Lichtsterke lens of hoge ISO
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lichtsterke lens of hoge ISO
Ik stond voor de keuze om mijn Nikon D90 in te ruilen voor een D7000, of een sigma 17-50 F2.8 te kiezen voor op mijn D90. Helaas kon mijn pas aangeschafte Tokina 16-50 niet meer worden gerepareerd (backfocus), en ook niet worden vervangen aangezien ik denk ik de laatste had in heel nederland.
Ik heb gekozen voor het laatste. Nu ben ik benieuwd over de meningen van anderen, en natuurlijk ook of ik de juiste keus gemaakt heb.
Immers met een hoge ISO en mijn kitlens 18-105 kun je misschien wel de zelfde sluitertijden bereiken als met een F2.8 lens op een D90 bij weinig licht.
Ik heb gekozen voor het laatste. Nu ben ik benieuwd over de meningen van anderen, en natuurlijk ook of ik de juiste keus gemaakt heb.
Immers met een hoge ISO en mijn kitlens 18-105 kun je misschien wel de zelfde sluitertijden bereiken als met een F2.8 lens op een D90 bij weinig licht.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
Re: Lichtsterke lens of hoge ISO
Je keus is goedgekeurd hoor.
Het is immers persoonlijk, en je zult er vast je redenen voor hebben.
Het is immers persoonlijk, en je zult er vast je redenen voor hebben.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Volgens mij een hele goede keuze.
Als dit nog niet voldoet, kun je altijd nog een prime bijv de 35 1.8 aanschaffen.
Als je dan nog te weinig hebt, zelfs met nabewerking dan heb je vier keuzes.
1000W gamma bouwlamp op batterijen meeslepen.
Stoppen met in het donker te fotograferen.
Helemaal stoppen met fotograferen en spullenboel verkopen :mrgreen:
Nieuwe camera met minder ruis.
Ben vast nog wat vergeten
Als dit nog niet voldoet, kun je altijd nog een prime bijv de 35 1.8 aanschaffen.
Als je dan nog te weinig hebt, zelfs met nabewerking dan heb je vier keuzes.
1000W gamma bouwlamp op batterijen meeslepen.
Stoppen met in het donker te fotograferen.
Helemaal stoppen met fotograferen en spullenboel verkopen :mrgreen:
Nieuwe camera met minder ruis.
Ben vast nog wat vergeten

Goed keuze! Goed glas gaat langer mee dan je camera.
-
- Forumlid
Ik heb de eerste testfoto's gemaakt met de sigma 17-50.
Optisch is er niets te klagen. Maar op het gebied van bediening is het rampzalig.
De zoomring moet je bijna met een waterpomptang verdraaien, en de focusring draait mee bij AF-modus.
Je kunt ook niet de focusring bedienen als de lens op AF staat. Hiervoor moet je het schakelaartje op de lens eerst op MF zetten.
Verder is het objectief zo klein, dat als je de zoomring vasthoudt en dan scherpstelt op AF, je vingers bijna altijd ook de focusring raken.
Aangezien ik geen geld terug kreeg voor de Tokina 16-50, maar een tegoed ga ik morgen terug.
Ik ga nu eerst van het geld toch maar mijn D90 inruilen voor een D7000, en dan in een later stadium kijken voor ander glas.
Dan kan ik mij eerst wat meer verdiepen in wat ik anders wil.
Optisch is er niets te klagen. Maar op het gebied van bediening is het rampzalig.
De zoomring moet je bijna met een waterpomptang verdraaien, en de focusring draait mee bij AF-modus.
Je kunt ook niet de focusring bedienen als de lens op AF staat. Hiervoor moet je het schakelaartje op de lens eerst op MF zetten.
Verder is het objectief zo klein, dat als je de zoomring vasthoudt en dan scherpstelt op AF, je vingers bijna altijd ook de focusring raken.
Aangezien ik geen geld terug kreeg voor de Tokina 16-50, maar een tegoed ga ik morgen terug.
Ik ga nu eerst van het geld toch maar mijn D90 inruilen voor een D7000, en dan in een later stadium kijken voor ander glas.
Dan kan ik mij eerst wat meer verdiepen in wat ik anders wil.
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Jammer dat je niet zo enthousiast bent over de lens, Giso!
Was zelf eigenlijk van plan om de D7000 aan te gaan schaffen eind september en daar de Tamron 17-50 2.8 bij te halen.
Je leest er toch over het algemeen goede recensies over. Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring?
Was zelf eigenlijk van plan om de D7000 aan te gaan schaffen eind september en daar de Tamron 17-50 2.8 bij te halen.
Je leest er toch over het algemeen goede recensies over. Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Lijkt me dan iets niet in de haak te zijn. Ga terug naar de winkel en probeer een ander exemplaar.Giso schreef:Ik heb de eerste testfoto's gemaakt met de sigma 17-50.
Dat de focusring meedraait tijdens AF, doet bijna elke lens.
De Sigma is zo ongeveer hetzelfde uitgevoerd als een Tamron, ook met een schakelaar voor AF/M (op zowat dezelfde plaats).
Ik hoor daar weinig klachten over deze constructie. De Sigma heeft in ieder geval HSM wat de Tamron niet heeft.
Of heb je kolenschoppen als handen?Giso schreef: Verder is het objectief zo klein, dat als je de zoomring vasthoudt en dan scherpstelt op AF, je vingers bijna altijd ook de focusring raken.
Een kleine lens zou mij juist erg aantrekkelijk lijken. Dat vind ik nu juist het vervelende van vele hedendaagse lenzen, dat ze zo dik en lomp zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Ik heb vrij normale handen die passen bij de rest van mijn lichaam. En voor wat betreft de bediening, smaken verschillen. Ik was helemaal blij van de bediening van de Tokina. Die is te vergelijken met de Nikon objectieven. Alles ging soepel en licht, dit is helaas niet zo bij de Sigma. Achteraf hoorde ik van een collega dat dit vaker voorkomt bij Sigma.Of heb je kolenschoppen als handen?
Een kleine lens zou mij juist erg aantrekkelijk lijken. Dat vind ik nu juist het vervelende van vele hedendaagse lenzen, dat ze zo dik en lomp zijn.
Groet Giso
Groet Giso
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Oh, het zal best dat ze bij de rest van je lichaam passen. Misschien ben je wel helemaal fors. :mrgreen: Maakt mij niet uit hoorGiso schreef: Ik heb vrij normale handen die passen bij de rest van mijn lichaam.

De een is nu eenmaal wat groter geschapen dan de ander. De een werkt liever met wat grovere apparatuur dan de ander.
Maar afgaande op de plaatjes van een Tamron (geen Tokina) en Sigma, lijkt mij daar niet zoveel verschil in te zitten. Uitgezonderd dan zo'n erg strakke zoomring.
Verder kan de afstandsschaal en verdraaien van de ring voor de zoom voor het ene of andere merk wel andersom lopen. Iets om rekening mee te houden.
Ik heb een Sigma 10-20mm, maar daarvan is de zoomring helemaal niet strak, heeft een prettige demping. Verder heeft die (nog) geen AF/M schakelaar.
Dat is misschien dan wel prettiger (een "slip"-koppeling met de afstandsring).
Tokina lenzen zijn over het algemeen wel weer wat groter dan Tamron. Staan mechanisch gezien als zeer degelijk gebouwd bekend.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Het is jammer dat er in dit bereik en met die lichtsterkte niet zoveel betaalbare alternatieven zijn.
Ik denk dat ik maar ga sparen voor een goede gebruikte 17-55.
Anders wordt het denk ik een groothoek-zoom, aangevuld met 35 en 50 primes.
Het nadeel hiervan is weer dat je vaker je lens moet wisselen.
Aan de andere kant gebruik je deze objectieven misschien meer specifiek en kun je
voor algemeen gebruik toch gewoon een 18-105 of 16-85 gebruiken.
Keuzes, keuzes.!! Het blijft moeilijk
Ik denk dat ik maar ga sparen voor een goede gebruikte 17-55.
Anders wordt het denk ik een groothoek-zoom, aangevuld met 35 en 50 primes.
Het nadeel hiervan is weer dat je vaker je lens moet wisselen.
Aan de andere kant gebruik je deze objectieven misschien meer specifiek en kun je
voor algemeen gebruik toch gewoon een 18-105 of 16-85 gebruiken.
Keuzes, keuzes.!! Het blijft moeilijk
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
Vanmorgen mijn D90 ingeruild voor een D7000. Bij thuiskomst meteen proberen natuurlijk.!!
En zoals een echte vent betaamd, eerst op de knopjes drukken en daarna pas lezen.
Ik heb me werkelijk wezenloos gezocht naar het AF keuzeknopje.
Na enige tijd toch maar R.T.F.M., en gevonden.
Maar, wat een geweldige camera. Ik had zo mij twijfels over al die verhalen van degenen die mij voorgingen, maar
ze hebben gewoon gelijk. Nu eerst weer een tijdje studeren en proberen, maar ook dat heeft zo z'n charmes, zeg ik maar.
En zoals een echte vent betaamd, eerst op de knopjes drukken en daarna pas lezen.
Ik heb me werkelijk wezenloos gezocht naar het AF keuzeknopje.
Na enige tijd toch maar R.T.F.M., en gevonden.
Maar, wat een geweldige camera. Ik had zo mij twijfels over al die verhalen van degenen die mij voorgingen, maar
ze hebben gewoon gelijk. Nu eerst weer een tijdje studeren en proberen, maar ook dat heeft zo z'n charmes, zeg ik maar.
Groet Giso
Groet Giso
Beste Dreamlogic,Dreamlogic schreef:Jammer dat je niet zo enthousiast bent over de lens, Giso!
Laatst was er iemand met een D7000 die mijn Sigma 50mm 2.8 macro kwam overnemen.
Er was echter één probleem, de D7000 draaide de Sigma niet! terwijl het objectief in orde is (is zgan en werkt prima op mijn D90).
Toen mijn Tamron 17-50 zonder VC en motor op de D7000 gezet, deze werkte wel maar niet naar behoren.
Toen de Nikkor 50mm 1.8 af/d op de D7000 gezet, en deze werkte prima.
Hoor vaker in mijn omgeving dat de D7000 wat conflicten kan hebben met niet Nikon objectieven.
-
- Forumlid
Dit zou misschien kunnen komen door oude firmware. Er is laatst wel een update uitgebracht.
Verder zijn nu nog al mijn objectieven Nikkor. En de objectieven op mijn verlanglijstje zijn dat ook.
Verder zijn nu nog al mijn objectieven Nikkor. En de objectieven op mijn verlanglijstje zijn dat ook.
Groet Giso
Groet Giso
ik heb ook een D7000 en is een supercamera
heb er een sigma 2.8 bij van 105mm
en dan de oude verstrouwde 18-200 standaard lens
en echt super zo goed als geen ruis en zeer mooie kleuren
der staan er nu veel mensen te kwijlen bij mijn foto`s door de mooie kleuren
heb er een sigma 2.8 bij van 105mm
en dan de oude verstrouwde 18-200 standaard lens
en echt super zo goed als geen ruis en zeer mooie kleuren