Goede 'startset' voor ongeveer E2000?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Starred

Goede 'startset' voor ongeveer E2000?

Bericht door Starred » di aug 30 2011 3:06 pm

Ik heb momenteel een Olympus M43 set met 2 primes en 2 zooms. Formaat en met name de primes bevallen op zich goed, maar ik wil toch een stapje hoger (DSLR), met name om ook bij minder goed licht mooie foto's te kunnen schieten en minder DOF. Ook heb ik komend jaar een aantal huwelijken van vrienden waar ik (uiteraard en gelukkig niet als hoofdfotograaf) wat wil schieten.

Daarom denk ik aan aanschaf van D7000 met een aantal primes:
35/1.8G, 50/1.4G en 105mm f/2.8G.

Is dat een goede keuze? Of zou ik voor een budget van rond 2000 Euro een betere set kunnen samenstellen?

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Goede 'startset' voor ongeveer E2000?

Bericht door henkk » di aug 30 2011 5:34 pm

Ik denk dat je het meer in de richting van groothoeken moet zoeken. 20 mm of nog minder.
Een 50 mm is op een DX-camera ook niet zo handig (equivalent met 75 mm op full frame) maar wel bruikbaar als portretobjectief. De 105 mm is prachtig, wel tamelijk tele voor DX.
Als je bij € 2.000 in de buurt wil blijven, moet je kiezen. Ik zou dan ipv de 50 mm een groothoek zoeken.
Of alleen maar de 17-55/2.8.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Starred

Bericht door Starred » di aug 30 2011 6:08 pm

Een 17-50 2.8 heb ik ook aan zitten denken, ipv 35 en 50...
Maar dan mis ik toch een beetje een echt snel objectief?

Dochoff

Bericht door Dochoff » di aug 30 2011 6:19 pm

Maar wat heb je aan een snel objectief als je niet uit de voeten kunt met het brandpunt?
Ik ben het met je eens hoor, dat het fijn is de snelle objectieven te hebben, maar uiteraard moet je wel naar het doel kijken. Zelf heb ik de 50mm 1.4 op mijn D90, kun je erg mooie foto's mee maken, maar zoals gezegd, zeker voor een bruilof, niet zo'n handig bereik. Deze lens zou ik in de wachtkamer zetten. Als ik jou was, zou ik eerder gaan voor de lichtsterke 17-50 2.8 en een tele 70-300 en later je set uitbreiden naar behoefte. De 105 2.8 is overigens ook een fantastische lens, superscherp, maar ook hier moet je je afvragen of je er op een bruiloft mee uit de voeten kunt. Wellicht als je hem op een tweede camera heb staan wel, omdat je dan niet hoeft te wisselen tijdens de momenten waar het om gaat.

Nou , in ieder geval heel veel succes met de keuze en veel plezier met de aanschaf ;)

Groetjes,
Dochoff

Starred

Bericht door Starred » di aug 30 2011 6:46 pm

Ik dacht dat de 50 1.4G ook wel een aardige portaitlens was?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di aug 30 2011 6:59 pm

Tikje kort hoor, op DX. Wel bijzonder dat je met alleen primes aan de gang wilt. Met een (bijvoorbeeld) 17-55 2.8 heb je veel meer gemak, en mis je inderdaad wat lichtsterkte. Ik denk dat de D7000 die wel -tot op een zeker niveau- kan compenseren door de goed bruikbare hoge ISO's. Toch kan ik me best wat voorstellen bij je keuze. Ik zou alleen liever voor de 35 F/2 gaan: die 1/3e stop is bijna verwaarloosbaar maar het objectief is ook op FX bruikbaar. Als je nl. alleen met primes gaat werken kan ik me niet voorstellen dat er niet binnen afzienbare tijd een overstap naar FX gaat komen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 30 2011 7:04 pm

Misschien is 50mm een beetje aan de korte kant voor portret, maar prima te doen hoor. Vele DX werkers doen het ermee.
Zeker als je een foto-afdruk op een iets groter formaat uitvergroot, heb je het perspectief met het kort op een model zitten minder in de gaten.
Tegenwoordig accepteert men ook meer de iets meer dichtbij "intieme" foto-benadering.

"Lothian" (Richard Brocken) heeft het jarenlang prima kunnen vinden met een 50mm/1.8 en een D50
http://thomas-eva.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste van zijn opnamen zijn dus met die 50mm/1.8 gemaakt, bij volle opening (f1.8 ).
Fotografeert nu met een Canon, omdat hij die gewonnen heeft met een fotowedstrijd.

Nog dichterbij?
Zie bijv. een portret met 58mm maar dan gebruikt op FX formaat (D700).
http://www.fotograaf.cc/simp_vw_Lilou/i ... _800px.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Super groothoek met mensen kan ook nog. Wel opletten geblazen met vertekening. Zie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p463916" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di aug 30 2011 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dochoff

Bericht door Dochoff » di aug 30 2011 7:05 pm

Starred schreef:Ik dacht dat de 50 1.4G ook wel een aardige portaitlens was?
Absoluut!

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 30 2011 7:06 pm

Ja dat schreef ik ook al, maar het is de vraag of je hem daarvoor alleen wil hebben. Als hij "te kort" is, moet je gewoon wat verder af gaan staan en wat croppen (geen enkel probleem met een D7000).
Als je budget geen rem is, prima de 50/1.4 te kopen maar binnen de € 2.000 is het de vraag of dit de beste keus is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 30 2011 7:19 pm

Budgettair zou je ook kunnen kijken naar de AF-S 50mm/1.8G
Een groothoek zoom, hoeft niet perse van Nikon te zijn. Vele hier gebruiken een Tamron 17-50mm/2.8
Zelfs zou ik denk ik eerder de huidige Sigma 17-50mm/2.8 kiezen, die heeft een snellere HSM-motor dan het motortje waar de de Tammy mee uitgerust is.
Test Sigma: http://www.photozone.de/canon-eos/531-sigma1750f28os" onclick="window.open(this.href);return false;
Test Tamron: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 175028vcdx" onclick="window.open(this.href);return false;

Wil je iets langer past daar budgettair ook nog prima een Nikkor 85mm/1.8 bij.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di aug 30 2011 7:32 pm

Is het ook. Ik gebruik hem voor mensen en portretten. In kleinere ruimtes is-ie op DX helaas niet zo geschikt voor full-body foto's. Als je toch een prime wil kiezen, ga dan óf voor de 35mm óf de 50mm. Ligt er ook een beetje aan wat je zoal fotografeert. Als lichtsterke lens (dat is ook waar je de lens voor koopt) zijn dit prima lenzen voor weinig geld.

De Sigma en Tamron waar Léon over schrijft zijn ook prima lenzen voor het 'normale' fotowerk. Iets meer groothoek, wat zoom, je hoeft niet de hele tijd je benen te gebruiken om te zoomen, etc.
Mocht je er nog budget voor hebben dan zou ik ter aanvulling kijken naar of een telelens of een echte groothoek. Ligt er een beetje aan waar je voorkeur naar uitgaat als het over foto's gaat.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » di aug 30 2011 9:02 pm

Wanneer je dit bedrag wilt besteden zou je er dan ook niet meteen een flitser bij willen hebben bijvoorbeeld de NIkon SB700, voor de body D7000, Tamorn 17-50 f/2.8 (zonder VC) en dan nog een tele lens? Ik heb bijvoorbeeld voor de Nikon 55-300 gekozen. Zie mijn onderschrift voor de details.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di aug 30 2011 10:21 pm

Primes zijn mooi. maar zeker als je wat bruiloften hebt niet heel handig. Zeker niet als je niet de hoofd fotograaf bent, je mag natuurlijk niet de hele tijd in de weg lopen. Met primes moet je snel kunnen wisselen. (of je moet 2 camera's hebben) je wilt niet net dat moment missen omdat je de verkeerde lens erop hebt zitten.

Welke camera en lens ......tja daar heeft iedereen weer een andere mening over.
Ik heb de D7000 met de 17-55. erg fijne combinatie.

Starred

Bericht door Starred » di aug 30 2011 10:34 pm

Ik had al eerder gezien dat de 17-55 f2.8 erg interessant is. Is bekend of er tzt nog een ' aansluitende' Nikkor 2.8 zoom bij komt?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di aug 30 2011 10:35 pm

Starred schreef:Ik had al eerder gezien dat de 17-55 f2.8 erg interessant is. Is bekend of er tzt nog een ' aansluitende' Nikkor 2.8 zoom bij komt?
Reken maar van niet. Het gat 55-70 valt trouwens wel mee.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”