Auto Fotografie op Zandvoort

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Niel360

Auto Fotografie op Zandvoort

Bericht door Niel360 » ma sep 05 2011 8:24 pm

Hallo,

Een tijd geleden heb ik gevraagd hoe je een auto nou goed/leuk kunt fotograferen. Dit ik heb ik laatst toegepast toen ik op Zandvoort was.

1. Tuscan, Lotus, Porsche

Ik probeerde meerdere auto's eens op een andere manier vast te leggen, met uiteraard de nadruk op de wielen/velgen. Zouden jullie de foto anders hebben gecropped?

Afbeelding

2. Hotrod

Ik heb geprobeerd om de nadruk op de koplamp te leggen en toch een goede indicatie te geven van de kleur.

Afbeelding

3. Ferarri Logo

Dit plaatje zag ik ineens, ik probeerde hier niets iets te bereiken.

Afbeelding

4. Ferrai

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van vindt. Aan de ene kant vind ik het mooi hoe de rode kleur van de velgen een beetje terug komt in het boord boven in de foto maar aan de andere kant vind ik het niet de mooiste locatie om een foto te maken, zo voor een tankstation.

Afbeelding

Laat maar horen!

Groeten, Niel de Vries

Loeky

Re: Auto Fotografie op Zandvoort

Bericht door Loeky » ma sep 05 2011 8:52 pm

Ik vind het erg mooi.

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jac49 » ma sep 05 2011 9:05 pm

Heel aardig geprobeerd,vooral doorblijven gaan .
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma sep 05 2011 9:38 pm

Je vraagt specifiek om commentaar, dan kun je zo'n serie beter in Foto Beoordelingen plaatsen dan in Foto Presentaties :wink:
Over de foto's, kan veel beter als je op een paar zaken let. Ik zal proberen constructief commentaar te geven.

Foto 1
De foto is heel erg kort in de hoogte gecropt, de verhoudingen kloppen niet. Het scherptepunt is voor mij niet duidelijk, 2e wiel of 3e wiel? De onscherpte op het 1e wiel brengt de kijker in verwarring.
Foto 2
Die is beter. Jammer dat het onderwerp - de koplamp - saai in het midden staat, had ik meer naar rechts gedaan.
Foto 3
Het Ferrari paard is niet duidelijk zichtbaar, deze had ik recht van voren gefotografeerd. Dan doe je dit trotse paard recht.
Foto 4
Heeft niets wat 'm bijzonder maakt. Rijder op z'n rug gefotografeerd. Spreek 'm dan aan en vraag of hij poseert bij zijn auto, hij is vast wel trots.

Autofotografie is lastig hoor, je kunt inspiratie opdoen uit de betere autobladen (niet de Autoweek maar bijv. Autovisie of Carros). Die hebben vaak mooie foto's.

Hier een paar links naar door mij geplaatste autofoto's hier. Misschien heb je daar ook wat aan, je weet maar nooit :)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=33436
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=28841
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=26737

Niel360

Bericht door Niel360 » ma sep 05 2011 10:16 pm

Skippy schreef:Je vraagt specifiek om commentaar, dan kun je zo'n serie beter in Foto Beoordelingen plaatsen dan in Foto Presentaties :wink:
Over de foto's, kan veel beter als je op een paar zaken let. Ik zal proberen constructief commentaar te geven.

Foto 1
De foto is heel erg kort in de hoogte gecropt, de verhoudingen kloppen niet. Het scherptepunt is voor mij niet duidelijk, 2e wiel of 3e wiel? De onscherpte op het 1e wiel brengt de kijker in verwarring.
Foto 2
Die is beter. Jammer dat het onderwerp - de koplamp - saai in het midden staat, had ik meer naar rechts gedaan.
Foto 3
Het Ferrari paard is niet duidelijk zichtbaar, deze had ik recht van voren gefotografeerd. Dan doe je dit trotse paard recht.
Foto 4
Heeft niets wat 'm bijzonder maakt. Rijder op z'n rug gefotografeerd. Spreek 'm dan aan en vraag of hij poseert bij zijn auto, hij is vast wel trots.

Autofotografie is lastig hoor, je kunt inspiratie opdoen uit de betere autobladen (niet de Autoweek maar bijv. Autovisie of Carros). Die hebben vaak mooie foto's.

Hier een paar links naar door mij geplaatste autofoto's hier. Misschien heb je daar ook wat aan, je weet maar nooit :)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=33436
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=28841
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=26737
Bedankt voor je reactie. Ik twijfelde eerst ook maar ik heb het gevoel dat in foto beoordelingen het niveau een stuk hoger ligt dan dan mijn niveau.

Over mijn eerste foto: Ik heb hem opzettelijk zo laag gecropped om echt de nadruk te leggen op de wielen/velgen. Achteraf gezien had ik de focus op het eerste wiel moeten leggen, dan zat er inderdaad meer duidelijkheid in.

Foto nr.2, ik snap helemaal wat je zegt maar als ik dat doe krijg ik of:
- Meer grille, wat ongeveer even scherp wordt, hierdoor ben ik bang (klinkt dramatisch zeg) dat het onderwerp niet helemaal duidelijk is.
- Of een stuk vangrail en mensen op de foto, wat ik ook niet echt een verbetering vindt.
Maar ik zal in de toekomst proberen om een wat spannendere compositie te maken.

Als ik bij de derde foto het paard van voren had gefotografeerd zat er veel minder diepte in dan zoals hij nu is.

En bij de laatste foto, eigenlijk wil ik heel die bestuurder niet op de foto.

Ik heb jouw foto's even bekeken en ik vindt vooral dat er in je tweede link hele mooie foto's staat. Het valt me op dat jij op een hele andere manier de auto's fotografeerd dan ik. Veel accenten, details of alleen de voorkant. Ik vind de hoeken waarop je de foto's hebt gemaakt creatief.

Bedankt voor de tips / constrictive criticism. Ik heb er zeker wat aan gehad!

Groeten, Niel

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”