Dilemma aanschaf portretlens (+macrofunctie)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dilemma aanschaf portretlens (+macrofunctie)
Beste mensen,
Ik ben mij aan het oriënteren op een portretlens voor mijn Nikon D90 met een knipoog naar macrogebruik.
Ik twijfel tussen de :
1. Nikkor 50 mm f/1.8
2. Nikon 60mm AF-D Micro f/2.8
3. Sigma Macro 70 mm F2.8 EX DG
Het objectief onder 1 ken ik via via en heeft zeker mijn aandacht. Echter: het zou mooi zijn als de brandpuntafstand wat ruimer zou kunnen zijn in verband met de cropfactor van mijn D90.
Dan kom ik automatisch uit bij het onder 2. vermelde objectief maar daar lees ik heel tegenstrijdige resultaten over, oa. via Ken Rockwell.
Het onder 3. vermelde objectief is mijns inziens een heel goede maar neigt meer naar macro dan naar de gewenste brandpuntafstand voor portretten. Bovendien is het niet al te licht om vanuit de hand te kunnen schieten?!
Kortom: twijfel alom!!
Graag verneem ik jullie tips/adviezen.
Ook stel ik het op prijs indien ik na afspraak één van bovenstaande objectieven (onder 2. en 3.) vernoemd een keer ter plekke mag uitproberen bij iemand thuis.
Zelf woon ik in Nijmegen dus het zou prettig zijn indien het een beetje in de regio is of niet te ver weg.
Bij voorbaat heel hartelijk dank voor alle wijsheid!
Vriendelijke groet van necer27.
Ik ben mij aan het oriënteren op een portretlens voor mijn Nikon D90 met een knipoog naar macrogebruik.
Ik twijfel tussen de :
1. Nikkor 50 mm f/1.8
Het objectief onder 1 ken ik via via en heeft zeker mijn aandacht. Echter: het zou mooi zijn als de brandpuntafstand wat ruimer zou kunnen zijn in verband met de cropfactor van mijn D90.
Dan kom ik automatisch uit bij het onder 2. vermelde objectief maar daar lees ik heel tegenstrijdige resultaten over, oa. via Ken Rockwell.
Het onder 3. vermelde objectief is mijns inziens een heel goede maar neigt meer naar macro dan naar de gewenste brandpuntafstand voor portretten. Bovendien is het niet al te licht om vanuit de hand te kunnen schieten?!
Kortom: twijfel alom!!
Graag verneem ik jullie tips/adviezen.
Ook stel ik het op prijs indien ik na afspraak één van bovenstaande objectieven (onder 2. en 3.) vernoemd een keer ter plekke mag uitproberen bij iemand thuis.
Zelf woon ik in Nijmegen dus het zou prettig zijn indien het een beetje in de regio is of niet te ver weg.
Bij voorbaat heel hartelijk dank voor alle wijsheid!
Vriendelijke groet van necer27.
Re: Dilemma aanschaf portretlens (+macrofunctie)
hoi,
ik zou gaan voor de
Micro Nikkor 85mm f 3.5 af-s met Vr (Is wel een DX lens)
Micro Nikkor 105mm f 2.8 af-s met Vr, Misschien net wat te veel mm maar kan je ook gebruiken op FX en dat heb je een perfecte portret lens.
Met VR heb je ook nog he voordeel dat je het een beetje van je eigen trilling/beweging opvangt.
De laatste heb ik en eventueel ook de 50mm, is wel de 1.4 af-s. Mag je komen uitproberen in Weeze(Duitsland net over de grens bij Gennep).
groeten jan-peter
ik zou gaan voor de
Micro Nikkor 85mm f 3.5 af-s met Vr (Is wel een DX lens)
Micro Nikkor 105mm f 2.8 af-s met Vr, Misschien net wat te veel mm maar kan je ook gebruiken op FX en dat heb je een perfecte portret lens.
Met VR heb je ook nog he voordeel dat je het een beetje van je eigen trilling/beweging opvangt.
De laatste heb ik en eventueel ook de 50mm, is wel de 1.4 af-s. Mag je komen uitproberen in Weeze(Duitsland net over de grens bij Gennep).
groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Beste Jan-Peter,
Bedankt voor je reactie.
Begrijp ik goed dat je de Sigma 70 mm hebt die ik mag uitproberen?
Verder houd ik omgerekend (met cropfactor D90) maximaal 90 mm aan voor portretten, zodoende het lijstje 50-60-70.
Ik blijf trouw aan mijn D90 en verwacht daarom weinig plezier te hebben aan een 85 mm voor FX.
Ik verneem graag je reactie op mijn vraag!
Vriendelijke groet,
necer27.
Bedankt voor je reactie.
Begrijp ik goed dat je de Sigma 70 mm hebt die ik mag uitproberen?
Verder houd ik omgerekend (met cropfactor D90) maximaal 90 mm aan voor portretten, zodoende het lijstje 50-60-70.
Ik blijf trouw aan mijn D90 en verwacht daarom weinig plezier te hebben aan een 85 mm voor FX.
Ik verneem graag je reactie op mijn vraag!
Vriendelijke groet,
necer27.
hoi,
ik heb alleen de 105 mm en 50 mm.
groeten jan-peter
ik heb alleen de 105 mm en 50 mm.
groeten jan-peter
coolpix 950
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat dacht je van de Tamron SP AF 90mm F/2.8 macro1-1,tevens een geweldig portret-objectief en ragscherp.
:mrgreen:

Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Wat is er mis met een DX lens ? past toch gewoon op een D90jpdejong schreef: Micro Nikkor 85mm f 3.5 af-s met Vr (Is wel een DX lens)

Nu weet ik niet helemaal het verschil tussen een DX en een FX, maar een D90 is toch ook een DX-camera.
Groet,
Martin
-
- Forumlid
Ik heb zelf de 85mm gehad en vond dat echt een toplens. Ik heb hem inmiddels verkocht aangezien ik ook een reguliere 85mm lens heb, maar ik vind het echt een aanrader voor de combinatie die je zoekt.
Als je net iets wijder wil gaan dan kun je ook nog de allernieuwste micro overwegen, de 40mm (http://www.ephotozine.com/article/nikon ... view-17331" onclick="window.open(this.href);return false;). Lijkt erg goed uit de test te komen en lijkt echt een koopje.
Als je net iets wijder wil gaan dan kun je ook nog de allernieuwste micro overwegen, de 40mm (http://www.ephotozine.com/article/nikon ... view-17331" onclick="window.open(this.href);return false;). Lijkt erg goed uit de test te komen en lijkt echt een koopje.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
is ook niks mee dat de lens dx is. Maar als je binnen niet al te lange tijd overstap van een Dx naar Fx maakt, moet je daar wel rekening mee houden als je een nieuwe lens kooptmartin65 schreef:Wat is er mis met een DX lens ? past toch gewoon op een D90jpdejong schreef: Micro Nikkor 85mm f 3.5 af-s met Vr (Is wel een DX lens)![]()
Nu weet ik niet helemaal het verschil tussen een DX en een FX, maar een D90 is toch ook een DX-camera.
Groet,
Martin
groeten jan-peter
coolpix 950
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Voor portret met een DX camera zijn de:
.....feitelijk de ideale brandpunten.
Persoonlijk zou ik dan voor de Sigma Macro 70 mm F2.8 EX DG gaan. Kwaliteit daarvan is nog beter als de Nikkor, ook op FX, mocht je toch een keer willen overstappen. De Sigma heeft daarbij ook een mooi bokeh. Alleen is de scherpstelling niet zo heel snel.
.....feitelijk de ideale brandpunten.
Persoonlijk zou ik dan voor de Sigma Macro 70 mm F2.8 EX DG gaan. Kwaliteit daarvan is nog beter als de Nikkor, ook op FX, mocht je toch een keer willen overstappen. De Sigma heeft daarbij ook een mooi bokeh. Alleen is de scherpstelling niet zo heel snel.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik lees:
"2. Nikon 60mm AF-D Micro f/2.8 ... / ... Dan kom ik automatisch uit bij het onder 2. vermelde objectief maar daar lees ik heel tegenstrijdige resultaten over, oa. via Ken Rockwell."
Hier even Ome Ken op nageslagen hebbende vraag ik me toch af wat je mogelijkerwijze voor "tegenstrijdige" resultaten gelezen hebt?
Ik zou heel erg mijn best moeten doen over dit sublieme objectief iets negatiefs te vinden.
Ook over de door hem geteste Zeiss 50mm macro zegt Ken dat het ding zeker niet scherper is dan de Nikkor 60mm AF-D.
Léon vindt de Sigma 70mm beter, hij zal hem ongetwijfeld gebruikt en getest hebben. Ik kan over dat objectief niet oordelen.
In ieder geval zou mijn voorkeur voor portretwerk op een DX uitgaan naar een 60mm.
"2. Nikon 60mm AF-D Micro f/2.8 ... / ... Dan kom ik automatisch uit bij het onder 2. vermelde objectief maar daar lees ik heel tegenstrijdige resultaten over, oa. via Ken Rockwell."
Hier even Ome Ken op nageslagen hebbende vraag ik me toch af wat je mogelijkerwijze voor "tegenstrijdige" resultaten gelezen hebt?
Ik zou heel erg mijn best moeten doen over dit sublieme objectief iets negatiefs te vinden.
Ook over de door hem geteste Zeiss 50mm macro zegt Ken dat het ding zeker niet scherper is dan de Nikkor 60mm AF-D.
Léon vindt de Sigma 70mm beter, hij zal hem ongetwijfeld gebruikt en getest hebben. Ik kan over dat objectief niet oordelen.
In ieder geval zou mijn voorkeur voor portretwerk op een DX uitgaan naar een 60mm.