1.8. (AF-S-G)
Je kan deze varianten ook herkennen aan het feit dat ze geen diafragmaring hebben.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo aug 21 2011 3:53 pm

De standaard wedervraag op een vraag als de jouwe is: wat wil je er mee doen?

Zonder dat te weten is het gissen. Vandaar:
Heb je ook al aan de AF-S 35 mm /1.8 gedacht? Voor een D 3100 m.i. ook een heel mooi standaard vast-brandpunt lens.
Of evt. de 40 mm/2.8 micro voor als je tot 1:1 afbeelding wil komen?

P.S. er zijn overigens nu geen 55 mm lenzen maar 50 mm lenzen. Maakt verder weinig uit.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

cindyv

Bericht door cindyv » zo aug 21 2011 4:10 pm

Wat fijn zulke snelle reacties zeg!

Ik moet nog een beetje in de termen komen, heb nog niet zo lang mijn nikon :P maar is AF ook altijd automatisch scherpstellen? Of moet er echt AF-S of AF-I op staan? En wat betekent dit precies :)?

En misschien zijn die andere lensen inderdaad ook wel een optie, zijn die makkelijker verkrijgbaar of iets?
Ik wil het gebruiken voor het fotograferen van mensen, portretten en voorwerpen, maar voornamelijk toch portretten.

cindyv

Bericht door cindyv » zo aug 21 2011 4:11 pm

en betekent een d lens dat het voor de d serie is?

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo aug 21 2011 4:26 pm

D betekent dat de lens aan de camera doorgeeft op welke afstand (Distance) hij scherp stelt. D-lenzen hebben geen ingebouwde motor dus zijn niet goed bruikbaar op jouw camera. AF-I is - meen ik - iets uit een ver verleden wat nu niet meer werkt maar misschien weet iemand anders dat beter.

Voor portretten zou ik voor een D 3100 voor een 50 mm lens gaan. De 35 mm is daarvoor wat minder geschikt en de 40 mm micro ook niet direct (wel weer de 60/2.8 micro) De 1.4 is prachtig maar de 1.8 zal ook best mooie resultaten geven.

Het is wel grappig hoe lastig al die kretologie is wat betreft lenstypen; inderdaad tamelijk ondoorgrondelijk :twisted:
AF betekent automatisch scherpstellen maar dan weer niet met elke camera; bijv. AF-D doet 't niet op een D3100.

Overigens: waarom wil je die 50 mm? Ik neem aan dat je standaardzoom zoiets is als 18-55 of 18-105. Zo'n vast-brandpunt is wel betere kwaliteit maar het beeld ziet er min of meer hetzelfde uit (behalve dat je bijv. met een 1.4 of 1.8 veel meer met scherptediepte (onscherpe achtergrond) kunt doen en ook met minder licht kunt fotograferen).
Laatst gewijzigd door Cyrus op di nov 25 2014 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: wat betekent dit precies

Bericht door gijs sandberg » zo aug 21 2011 4:52 pm

Cindy,

Kijk hier eens
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenstype.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook aanbevolen: http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , daar staat veel nuttige informatie.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » zo aug 21 2011 9:22 pm

cindyv schreef:Hallo,

Ik heb een nikon d3100 sinds kort, en wil graag een 55 mm, f1.8 lens of 1.4 maar 1.8 is goedkoper :P
Maar ik heb dus geen motortje in mijn body en vraag me af waaraan ik kan zien of er een motortje in de lens zit,
en of jullie nog een mooie f1.8 55mm lens weten voor mijn nikon onder de 300?
Hoi Cindy,
Inmiddels heb je uit de reacties al wel begrepen dat het een AF-S 50mm f/1.8 moet zijn en deze is zo rond de € 180,=.
Kijk ook eens op de objectieven simulator van Nikon http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator Je moet bij het objectief kiezen uit FX formaat en daar kun je de lenzen selecteren en onder body kun je de D3100 selecteren. Dit geeft je misschien een indruk hoe je beeld er uit gaat zien.
Het is misschien verwarrend maar de lenzen die jij noemt zijn ook geschikt voor de de "professionele" camera's van Nikon. Dus een FX lens kan wel op een DX camera (waar jou D3100 onder valt) maar een DX lens is niet geschikt voor een FX type camera.

Hierbij de link naar de AF-S 50mm http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... 0mm-f-1-8g. Dus de lens met ingebouwde scherpstelmotor zoals jij die dus moet hebben.
Voor je beeldvorming de lens zonder ingebouwde scherpstelmotor http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... -af-nikkor.
Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker voor je is geworden en anders lezen we het wel weer.

De 50mm is wel een mooie lens voor het door jou beschreven doel, portretten.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

cindyv

Bericht door cindyv » di aug 23 2011 6:57 pm

Wouw, ik zit ook op een ander forum dat een beetje dood bloeit, en had niet verwacht dat ik hier zo veel reactie zou krijgen, wat fijn zeg! En ik moet ook zeggen dat ik blij ben met alle informatie van jullie!

@Henkk: Dankjewel! En om even te reageren op je laatste stukje, waarom 50mm. Eigenlijk omdat ik bij anderen heb gezien wat voor super mooie foto's er mogelijk zijn (portretten), maar het gaat vooral om de scherptediepte die ik daarbij wil.

@Gijs: dankjewel voor de link! Verklaard toch weer een hoop!

@ jan: Dus een FX camera is een camera met motortje in de body, of dat dan weer niet?
En 180 euro is nog wel te doen :D Ben meteen aan het kijken en vergelijken van lenzen :D

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di aug 23 2011 7:08 pm

Dag Cindy,

Er zijn zowel FX als DX camera's met een scherpstelmotor. Bijvoorbeeld de actuele D3000/D3100/D5000/D5100 hebben geen scherpstelmotor. Maar wel de D90/D300/D7000 en dat zijn ook DX camera's. Snap je het nog.............. Komt vanzelf goed.
Jan

cindyv

Bericht door cindyv » di aug 23 2011 7:28 pm

Hahah oke, want FX en DX zijn voor mij weer nieuwe termen.

Baal wel een beetje nou ik het allemaal door begin te krijgen dat ik geen camera (body) met scherpstelmotor heb gekocht :P

cindyv

Bericht door cindyv » di aug 23 2011 7:46 pm

Ik ga denk inderdaad voor de Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G.

Op internet te bestellen op cameranu.nl, als je voor 21.00 besteld de volgende dag in huis, klinkt wel erg aantrekkelijk!!

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 23 2011 9:35 pm

jan schreef:Dag Cindy,

Er zijn zowel FX als DX camera's met een scherpstelmotor. Bijvoorbeeld de actuele D3000/D3100/D5000/D5100 hebben geen scherpstelmotor. Maar wel de D90/D300/D7000 en dat zijn ook DX camera's. Snap je het nog.............. Komt vanzelf goed.
@ Jan: Ik ken nog geen FX camera's van Nikon zonder scherpstelmotor. Maar:
@ Cindy: FX camera's van Nikon begint bij D700 ofwel een kleine € 2000; bij Canon m.i. niet veel anders. FX betekent een grote sensor 24x36 mm; een DX sensor is zoiets als 16x24 mm.
Over het aantal pixels zegt DX of FX ook niet alles want een grotere sensor betekent nog niet meteen meer pixels. Maar vooralsnog heb jij je camera en geen enkele reden daarvan spijt te hebben, ook niet omdat er geen motor in zit (over zoveel jaar zal er ws. geen enkele camera met motor meer zijn behalve super prof camera's).
50mm/1.8 AF-S-G is een prima keuze voor wat jij er mee wil. Veel plezier er mee :)
En mijn algemene ervaring is dat elke generatie lens weer beter is dan de vorige dus deze zal heel prima zijn.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di aug 23 2011 10:02 pm

@ Jan: Ik ken nog geen FX camera's van Nikon zonder scherpstelmotor. Maar:
Henk, je hebt helemaal gelijk. Ik ken ze ook niet.
Maar vooralsnog heb jij je camera en geen enkele reden daarvan spijt te hebben, ook niet omdat er geen motor in zit
50mm/1.8 AF-S-G is een prima keuze voor wat jij er mee wil. Veel plezier er mee :) Sluit ik mij helemaal bij aan
Jan

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 23 2011 10:26 pm

Beste Jan, wil je de citaten nog wat helderder regelen? Nu lopen mijn en jouw teksten door elkaar heen.
(to be deleted when effective :) )
Laatst gewijzigd door Cyrus op di nov 25 2014 4:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”