Vrouwelijk schoon voor de lens...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
MadMike

Vrouwelijk schoon voor de lens...

Bericht door MadMike » zo mei 13 2007 3:35 am

Hallo mensen!!!

sinds kort heb ik de mogelijkheid om fotos in een klein "studiootje" te maken, en enkele vriendinnen waren vrijwilligster cq. slachtoffer...

dit zijn toch wel mijn favorieten die ik nu voor jullie neerleg om onder vuur te nemen of op te hemelen, maar wees a.u.b. eerlijk en onderbouw ook je kritiek en/of lof.

Irene:
Afbeelding
D80, ISO 100, 50mm (75mm EFL), 1/250 @ f/1.8, lichtbron: daglicht door diffusiescherm.
RAW nabewerking (PS CS2):
- witbalans: 5500K
- tint: -2
- exposure: +0,75
- contrast: +7
- vlekjes in gezicht weggewerkt met clone stamp / spot healing brush

Kim:
Afbeelding
D80, ISO 100, 50mm (75mm EFL), 1/125 @ f/6.7, lichtbron: 2x softbox
JPG nabewerking (PS CS2):
- alles behalve de ogen selecteren
- desaturate
- curves toegepast op selectie van de ogen om zwart meer zwart te maken.
- vlekjes in gezicht weggewerkt met clone stamp / spot healing brush

Bianca:
Afbeelding
D80, ISO 100, 50mm (75mm EFL), 1/60 @ f/3.3, lichtbron: 2x softbox
RAW nabewerking (PS CS2):
- witbalans: 6600K
- tint: +3
- shadows: 12
- brightness: +50
- contrast: +25
- vlekjes en piercing gaatjes in het gezicht weggewerkt met clone stamp / spot healing brush

Bianca 2:
Afbeelding
(idem aan de eerste)

laat maar komen zou ik zeggen....

EDIT:
(PS.: ligt dat nou aan het feit dat fotoalbum.nl geen .jpg achter zijn foto-adres heeft staan, dat de image tags niet werken, maar de URL tags wel???? of doe ik iets anders hopeloos fout hier... :oops: )

grtzzzz...
Mike!
Laatst gewijzigd door MadMike op zo mei 13 2007 4:50 am, 8 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mei 13 2007 4:11 am

Klasse gedaan!!
allemaal verschillend en mooi.

Met complimenten

groetjes

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mei 13 2007 11:22 am

Ik vindt dit wel een interresante kant van fotografie.
Nu even wachten tot mijn dames wat groter worden :) (3-4 Jaar)

Ik zie nu dat je het met de 50 MM F1,8 hebt gedaan dat gaat erg goed zo te zien.

Het is allemaal verder toch minder makkelijk als het lijkt de modellen moeten ook goed meewerken dat hebben ze goed gedaan zo te zien.

Het is leuk als het balletje zo kan rollen

En dat rolt goed

groetjes
Laatst gewijzigd door BUG322 op zo mei 13 2007 12:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo mei 13 2007 12:16 pm

Leuk onderwerp, zie je hier niet zo vaak.
De eerste foto spreekt me niet heel erg aan, de uitsnede bevalt me niet zo en al Irene haar een beetje had opgemaakt had je dat veel poetsen gescheeld. Hier en daar zitten nog wat vlekjes die had je volgens mij weg kunnen krijgen door de foto juist softer te maken ipv het contrast te vehogen.
Foto 2 is helemaal toppie, mijn favoriet (denk aan de uitsnede, haar valt beetje weg)
3 is mooi maar had haar rechterkant dmv een reflectiescherm iets lichter gemaakt, dan had je de neuspiercing ook beter gezien (die vind ik subtiel mooi)
4 , jammer dat je de piercing hebt weggewerkt en dat de handen niet scherp zijn, of was dat de bedoeling ook.

Kom maar op met meer van dit soort foto,s spreekt me wel aan.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo mei 13 2007 12:19 pm

Oja, ik lees nu pas dat je het contrast behoorlijk hebt verhoogd, mijn eerste indruk is, jammer.
Hoe zien die foto,s er uit als je dat niet had gedaan?
Volgens mij is het dan wat meer glamour.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » zo mei 13 2007 12:32 pm

Het was niet te vroeg BUG332, soms doe je andere dingen. Was ff met een tutorial cd'tje bezig over en dus met photoshop. Vind 3 en 4 het mooiste vanwege de kleur. De zwart/wit oh en blauw vind ik wat minder, ogen wel leuk gevonden. Foto 1 ben ik nog niet helemaal over uit. Maar dan moet ik het zelf nog maar zien na te doen en of dat gaat lukken. Waarom CS2 en geen Lightroom? Zo weinig bewerking van foto's gaat Lightroom beter af met Raw formaat dan CS2.
Nikon Z Z & de maskers

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » zo mei 13 2007 12:49 pm

Leuke serie ,
Welk diafragma gebruikte je bij foto 1?
Alleen haar oog lijkt scherp,of is dat de bedoeling?
De rest vind ik top :D
boekie

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo mei 13 2007 1:18 pm

Hoi Mike,

Ben bij foto 1 niet zo weg van de uitsnede en zo’n leuke dame mag wel wat meer glamour hebben.
Foto 2 leuk idee maar de uitvoering kan beter .
Bij foto 3 en 4 zeg je dat je met 2 softboxen hebt gewerkt maar het lijkt alsof het er maar 1 is .Het lijkt voor mij alsof het licht maar van een kant komt wat op zich geen probleem is natuurlijk maar viel me gewoon op .
Bij foto 3 sta je er met een 50MM lens eigenlijk iets te dicht op waardoor het gezicht iets vertekent verder wel een leuke foto .
Foto 4 vind ik persoonlijk de beste,de belichting past wel bij deze pose .

Heb hier foto 1 een beetje bewerkt voor wat meer glamour maar als ie weg moet zeg je het maar.

Foto verwijdert

Groeten Jan.
Laatst gewijzigd door Grojan op za mei 26 2007 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mei 13 2007 1:42 pm

Je hebt zelfs de tanden extra gewit ik moet zeggen het is wel beter

Zelf heb ik er geen ballen verstand van dus ik kijk graag toe.

groetjes

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo mei 13 2007 3:19 pm

@ MadMike

Ik vind de foto van Kim en de bewerkte foto van Grojan zeer geslaagd. Ik wil me ook gaan toeleggen op portretten en jouw compositie's vind ik persoonlijk, nogmaals, zéér geslaagd..

Zeker doorgaan.

Groeten
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

MadMike

Bericht door MadMike » zo mei 13 2007 4:43 pm

hallo jongens,

dankjewel voor de gemeende en onderbouwde antwoorden!
de reden voor het contrast is (alhoewel een beetje tegenstrijdig ja,) dat ik de fader op gevoel verschuif, en als het beeld bevalt, pas kijk naar de waarde... de "regel" is idd dat portretten die minder contrast hebben, zachter werken, maar soms misstaat extra contrast niet. het blijft natuurlijk wel een smaakkwestie.

vanwege de opmerkingen over de uitsnede bij irene heb ik nog een ruimere foto genomen, deze is dan nog niet geretoucheerd :oops: ...

Afbeelding
D80, ISO 200, 50mm (75mm EFL) 1/250 @ f/5.6, lichtbron: 2x softbox

@ grojan:
je bewerkte foto vind ik net iets teveel, het effect is zeer zeker mooi, maar het verschil tussen scherp en wazig is te groot, oogt een beetje onnatuurlijk.
ietsje minder zou de foto wel mooier maken dan het origineel denk ik.

@ bug332:
ik werk idd het lieftse met de 50mm. de 70-300 VR is ook goed, maar voor langere afstanden dan ik kan in mijn studio (of alleen busteportretten). de 50mm heeft bijna geen vertekening en abberatie, en is ragscherp bij een kleiner diafragma, en supermooi bokeh bij 1.8 en halve meter afstand...

een model dat meewerkt is een halve geslaagde foto! ik heb van meiden fotos gemaakt die dat de aller eerste keer deden (schaam, schaam, schaam), en van meiden die wel eens een topless shoot hebben gedaan en zich zonder schroom hun topje uittrokken voor mijn preutse neus... geen schaamte is handig voor de lens... en dan niet perse voor blote fotos te maken he, ook voor gekke gezichtsuitdrukkingen of andere "out-of-the-ordinairy"...

reflectieschermen heb ik wel, maar niet genoeg handen voor :( , nog sparen voor wat houdertjes...
Laatst gewijzigd door MadMike op zo mei 13 2007 10:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo mei 13 2007 6:03 pm

reflectieschermen heb ik wel, maar niet genoeg handen voor , nog sparen voor wat houdertjes...

Kijk eens op marktplaats voor simpele statieven.
Vaak zijn de verzendkosten hoger dan het statief zelf.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mei 13 2007 9:07 pm

een model dat meewerkt is een halve geslaagde foto! ik heb van meiden fotos gemaakt die dat de aller eerste keer deden (schaam, schaam, schaam), en van meiden die wel eens een topless shoot hebben gedaan en zich zonder schroom hun topje uittrokken voor mijn preutse neus... geen schaamte is handig voor de lens... en dan niet perse voor blote fotos te maken he, ook voor gekke gezichtsuitdrukkingen of andere "out-of-the-ordinairy"...
Je fotografeerd ook house partys toch dat zal wel schelen dat je daardoor wat meer kijk hebt op interactie met je model.

Je moet het ook maar durfen te vragen :)

Ik denk dat die meiden best blij zijn met de foto's

groetjes

MadMike

Bericht door MadMike » zo mei 13 2007 10:21 pm

hallo bug332,

op housepartys gaat het echt vanzelf, de muziek is te luid om goed te communiceren en af en toe trekken 4 mensen je tegelijk aan je shirt voor een foto... interactie heb je daar totaal niet.

interactie is ook best moeilijk om op gang te houden in de studio, je moet echt met zoveel dingen bezig blijven tijdens een shoot: staat de belichting ok? staat de camera ok ingesteld? is de compostie goed? scherptediepte werking ja/nee? houding goed? voelt het model zich zo op haar (zijn)gemak? mag ik een opmerking maken dat ze haar buik in moet trekken?

het is continu bezig zijn in de rekenkamer, en tegelijkertijd proberen om professioneel over te komen, niet te stamelen en onzeker te zijn. het lukt mij nog niet altijd even goed, maar wel steeds beter.
maar daarom is het ook nog hobby he...

grtz!!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”