Stof IN de lens, wat nu?...

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
edwin73

Stof IN de lens, wat nu?...

Bericht door edwin73 » wo aug 24 2011 7:58 pm

Hallo,

Ik heb een nikkor 85 f1.8D, heb last van stof deeltje(s) achter het eerste element van de de achterste lensgroep,
geen idee hoe, want ik ben altijd super voorzichtig met lenzen wisselen. :?
Nou hindert het (nog) niet qua beeld kwaliteit, maar ik erger me er aan omdat ik weet dat het er zit. :evil:

Ik heb al geprobeerd het voorzichtig met de lucht spuit het weg te krijgen, maar geen succes,
ik dacht altijd dat je dat probleem meer had met zooms maar nu blijkt het hiermee ook te kunnen helaas.

Hebben jullie hier ook ervaring mee?... of is dit sowieso een job voor de Nikon Service?...

groeten; edwin.

Kroontje

Re: Stof IN de lens, wat nu?...

Bericht door Kroontje » wo aug 24 2011 8:32 pm

Hallo

Ik heb ook een 85 f1.8 D en daar zit ook wat stof deeltjes (drie) in.
Het inderdaad voor het idee beroerd, maar ik zie niks daarvan op de foto.
Lekker laten zitten of naar Nikon en laten schoonmaken voor een prijs.

Ik heb besloten om het te laten zitten :wink:

Kroontje

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do aug 25 2011 12:59 am

edwin73 schreef:Ik heb een nikkor 85 f1.8D, heb last van stof deeltje(s) achter het eerste element van de de achterste lensgroep,
geen idee hoe, want ik ben altijd super voorzichtig met lenzen wisselen.
Hoe bedoel je 'last van'?
Zie je het op foto's? Zo niet, dan gewoon negeren.
Hoe het kan? Objectieven zijn nu eenmaal niet luchtdicht.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 25 2011 7:51 am

Er zal geen objectief zijn dat geen stof aan de binnenkant heeft als je het objectief normaal gebruikt.
Tip, als je dan een tweedehands objectief koopt: neem een fatsoenlijke zaklamp met een puntlicht mee en schijn daarmee door het objectief. Veelal doet de verkoper dan wel wat van de prijs af.
Sommige objectieven hebben er meer last van dan anderen. Zelf herinner ik me nog de f1,2 55 Ai(s). Doordat de meeste Nikkors, ook de zoomobjectieven, nu IF hebben, wordt de luchtverplaatsing veelal tussen de lenzen gehouden en heb je minder last van stof.

Zoals Roelof al zei: zie je het niet op de foto, laat het zitten.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do aug 25 2011 8:09 am

Ik heb zelf een oude "aftandse" Nikon 35-70mm schuifzoom. Redelijk veel krassen(jes) op de lens en aan de binnenkant ontbreekt alleen de stofzak, anders had hij door kunnen gaan voor een stofzuiger. Hier zie ik echter niks van terug op de foto's, ook niet bij >100% weergave.
Dus zoals hiervoor gezegd; "zie je het niet, deert het niet."
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

edwin73

Bericht door edwin73 » do aug 25 2011 5:54 pm

Hallo,

Bedankt nog allemaal voor de reacties.

Mijn exemplaar is echter geen tweedehans, maar gloednieuw, inderdaad zie ik er niks van op de foto's.
Het is een zogenaamd 'rear-focus' type, dus niet helemaal 'internal-focus', als je aan de scherpstel ring draait, dan verschuift de achterste
lens-groep, dan zullen daar dan wel wat stof deeltjes binnen gekomen zijn.

Meestal zet ik, om te controleren het diafragma op het maximum, in dit geval f16,
daarna met de scherpte-diepte controle knop, dan naar een egale lucht kijken, en zo zie ik of er wel of geen stof in m'n toestel zit.
(nog) nooit geen last van stof op de sensor (gelukkig) maar wel soms op de spiegel, en dat zie je op de al eerder genoemde methode, door de zoeker.

Dat schoonmaken laat ik voorlopig dan maar zitten, ik vond het gewoon nogal irritant, omdat ik best wel zuinig ben op mijn spul.

groeten; edwin.
Laatst gewijzigd door edwin73 op vr aug 26 2011 9:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do aug 25 2011 6:07 pm

Mijn exemplaar is echter geen tweedehans, maar gloednieuw
Als hij nieuw is, zou ik hem brengen bij nsp te Beverwijk. mijn mening :wink:

Kroontje

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do aug 25 2011 8:29 pm

Het zou mij niet verbazen als de nieuwe generatie G objectieven minder stofproblemen kent dan de oudere "D" generatie.
Bewijzen kan ik het niet. (mijn enige D objectief had stof, al mijn G objectieven niet, maar dat is nog geen bewijs)
De tijd zal het leren.

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door BStollman » vr aug 26 2011 12:57 pm

Sharkey schreef:Ik heb zelf een oude "aftandse" Nikon 35-70mm schuifzoom. Redelijk veel krassen(jes) op de lens en aan de binnenkant ontbreekt alleen de stofzak, anders had hij door kunnen gaan voor een stofzuiger. Hier zie ik echter niks van terug op de foto's, ook niet bij >100% weergave.
Dus zoals hiervoor gezegd; "zie je het niet, deert het niet."
Haha! :D

Maar verder, misschien bij een sensor cleaner navragen of het mogelijk is daar je lens te laten schoonmaken? Misschien weten zij tips of trucs.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”