Tussenring en AF-S micro 105 mm VR f/2.8 G ED
Tussenring en AF-S micro 105 mm VR f/2.8 G ED
Mede Nikonfan's,
Wie heeft ervaring met een AF-S micro 105 mm VR f/2.8 G ED lens en het gebruik van een tussenring op deze lens.
Werkt de VR functie nog wel ?
Ik ben van plan deze lens aan te schaffen, en wil eventueel een tussenring gebruiken. Als de VR dan niet werkt koop ik voor het geld voor de VR functie liever een beter statief.
Cor.
Wie heeft ervaring met een AF-S micro 105 mm VR f/2.8 G ED lens en het gebruik van een tussenring op deze lens.
Werkt de VR functie nog wel ?
Ik ben van plan deze lens aan te schaffen, en wil eventueel een tussenring gebruiken. Als de VR dan niet werkt koop ik voor het geld voor de VR functie liever een beter statief.
Cor.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
VR of niet
Cor,
Welkom op het mooie Nikonforum, ik zag dat het je eerste bericht is
Gefeliciteerd.
Maar waarom wil je met een tussenring met een VR objectief werken?
Lijkt mij helemaal niet zo zinnig.
Macro moet je gewoon op statief doen zeker als je met tussenringen werkt.
Dus of de VR nu wel of niet werkt, maakt niet uit, op statief moet de VR UIT.
Met tussenringen zal je een verhouding van 2:1 of misschien wel 3:1 krijgen.
Volgens mij is het onmogelijk om dat uit de hand scherp te stellen.
Dus als je budget beperkt is voor een Macro objectief zonder VR en koop een goed statief, dat is voor Macro meer waard dan VR.
VR is leuk als je uit de hand fotografeer met portretten enz. maar voor Macro zie ik er geen voordeel in.
Groetjes George
Welkom op het mooie Nikonforum, ik zag dat het je eerste bericht is

Gefeliciteerd.
Maar waarom wil je met een tussenring met een VR objectief werken?
Lijkt mij helemaal niet zo zinnig.
Macro moet je gewoon op statief doen zeker als je met tussenringen werkt.
Dus of de VR nu wel of niet werkt, maakt niet uit, op statief moet de VR UIT.
Met tussenringen zal je een verhouding van 2:1 of misschien wel 3:1 krijgen.
Volgens mij is het onmogelijk om dat uit de hand scherp te stellen.
Dus als je budget beperkt is voor een Macro objectief zonder VR en koop een goed statief, dat is voor Macro meer waard dan VR.
VR is leuk als je uit de hand fotografeer met portretten enz. maar voor Macro zie ik er geen voordeel in.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Brenzef
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Als je goedkoper met tussenringen wilt werken kijk dan naar de AF(d) versie van de 105micro. Daar kan je eenvoudig(e) tussenringen bij gebruiken. Voor de 105 VR lens ken ik geen tussenringen die alle functies overnemen.
En aangezien de VR lens geen manuele diafragma ring heeft zal je dit nodig hebben.
En aangezien de VR lens geen manuele diafragma ring heeft zal je dit nodig hebben.
-
- Clublid
maakt niet uit
Maakt volgens mij niet uit welke set je koopt w.b.t. merk als het maar zoveel mogelijk de functies doorgeeft.
Er zit geen glas in dus optisch mag het geen invloed hebben.
Groetjes George
Er zit geen glas in dus optisch mag het geen invloed hebben.
Groetjes George

- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Ruud ,
VR compenseert alleen het bewegen van de fotograaf (trillende handjes) niet de bewegingen van een bloem in de wind. Met sommige objectieven kun je de VR aan laten staan bij gebruik op een statief maar niet alle objectieven zijn hier geschikt voor.
Als het objectief hier niet geschikt voor is geeft VR juist weer minder scherpe opnamen bij gebruik op een goed statief.
Groeten Jan.
VR compenseert alleen het bewegen van de fotograaf (trillende handjes) niet de bewegingen van een bloem in de wind. Met sommige objectieven kun je de VR aan laten staan bij gebruik op een statief maar niet alle objectieven zijn hier geschikt voor.
Als het objectief hier niet geschikt voor is geeft VR juist weer minder scherpe opnamen bij gebruik op een goed statief.
Groeten Jan.
-
- Clublid
VR
Jan ik ben het met je eens, maar Nikon adviseert voor alle VR objectieven op statief de VR uit te zetten, de VR gaat contra werken en minder scherpe beelde zijn het resultaat.
Dus als je een objectief speciaal voor Macro koopt, doe het dan zonder VR, je kan het niet gebruiken op statief, en je houdt nog een paar centen in je zak die je aan een goed statief of een set tussenringen kan besteden.
Groetjes George
Dus als je een objectief speciaal voor Macro koopt, doe het dan zonder VR, je kan het niet gebruiken op statief, en je houdt nog een paar centen in je zak die je aan een goed statief of een set tussenringen kan besteden.
Groetjes George

-
- Clublid
statief sta stil
Ruud, als je een goed statief koopt wat berekend is op jouw camera en objectief zal die van een zuchtje wind echt niet bewegen.
Een zuidwester storm is een heel ander verhaal.
Groetjes George
Een zuidwester storm is een heel ander verhaal.
Groetjes George

Hoi George ,
Gedeelte hieronder gekopieerd van Nikon support
,
VR-functie gebruiken op een statief
De technologie voor vibratiereductie (VR) die is ingebouwd in Nikon VR-objectieven kan trillingen en bewegingen van de camera tijdens opnames verminderen of elimineren. Wanneer de camera op een driepootstatief is geplaatst, zal deze weinig (of niet) bewegen. Als de VR-functie wordt ingeschakeld bij gebruik van een statief, kan dit ertoe leiden dat de beeldkwaliteit afneemt aangezien het VR-systeem lichte trillingen wil corrigeren die gewoonlijk niet van invloed zijn op de foto.
Bij de volgende objectieven/camera's dient u VR uit te schakelen ("Off") als de camera op een statief is bevestigd:
COOLPIX 8800
COOLPIX L5
COOLPIX P3 / P4
COOLPIX S10
AF-S VR 105 mm f2.8G
AF-S DX VR 18-200 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 24-120 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 70-200 mm f2.8G
AF-S VR 70-300 mm f4.5-5.6G
AF VR 80-400 mm f4.5-5.6
Bij de volgende objectieven mag VR zijn ingeschakeld ("On") wanneer de camera op een statief is bevestigd:
AF-S VR 200-400 mm f4G
AF-S VR 200 mm f2G
AF-S VR 300 mm F2.8G
Voor alle objectieven dient u VR in te schakelen indien de camera/het objectief op een éénpootstatief wordt gebruikt.
Groeten Jan
Gedeelte hieronder gekopieerd van Nikon support

VR-functie gebruiken op een statief
De technologie voor vibratiereductie (VR) die is ingebouwd in Nikon VR-objectieven kan trillingen en bewegingen van de camera tijdens opnames verminderen of elimineren. Wanneer de camera op een driepootstatief is geplaatst, zal deze weinig (of niet) bewegen. Als de VR-functie wordt ingeschakeld bij gebruik van een statief, kan dit ertoe leiden dat de beeldkwaliteit afneemt aangezien het VR-systeem lichte trillingen wil corrigeren die gewoonlijk niet van invloed zijn op de foto.
Bij de volgende objectieven/camera's dient u VR uit te schakelen ("Off") als de camera op een statief is bevestigd:
COOLPIX 8800
COOLPIX L5
COOLPIX P3 / P4
COOLPIX S10
AF-S VR 105 mm f2.8G
AF-S DX VR 18-200 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 24-120 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 70-200 mm f2.8G
AF-S VR 70-300 mm f4.5-5.6G
AF VR 80-400 mm f4.5-5.6
Bij de volgende objectieven mag VR zijn ingeschakeld ("On") wanneer de camera op een statief is bevestigd:
AF-S VR 200-400 mm f4G
AF-S VR 200 mm f2G
AF-S VR 300 mm F2.8G
Voor alle objectieven dient u VR in te schakelen indien de camera/het objectief op een éénpootstatief wordt gebruikt.
Groeten Jan
-
- Clublid
VR
Jan je heb mijn blik weer verruimd, dat wist ik niet.
Maar bedankt voor de aanvulling.
Groetjes George
Maar bedankt voor de aanvulling.
Groetjes George