NEF en Jpeg lukt niet...

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Jankamiel

NEF en Jpeg lukt niet...

Bericht door Jankamiel » ma sep 12 2011 5:30 pm

Hallo,
Ik kocht onlangs een D90, na heel wat positieve ervaringen met een D50, en een D80.
Nu heb ik het volgende probleem: als ik zowel in raw als Jpeg wil fotograferen, slaat het toestel telkens 2 jpeg's op. Enkel als ik uitsluitend Raw kies, krijg ik een NEF-bestand.
Iemand hetzelfde probleem?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: NEF en Jpeg lukt niet...

Bericht door a vgastel » ma sep 12 2011 5:48 pm

nee, is dit in het toestel of bij het naar de computer zetten met de kabel
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma sep 12 2011 6:10 pm

Beste Jan (of is het Kamiel)

Welkom op dit forum.

Kan je toelichten hoe je constateert wat de kamera doet?
Ik zou het geheugenkaartje in een kaartlezer steken en vanaf de PC bekijken.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jankamiel

Bericht door Jankamiel » ma sep 12 2011 6:20 pm

Ik laad op via een kabeltje. Na het downloaden heb ik iedere bestand dubbel, maar in jpeg. Op Pc is de naam van het dubbele bestand aangepast. Als ik via verkenner de kaart in het toestel bekijk, zie ik gewoon twee jpeg's met dezelfde naam. Mijn pc leest geen SDHC kaart, vandaar de usb-kabel. Ik probeer straks met een ander, gewoon SD-kaartje. Ondertussen mailtje gestuurd naar camera.nu en daar horen ze dit voor het eerst.

Jankamiel

Bericht door Jankamiel » ma sep 12 2011 6:21 pm

En zeg maar Jan, maar er was er al een andere; vandaar...jankamiel; (tweede naam...)

Jankamiel

Bericht door Jankamiel » ma sep 12 2011 6:31 pm

Beste Gijs,

Bedankt voor je tip!
Heb een oud SD-kaartje van 1gb geprobeerd en dit via de lezer in de pc geladen. Opgelost, probleem zit dus niet in de camera, maar heeft met pc -kabel- kaartje te maken. Oplossing zal een recente kaartlezer zijn, of een beter SDHC kaartje. Nu doe ik met eentje van den Aldi, ben onlangs heel mijn boeltje gestolen in Parijs; en stap voor stap, aan het vervangen...

Groeten,
Jan(kamiel)...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma sep 12 2011 6:48 pm

Beste Jan,

Ok,
Tip: kijk uit met het zgn stacken, daar ken ik geen nederlands woord voor.
Dat betekent oa bij Nikon ViewNX dat als er een nef EN jpg staan, slechts 1 bestand wordt weergegeven.
Succes en groeten,
Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo sep 14 2011 1:05 am

Zal niet aan het kaartje van de Aldi liggen, ik gebruik die al jaren, Kabel is de boosdoener denk ik.
Ik vind bij het opslaan in jpg en nef veel hinderlijker dat je dan in geval van een misser twee maal moet wissen, je moet de jpg en de nef apart verwijderen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » wo sep 14 2011 7:21 am

Paulus van Aken schreef:Zal niet aan het kaartje van de Aldi liggen, ik gebruik die al jaren, Kabel is de boosdoener denk ik.
Ik vind bij het opslaan in jpg en nef veel hinderlijker dat je dan in geval van een misser twee maal moet wissen, je moet de jpg en de nef apart verwijderen.
Ik vind het knap van een kabel dat daar conversie van NEF naar JPG kan plaatsvinden :shock:
Er wordt heel wat software geschreven om dit te kunnen doen en dan kan een kabeltje het ook???
Er wordt bij het inlezen ergens een opdracht gegeven om het bestand om te zetten, daar zou ik eens naar zoeken.

Succes
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 14 2011 8:00 am

Het is een bekend probleem waar in diverse draadjes op het forum in het verleden het een en ander over geschreven is.
Één van die draadjes± http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=26193" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jankamiel

Bericht door Jankamiel » do sep 15 2011 1:25 pm

Toestel met kabel aan pc, en bestanden laten uploaden via lightroom, en het lukt; maw, ik krijg dus zowel de NEF's als de JPEG's binnen. En straks koop ik een SDHC kaartlezertje....
Jan;

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”