Dinsdag voor het eerst in eigen studio'tje een foto maken.
Een vriendin van mij heeft haar eigen filmbedrijfje. En ik wil daar iets voor doen. Naast wat portretten buiten.
Ik wil haar graag te midden van een hele berg vhs-banden neerzetten ( ik heb er al 125 geregeld) Uit enkelen haal ik de tape om deze te verspreiden over een of meerdere stapels. Aantal hoezen op de grond. En dat zij doet alsof ze vastzit in de tape.
Nu zijn die banden en tape natuurlijk allemaal zwart.
Nu twijfel ik of ik die achtergrond wit of zwart moet doen? Met zwart wellicht te donker. Maar wit lijkt me eigenlijk gewoon niet mooi. Uiteraard kan ik 1 van de 2 vervangen.
Ik heb 2 lampen (van 500W) dus misschien is dat onvoldoende voor deze opzet?
Hoor 't graag!
wit of zwart als achtergrond
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: wit of zwart als achtergrond
Ik zou voor wit gaan (een witte rondwand).
Alles zwart inclusief een groot deel van je onderwerp is zo bedompt. Wit geeft meer helderheid ook figuurlijk, wat de luchtigheid van je scene versterkt. Met een witte achtergrond kun je een mooi contrast maken, en diepte aan je beeld geven. Je onderwerp komt los van de achtergrond. Bij zwart heb je al gauw dat je onderwerp "vast" zit aan de achtergrond. Met fotograferen op zwart maak je het voor jezelf ongelooflijk moeilijk.
Twee lampen lijkt me onvoldoende. Die heb je misschien al nodig om de achtergrond mooi strak wit uit te lichten. Dan heb je nog een goede uitlichting nodig voor het onderwerp zelf.
Verder een sterke groothoek nemen zodat je een wat extremer perspectief kunt maken (met veel VHS-banden op de voorgrond).

Alles zwart inclusief een groot deel van je onderwerp is zo bedompt. Wit geeft meer helderheid ook figuurlijk, wat de luchtigheid van je scene versterkt. Met een witte achtergrond kun je een mooi contrast maken, en diepte aan je beeld geven. Je onderwerp komt los van de achtergrond. Bij zwart heb je al gauw dat je onderwerp "vast" zit aan de achtergrond. Met fotograferen op zwart maak je het voor jezelf ongelooflijk moeilijk.
Twee lampen lijkt me onvoldoende. Die heb je misschien al nodig om de achtergrond mooi strak wit uit te lichten. Dan heb je nog een goede uitlichting nodig voor het onderwerp zelf.
Verder een sterke groothoek nemen zodat je een wat extremer perspectief kunt maken (met veel VHS-banden op de voorgrond).
Vriendelijke groet, Léon Obers