Mistige gloed over foto's met de D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jelulu

Mistige gloed over foto's met de D7000

Bericht door jelulu » do sep 01 2011 2:27 pm

hallo,

ik heb een D7000, sinds een paar dagen hebben al mijn foto's een mistige waas.
Vorige week waren ineens alle foto's donker. In liveview kon ik zien dat na het scherpstellen het beeld donker werd. alleen in de auto stand kon ik nog foto's maken. Ik heb toen de camera gereset maar vanaf die tijd is er een mistige gloed over de foto's en de scherpte is ook ver te zoeken. Dit geldt voor alle standen incl auto of P stand.
Ik heb autofocus en de lichtmetingen doorgelopen. maar ik kom er niet uit. Ook overbelichte luchten zijn aanwezig, als ik dan onderbelicht dan worden de foto's te donker. Ik ben momenteel op vakantie in Noorwegen dus baal er behoorlijk van. Het boekje van de Nikon en Dré heb ik al uitgespit.
Als ik de foto's op mijn pc zet kan ik er nog redelijk wat van maken.
Heeft iemand tips voor me??

Groetjes Ingrid

oud0001

Re: Mistige gloed over foto's met de D7000

Bericht door oud0001 » do sep 01 2011 2:59 pm

Je bent in Noorwegen op vakantie?
Loop je wel eens met je camera van buiten naar binnen?
Hoe groot is dan het temparatuuursverschil?

Ik denk aan condensvorming.
Dat kan in electronische apparatuur allerhande verstoringen veroorzaken.

Ik zou zeggen, uitzetten, lens er af draaien. Eeen absoluut schone doek over de vatting in de body leggen en een dag laten drogen. Morgen weer proberen en hopen dat er geen permanente schade is ontstaan.
Ook even een ander objectief proberen. Daar kan het ook nog aan liggen.

Ik hoop dat het werkt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do sep 01 2011 3:18 pm

Scherpte etc. kan aan de settings liggen, die worden niet versteld met een reset. Als je nu in RAW fotografeert, maakt dat niet uit.
Kun je achteraf bij de verwerking allemaal op de juiste manier instellen.

Dan resultaten weer te licht, dan weer te donker kan liggen dat je de lichtmeting op spotmeting hebt staan en dat niet in de gaten hebt.
Controleer of zet de lichtmeting op matrix-meting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jelulu

Bericht door jelulu » do sep 01 2011 4:35 pm

Kan niet liggen aan temp verschil omdat het hier 18 Gr. Is in het zonnetje. Wel is de camera wat nat geworden maar niet zodanig dat er vocht in is gekomen.

Hij staat op matrix dat had ik al gecontroleerd. Zou die toch op matrix staan, wordt de matrix dan ook gebruikt bij automatische stand?

Bedankt voor jullie reacties.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » do sep 01 2011 4:52 pm

Als je in live view scherpsteld zet hij de lens open zodat er genoeg licht is om scherp te stellen. als hij dat gedaan heeft zet hij het ingestelde diaframga in. dat kan dus zijn dat het donker word als je de iso erg laag hebt staan bv.
Is lastig te beoordelen. denk niet dat het kan....maar kan je een foto op het forum plaatsen? ook kunnen we dan de exif info bekijken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do sep 01 2011 9:46 pm

plincky schreef:Als je in live view scherpsteld zet hij de lens open zodat er genoeg licht is om scherp te stellen.
Doorgaans wordt bij LiveView het diafragma gebruikt waarop je hebt ingesteld.
Alleen bij erg ongunstige lichtomstandigheden kan dat anders zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hanfo

Bericht door Hanfo » vr sep 02 2011 10:22 am

Indien ik het zo lees vermoed ik toch dat de camera niet in orde is. Wanneer je door de zoeker kijkt is het beeld dan wel helder?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr sep 02 2011 11:44 am

@Hanfo

Welkom op het forum :D

@Leon

klopt. maar vind dat hij het al snel doet als je binnen bent. Ook buiten met een hoog F getal doet hij het al wel eens. Ik gebruik het eigenlijk niet. Maar laatst heb ik het eens een paar keer gedaan en viel me op dat hij het best snel doet.

Hanfo

Bericht door Hanfo » vr sep 02 2011 3:09 pm

plincky schreef:@Hanfo

Welkom op het forum :D

@Leon

klopt. maar vind dat hij het al snel doet als je binnen bent. Ook buiten met een hoog F getal doet hij het al wel eens. Ik gebruik het eigenlijk niet. Maar laatst heb ik het eens een paar keer gedaan en viel me op dat hij het best snel doet.
Ja bedankt :D
Ik was eigenlijk al lid maar heb al decennia niet meer gereageerd op berichten. Ik moest mij opnieuw registreren waarschijnlijk was mijn account gedelete door de mods. :shock:

jelulu

Bericht door jelulu » za sep 03 2011 2:40 pm

Bedankt voor jullie reacties,

heb de camera nogmaals gereset. De kleuren zijn nu behoorlijk goed het is alleen lastig om de hooglichten weg te krijgen. Als ik onder ga belichten dan wordt de rest te donker. Op zich ben ik voor nu wel tevreden.

Uitgebeten luchten is nu bijna niet te voorkomen want grijzer kan het hier in Noorwegen niet meer worden ben ik bang :roll:

Groetjes Ingrid

Hanfo

Bericht door Hanfo » za sep 03 2011 4:21 pm

Als je in JPEG schiet is het wellicht zinvol om active d-lighting aan te zetten. Dan zet je deze op gemiddeld o.i.d. Wellicht dat dat wat scheelt met de luchten.

jelulu

Bericht door jelulu » za sep 03 2011 7:58 pm

Hanfo schreef:Als je in JPEG schiet is het wellicht zinvol om active d-lighting aan te zetten. Dan zet je deze op gemiddeld o.i.d. Wellicht dat dat wat scheelt met de luchten.
Kan dat dan altijd, bij alle foto's of moet ik dat steeds weer uit zetten? Ik schiet in RAW en jpeg.

Hanfo

Bericht door Hanfo » za sep 03 2011 10:10 pm

Het punt is dat active d-lighting eigenlijk een trucje is voor minder begaafde fotografen. Deze optie zorgt ervoor dat de lichten doortekend zijn en krikt daarbij de schaduwen op. Dat is ook in Raw te bereiken achteraf. Alleen je dient dan wel goed in de gaten te houden hoe je belicht. Als je de schaduwen te weinig geeft dat registreert de sensor niets en dan valt er achteraf ook niets te schuiven.
Active d-lighting houd een mooi midden en het geeft niet zoveel gedoe. Bij landschapsfotografie kun je het rustig aanzetten, je zult alleen proefondervindelijk vast moeten stellen welke waarde past bij het contrast wat op dat moment aanwezig is. JE kunt het dus gewoon aan laten staan. Zet anders verschillende instellingen onder U1 en U2 en zorg dat je onder "mijn menu' de instelling snel bereikbaar is. Succes ermee.

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » za sep 03 2011 10:23 pm

Hanfo schreef:Het punt is dat active d-lighting eigenlijk een trucje is voor minder begaafde fotografen. Deze optie zorgt ervoor dat de lichten doortekend zijn en krikt daarbij de schaduwen op. Dat is ook in Raw te bereiken achteraf. Alleen je dient dan wel goed in de gaten te houden hoe je belicht. Als je de schaduwen te weinig geeft dat registreert de sensor niets en dan valt er achteraf ook niets te schuiven.
Active d-lighting houd een mooi midden en het geeft niet zoveel gedoe. Bij landschapsfotografie kun je het rustig aanzetten, je zult alleen proefondervindelijk vast moeten stellen welke waarde past bij het contrast wat op dat moment aanwezig is. JE kunt het dus gewoon aan laten staan. Zet anders verschillende instellingen onder U1 en U2 en zorg dat je onder "mijn menu' de instelling snel bereikbaar is. Succes ermee.
Ik hou wel van die trucjes van de moderne camera's........ :mrgreen:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Angelsss

Bericht door Angelsss » di sep 13 2011 10:50 am

ik wil weten hoe ik die schaduws wegkrijg

of is er dan maar 1 optie alleen op iso shooten ipv met een flitser

extra uitleg

ik fotografeer cd presentaties , in toch wel donkere omstandigheden

waardoor ik mee flits maar om de persoon zit nu een schaduw rand en daar erger ik me helemaal groen en geel aan

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”