Ik ben sinds een week of 2 trotse eigenaar van een Nikon D7000 met een 18-200 mm VRII lens. Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met het filmen met deze camera, en valt me op dat wanneer ik op liveview overstap voor het filmen, ik tijdens het helemaal ingezoomt te zijn (op 200 mm en iets daaronder) een hard schurend geluid in de lens hoor. Wanneer ik op hetzelfde object op dezelfde wijze inzoom, wanneer ik de liveview uitgeschakeld heb, heb ik dat schurende geluid niet en hoor ik slechts het normale motorische geluid van de scherpstelmotor. Daarnaast merk ik op dat het scherpstellen met name in donkere ruimten en behoorlijk ingezoomd, in liveview moeizamer verloopt (heeft meer tijd nodig om het geselecteerde onderwerp scherp te stellen), dan met liveview uitgeschakeld. Het liveview gedeelte verder buiten beschouwing gelaten, functioneert de camera en lens verder naar behoren.
Mijn vraag is, of dit normaal is, of dat er toch iets niet helemaal klopt aan de lens of de body.
Schurend geluid scherpstellen D7000
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Schurend geluid scherpstellen D7000
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Schurend geluid scherpstellen D7000
LiveView is op zichzelf langzamer als de normale AF scherpstelling. Bij de D7000 is het verschil dan nog relatief klein.
(Bij camera's als D300 en D700 e.d. is dat verschil veel groter).
Scherpstellen bij donkere omstandigheden gaat op zichzelf ook moeizamer dan onder betere lichtomstandigheden.
Dat heeft dus effect op de snelheid. Bij inzoomen gaat de lichtsterkte van de 18-200mm lens naar beneden, dus wederom omstandigheden waarbij scherpstelling moeizamer zal verlopen. Dus ja, het is normaal dat de scherpstelling bij LiveView moeizamer verloopt onder de jouw genoemde omstandigheden.
Blijft over dat "schuren".
Omdat scherpstellen in de lens motorisch gezien niet anders wordt gedaan via de normale AF of met LiveView, verbaast het mij, dat het enkel bij LiveView te horen is. Het enige verschil is mogelijk de traagheid van scherpstellen bij LiveView die dat verschil zou kunnen veroorzaken, waarbij je simpelweg een ander geluid hebt bij een ander functioneren van de AF-S motor. De AF-S motor maakt mogelijk stapjes met minimale pauzes tussen de stapjes in om aan de benodigde traagheid voor LiveView te komen.
Maar tijdens het filmen met uitgeschakelde LiveView, werkt de AF helemaal niet, want de normale fase-detectie AF werkt alleen via een neergeklapte spiegel (als je beeld in de zoeker ziet). Bij filmen is de spiegel opgeklapt, dus dan hoor je niks aan scherpstelling.
(Bij camera's als D300 en D700 e.d. is dat verschil veel groter).
Scherpstellen bij donkere omstandigheden gaat op zichzelf ook moeizamer dan onder betere lichtomstandigheden.
Dat heeft dus effect op de snelheid. Bij inzoomen gaat de lichtsterkte van de 18-200mm lens naar beneden, dus wederom omstandigheden waarbij scherpstelling moeizamer zal verlopen. Dus ja, het is normaal dat de scherpstelling bij LiveView moeizamer verloopt onder de jouw genoemde omstandigheden.
Blijft over dat "schuren".
Omdat scherpstellen in de lens motorisch gezien niet anders wordt gedaan via de normale AF of met LiveView, verbaast het mij, dat het enkel bij LiveView te horen is. Het enige verschil is mogelijk de traagheid van scherpstellen bij LiveView die dat verschil zou kunnen veroorzaken, waarbij je simpelweg een ander geluid hebt bij een ander functioneren van de AF-S motor. De AF-S motor maakt mogelijk stapjes met minimale pauzes tussen de stapjes in om aan de benodigde traagheid voor LiveView te komen.
Maar tijdens het filmen met uitgeschakelde LiveView, werkt de AF helemaal niet, want de normale fase-detectie AF werkt alleen via een neergeklapte spiegel (als je beeld in de zoeker ziet). Bij filmen is de spiegel opgeklapt, dus dan hoor je niks aan scherpstelling.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di aug 30 2011 10:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Dus met andere woorden, zou het geen onvolkomenheid in de lens zijn, maar slechts gaan om liveview dat langzamer reageert dan AF, qua scherpstellen. Of zou ik voor alle zekerheid de lens moeten laten beoordelen op eventuele defecten?
Laatst gewijzigd door Cybershooter op di aug 30 2011 10:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
Zie ook de laatste alinea die ik er nog bij heb geplaatst (tijdens dat jij je antwoord hier gaf).
Beoordelen op deffecten kun je wel doen, maar het functioneert toch gewoon? Je hebt alleen een ander geluid bij LiveView.
Wacht beter andere reacties af van mensen die eenzelfde combinatie hebben. En dan nog, je hebt nog een zee aan tijd binnen je garantieperiode om er achter te komen of het werkelijk defect is.
Overigens voor je antwoord het hele bericht er net voor aanhalen is totaal overbodig en eigenlijk ongewenst. Iedereen snapt dat je antwoord slaat op de tekst die ervoor staat. Het maakt draadjes daarmee onnodig lang en vervelend om te lezen omdat mensen nu dubbele stukken tekst moeten overslaan. Haal alleen stukken tekst aan als het nodig is.
Beoordelen op deffecten kun je wel doen, maar het functioneert toch gewoon? Je hebt alleen een ander geluid bij LiveView.
Wacht beter andere reacties af van mensen die eenzelfde combinatie hebben. En dan nog, je hebt nog een zee aan tijd binnen je garantieperiode om er achter te komen of het werkelijk defect is.
Overigens voor je antwoord het hele bericht er net voor aanhalen is totaal overbodig en eigenlijk ongewenst. Iedereen snapt dat je antwoord slaat op de tekst die ervoor staat. Het maakt draadjes daarmee onnodig lang en vervelend om te lezen omdat mensen nu dubbele stukken tekst moeten overslaan. Haal alleen stukken tekst aan als het nodig is.
-
- Forumlid
Echter, heb ik een test gedaan, waarbij ik nog niet daadwerkelijk tot filmen ben overgegaan, maar slechts de liveview mode gebruikt heb om scherp te stellen en deze manier van scherpstellen vergeleken met het scherpstellen middels de zoeker en bemerk tijdens die test, dat het scherpstellen via de zoeker een stuk geruislozer verloopt. Misschien veroorzaakt door het feit dat de spiegel is ingeklapt, zodra je in liveview zit, maar dat durf ik niet te zeggen.
Ik heb trouwens het citaat, bij deze verwijderd.
Ik heb trouwens het citaat, bij deze verwijderd.
- Léon Obers
- Forumlid
Maar dat schrijf je niet als zodanig in je eerste bericht.Cybershooter schreef:Echter, heb ik een test gedaan, waarbij ik nog niet daadwerkelijk tot filmen ben overgegaan,
Maar omdat de normale AF niet werkt tijdens het filmen had ik wel in de gaten dat je informatie ergens dan niet klopt.

Er is simpel een verschil in snelheid tussen AF (met de 18-200mm AF-S) via fase-detectie (via de zoeker) en LiveView (via de sensor). Bij fase-detectie en dan nog AF-S (het scherpstelmotortje in de lens) gaat de scherpstelling waarschijnlijk zodanig snel dat het het al is afgelopen voordat je er erg in hebt. Bij LiveView kost dat meer tijd, maar omdat een AF-S motor waarschijnlijk geen verschillend toerental gebruikt wanneer die reageert worden mogelijk kleine "micro"-pauzes ingelast in een beweging om aan die traagheid te kunnen voldoen, zoals dat bij stappenmotoren veelal gebruikelijk is. Die frequentie van stoppen en bewegen is een andere geluidsbeleving.Cybershooter schreef: ...dat het scherpstellen via de zoeker een stuk geruislozer verloopt. Misschien veroorzaakt door het feit dat de spiegel is ingeklapt, zodra je in liveview zit.
Net even geprobeerd op mijn D700 en een AF-S objectief. LiveView gaat dat in "horten en stootjes", terwijl met normale fase-detectie AF(via de zoeker) dat in een vloek en een zucht binnen een fractie van een seconde "geruisloos" is gebeurd.
Als je niet gewend bent wat de functie inhoudt lijkt de methode via LiveView wel te "haperen" ten opzichte van de normale AF-methode.
Maar het is dus volkomen normaal. Of het aan de beschrijving van een schurend geluid voldoet is subjectief (ik ervaar dat niet als zodanig), en is wellicht ook afhankelijk welk objectief wordt gebruikt. Elk objectief zal een ander geluid hebben omdat lens-verplaatsingen, motorische overbrengen, vertragingen afhankelijk zijn van een objectief ontwerp.
-
- Forumlid
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk, maar waar het mij om gaat is, dat ik mijn D7000 naast fotograferen ook zo nu en dan in wil gaan zetten voor het filmen.
Ik heb dus voor ik daadwerkelijk tot filmen ben overgegaan mezelf in de liveview mode verdiept en kwam deze onvolkomenheid dus tegen. Ik ga er na het lezen van jouw uitleg vanuit dat het harde schurende geluid bij scherpstelling, wanneer de lens boven een bepaald diafragmagetal uitkomt (dus ver ingezoomt ca.F5.2 tot F5.6 min. diafragma) icm indoor omgeving (vrij donker) en het zowiezo tragere liveview systeem, er gewoon bij hoort en waarschijnlijk niets te maken heeft met een defect aan de lens.
Ik heb dus voor ik daadwerkelijk tot filmen ben overgegaan mezelf in de liveview mode verdiept en kwam deze onvolkomenheid dus tegen. Ik ga er na het lezen van jouw uitleg vanuit dat het harde schurende geluid bij scherpstelling, wanneer de lens boven een bepaald diafragmagetal uitkomt (dus ver ingezoomt ca.F5.2 tot F5.6 min. diafragma) icm indoor omgeving (vrij donker) en het zowiezo tragere liveview systeem, er gewoon bij hoort en waarschijnlijk niets te maken heeft met een defect aan de lens.
- Léon Obers
- Forumlid
Of je met een D7000 nu wel of niet filmt maakt op zich niet zoveel uit met betrekking tot scherpstelling via LiveView. De functie van scherpstellen verandert daar niet mee. Zeker bij slechte lichtomstandigheden zal de scherpstelling veel meer moeten zoeken, en zal het mogelijk vaker wat heen en weer pendelen voordat de juiste focus is gevonden.
Besef verder dat het LiveView beeld in die omstandigheden elektronisch enorm wordt versterkt (hoge ISO), en er relatief veel ruis in het beeld zit (bij een D7000 valt het misschien mee). Het wordt voor de scherpstelling dan steeds moeilijker om ruis en beeldcontrast te onderscheiden.
Bij die omstandigheden zou je er beter aan doen de LiveView helemaal niet te gebruiken, maar manueel scherp te stellen. Bovendien denk ik dat dat op en neer gedreumel van de LiveView scherpstelling extra bijgeluiden van de AFmotor op je filmopname maakt met het geluid wat tevens wordt opgenomen.
Het is niet voor niets dat mensen die filmen graag ouderwetse manuele objectieven gebruiken met een mooie lange scherpstelslag van de afstandsring. Nauwkeurig en geruisloos.
Besef verder dat het LiveView beeld in die omstandigheden elektronisch enorm wordt versterkt (hoge ISO), en er relatief veel ruis in het beeld zit (bij een D7000 valt het misschien mee). Het wordt voor de scherpstelling dan steeds moeilijker om ruis en beeldcontrast te onderscheiden.
Bij die omstandigheden zou je er beter aan doen de LiveView helemaal niet te gebruiken, maar manueel scherp te stellen. Bovendien denk ik dat dat op en neer gedreumel van de LiveView scherpstelling extra bijgeluiden van de AFmotor op je filmopname maakt met het geluid wat tevens wordt opgenomen.
Het is niet voor niets dat mensen die filmen graag ouderwetse manuele objectieven gebruiken met een mooie lange scherpstelslag van de afstandsring. Nauwkeurig en geruisloos.