Eeeeh..... ik weet het even niet meer....
Ik loop al een hele tijd te dubben. D90 of D3100. Eerder heb ik een Canon 450D gehad. Omdat ik dacht met mijn bridgecamera voldoende te hebben, heb ik hem weer verkocht. En nu dus spijt. Aangezien ik Canon erg platic vind overkomen, de bouwkwaliteit van Nikon vele malen beter vind (ook de 3100) en veel mensen in mijn buurt Nikon gebruiken overweeg ik de overstap. Iedereen heeft het erover dat ze de 3100 al ontgroeid zijn, wat bedoel je daarmee.... De AF-motor in de D90 zie ikzelf niet als een super-pré. Dan 'maar' een AF-S lens. Dat is toch ook geen straf....?
Ik vraag me nog steeds af wat wijsheid is.... Zelf ben ik voornemens de kinderen (waar dan ook) te fotograferen (Meestal in de P-stand) en er af en toe op uit trekken met de camera voor bijvoorbeeld een urban sessie of een avondsessie ergens in een stad, etc. Heel af en toe rommel ik met een vriend van me met een strobistthema. (A- of M-stand) Flitsers middels een cactussetje aansturen behoort tot de mogelijkheden en ik ben dus niet afhankelijk van de camera. Eigenlijk een allegaartje dus... Erop uit trekken om vooral met de techniek bezig te zijn komt niet heel vaak voor en in praktijk zal vaak de P-gebruikt worden, volgens mij.
In 1e instantie wil ik de 18-105 lens om later de 70-300 en een 35mm of 50mm bij te kopen voor portretjes en evt. om binnen wat foto's te kunnen maken. Wie kan me helpen kiezen....?
Ik vraag me nog steeds af wat wijsheid is.... Zelf ben ik voornemens de kinderen (waar dan ook) te fotograferen (Meestal in de P-stand) en er af en toe op uit trekken met de camera voor bijvoorbeeld een urban sessie of een avondsessie ergens in een stad, etc. Heel af en toe rommel ik met een vriend van me met een strobistthema. (A- of M-stand) Flitsers middels een cactussetje aansturen behoort tot de mogelijkheden en ik ben dus niet afhankelijk van de camera. Eigenlijk een allegaartje dus... Erop uit trekken om vooral met de techniek bezig te zijn komt niet heel vaak voor en in praktijk zal vaak de P-gebruikt worden, volgens mij.
In 1e instantie wil ik de 18-105 lens om later de 70-300 en een 35mm of 50mm bij te kopen voor portretjes en evt. om binnen wat foto's te kunnen maken. Wie kan me helpen kiezen....?
Hoi Joker
Ik heb een D80 en nu een D3100 daar ben ik zeer tevreden mee.
Inderdaad de eigen moteris soms een gemis maar er komt veel voor terug.
Als ik je een raad mag geven neem de D3100 of als je iets meer uit wil geven de D5100 welke de zelfde specz heeft als de super camera D7000
Welke wel een droom van me is. Maar goed ff te duur.
Ik wens je sterkte met je keuze groetjes Frits
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=52.385674,4.928442" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een D80 en nu een D3100 daar ben ik zeer tevreden mee.
Inderdaad de eigen moteris soms een gemis maar er komt veel voor terug.
Als ik je een raad mag geven neem de D3100 of als je iets meer uit wil geven de D5100 welke de zelfde specz heeft als de super camera D7000
Welke wel een droom van me is. Maar goed ff te duur.
Ik wens je sterkte met je keuze groetjes Frits
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=52.385674,4.928442" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eeeeh..... ik weet het even niet meer....
Hallo Joker
Als ik moest kiezen dan wordt een D90 met een 18-105mm En later de 50 f1.4 erbij
Gewoon een geweldige camera. Oke een wat ouder type, maar gewoon goed.
Ik heb hem ook en ga hem zeker voorlopig niet weg doen.
Zoveel mogelijkheden
Blader dit maar door:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Kroontje
Als ik moest kiezen dan wordt een D90 met een 18-105mm En later de 50 f1.4 erbij

Gewoon een geweldige camera. Oke een wat ouder type, maar gewoon goed.
Ik heb hem ook en ga hem zeker voorlopig niet weg doen.
Zoveel mogelijkheden

Blader dit maar door:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Kroontje
Pas je op met het fotograferen van kinderen?
Geen geintje, de gemoederen zijn verhit, in den lande...
Geen geintje, de gemoederen zijn verhit, in den lande...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De d90 heeft niet alleen een scherpstel motor extra maar ook extra instel wiel, en top lcd scherm extra. almede bepaalde mogenlijkheden b.v. draadloosflitsen.
ik heb een d90 met 18-105 vr en ben zeer tevreden.
de d5100 is ook een prima keus betere beeld chip/iso en goed ( beter dan d3100) lcd scherm die klap baar is.
de beeld chip is dezelde als de d7000 terwel 11 scherpstelpunten wel eens minder missers zouden kunnen opleveren dan de 38 van de d7000.
kortom ik zou de d90 0f de d5100 nemen, als je van fotografie je hobby wil maken.
de 70-300 vr en afs 35 1.8 zijn dan hele goode aanvulingen
heb al eens gelezen dat iemand zijn d3100 inruilde voor een d90 , vanwege meer mogenlijkheden .
vr gr
Bert Harry
ik heb een d90 met 18-105 vr en ben zeer tevreden.

de d5100 is ook een prima keus betere beeld chip/iso en goed ( beter dan d3100) lcd scherm die klap baar is.
de beeld chip is dezelde als de d7000 terwel 11 scherpstelpunten wel eens minder missers zouden kunnen opleveren dan de 38 van de d7000.
kortom ik zou de d90 0f de d5100 nemen, als je van fotografie je hobby wil maken.
de 70-300 vr en afs 35 1.8 zijn dan hele goode aanvulingen
heb al eens gelezen dat iemand zijn d3100 inruilde voor een d90 , vanwege meer mogenlijkheden .

vr gr
Bert Harry
Laatst gewijzigd door breimer op do sep 15 2011 10:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
Dat was ik ja, en ben nu zeer tevreden met mijn d90.
D3100 is leuk voor de auto stand , maar wil je meer dan de d90!!

Hallo,
Dat was ik ja, en ben nu zeer tevreden met mijn d90.
D3100 is leuk voor de auto stand , maar wil je meer dan de d90!!
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dit snap ik niet, hoe meer scherpstelpunten die je kunt inschakelen, meer missers zouden opleveren. Bijv. in 3D AF is een groter aantal zeker een voordeel (D300/700 hebben er 51). Bovendien kun je toch een selectie maken van hoeveel je ervan wil gebruiken?breimer schreef: ...terwel 11 scherpstelpunten wel eens minder missers zouden kunnen opleveren dan de 38 van de d7000.
heb al eens gelezen dat iemand zijn d3100 inruilde voor een d90 , vanwege meer mogenlijkheden .![]()
vr gr
Bert Harry
En hoe meer scherpstelpunten, des te meer mogelijkheden. Dat vind je toch ook een voordeel?
Vr. groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
kijk maar eens op diverse fora.
menig d7000 eigenaar gebruikt eenscherpstel punt om fouten te voorkomen.
en bepaald niet alleen omdat de compesitie van de foto dat vereist.
de d7000 zit er met zijn 38 scherpstelpunten nog wel eens naast.
hoe meer punten hoe hoger de kans dat de automaat er ook eens naast zit.
en dat schijnt met name bij de d7000 nog wel eens te gebeuren, zo melden eigenaren.
vr gr
Bert Harry

menig d7000 eigenaar gebruikt eenscherpstel punt om fouten te voorkomen.
en bepaald niet alleen omdat de compesitie van de foto dat vereist.
de d7000 zit er met zijn 38 scherpstelpunten nog wel eens naast.
hoe meer punten hoe hoger de kans dat de automaat er ook eens naast zit.
en dat schijnt met name bij de d7000 nog wel eens te gebeuren, zo melden eigenaren.
vr gr
Bert Harry
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je bedoelt dat je beter niet Automatisch veld-AF kunt gebruiken, ben ik het wel met je eens,
maar dat is iets anders dan dat een groot aantal AF-punten tot minder goede resultaten zou leiden.
Ik werk bijna altijd met 3D dynamisch AF-C met 51 velden, waarbij ik de scherpstelling start met het veld direct onder het centrale (dat heb ik vergrendeld). Ik werk dus ook met steeds maar één van de 51 velden, maar wel steeds andere en als ik eenmaal de focus lock op een onderwerp, volgt de camera dat stukje beeld ook bij herkaderen of als het ding zelf beweegt.
maar dat is iets anders dan dat een groot aantal AF-punten tot minder goede resultaten zou leiden.
Ik werk bijna altijd met 3D dynamisch AF-C met 51 velden, waarbij ik de scherpstelling start met het veld direct onder het centrale (dat heb ik vergrendeld). Ik werk dus ook met steeds maar één van de 51 velden, maar wel steeds andere en als ik eenmaal de focus lock op een onderwerp, volgt de camera dat stukje beeld ook bij herkaderen of als het ding zelf beweegt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Mijn mening zeer kort samengevat: Als je verwacht een serieuze hobby te maken van fotografie en de fijne kneepjes wil leren en toepassen, neem een D90. Veel meer mogelijkheden. De helft is hierboven al genoemd maar er zijn nog meer dingen die een D90 voor heeft.
AIs het voor de leuk/heb is of heb je het voor 'erbij'en ga je vooral op de automaat werken, neem een D3100.
PS: Met het meer scherpstelpunten kan problematisch zijn principe ben ik het ook niet eens. De enige keer dat ik er wel eens langs qua scherpstelling zit is als het een snel bewegend onderwerp is wat moeilijk te volgen is. Zowel met een 11, 38 en 51 scherpstelpunten is het echt geen probleem, tenzij je het volledig aan de camera overlaat. Enige kennis van het AF systeem en de toepassing ervan is echter wel vereist.
AIs het voor de leuk/heb is of heb je het voor 'erbij'en ga je vooral op de automaat werken, neem een D3100.
PS: Met het meer scherpstelpunten kan problematisch zijn principe ben ik het ook niet eens. De enige keer dat ik er wel eens langs qua scherpstelling zit is als het een snel bewegend onderwerp is wat moeilijk te volgen is. Zowel met een 11, 38 en 51 scherpstelpunten is het echt geen probleem, tenzij je het volledig aan de camera overlaat. Enige kennis van het AF systeem en de toepassing ervan is echter wel vereist.
Spul waarmee je foto's maakt...
Wat een onzin neem de D3100 voor als je hem vooral op automaat zetReneG schreef:Mijn mening zeer kort samengevat: Als je verwacht een serieuze hobby te maken van fotografie en de fijne kneepjes wil leren en toepassen, neem een D90. Veel meer mogelijkheden. De helft is hierboven al genoemd maar er zijn nog meer dingen die een D90 voor heeft.

Ik durf niet echt te zeggen die is beter als die maar of je nu een OUDE D90 neemt of de moderne D3100 of D5100 of de D7000 zijn allemaal toppertjes maar het verschil zit er wat ligt lekker bij jou in de hand en wat wil je er mee en wat wil je er voor uitgeven veel sterke en wijsheid bij je keus!
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dat krijg ik ervan als ik een ongenuanceerd antwoord geef. Ik vind je reactie niet echt zinnig.Goodje schreef:Wat een onzin neem de D3100 voor als je hem vooral op automaat zetReneG schreef:Mijn mening zeer kort samengevat: Als je verwacht een serieuze hobby te maken van fotografie en de fijne kneepjes wil leren en toepassen, neem een D90. Veel meer mogelijkheden. De helft is hierboven al genoemd maar er zijn nog meer dingen die een D90 voor heeft.
Ik durf niet echt te zeggen die is beter als die maar of je nu een OUDE D90 neemt of de moderne D3100 of D5100 of de D7000 zijn allemaal toppertjes maar het verschil zit er wat ligt lekker bij jou in de hand en wat wil je er mee en wat wil je er voor uitgeven veel sterke en wijsheid bij je keus!

Om het even toe te lichten: Ik ga uit van het gedrag van de fotograaf en dat koppel ik aan de camerakeuze, niet andersom. Voor zover ik de D3100 gebruikt heb (die heeft een kennis van me) en de D90 (die heb ik) maak je op de auto stand nagenoeg dezelfde plaatjes. Als je iemand bent die alleen een DSLR koopt voor de heb en de schakelaar nooit van 'Auto' haalt krijg je nagenoeg dezelfde soort foto's. De camera's van Nikon maken (niet verrassend) meestal vergelijkbare keuzes op Auto. En dan krijg je vergelijkbare plaatjes. Dan zie je echt weinig terug van de verschillen in features van de camera of een extra megapixel. En ik ken genoeg mensen die een DSLR kopen en hem zo gebruiken. Dan kun je beter de goedkoopste DSLR nemen en je geld ergens anders in steken en daar blijk ik bij. Ik ken iemand die een D3!!! heeft maar hem gebruikt als veredelde compact-camera. Dat doet gewoon pijn om te zien...
Wil je echt werk maken van je hobby dan heb je grote kans dat je met de D3100 op niet al te lange termijn tegen allerlei beperkingen of irritaties aanloopt. Naast de hierboven aangehaalde zaken zijn het er veel meer. Als je dan alsnog upgrade ben je duurder uit.
Waarmee ik dus overigens nergens heb gezegd dat een D3100 een minderwaardige camera is (ik zou er zelfs graag eentje hebben voor erbij) of dat je die niet moet kopen als je een serieuze fotograaf wilt zijn/worden maar helaas het budget niet hebt. En budget lijkt niet zozeer de issue te zijn anders had de TS het waarschijnlijk wel gemeld.
Maar ik blijf wel bij de hoofdlijn van mijn advies, gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Ik heb prima foto's gemaakt met de D40 (niet op de automaat) maar had er achteraf veel spijt van dat ik niet meteen een D90 heb gekocht.
Spul waarmee je foto's maakt...
mensen mensen, gaat om advies.
Net als iedereen. De D90 of de opvolger D7000.
Kan je lang mee vooruit.
Waarom?
Net als iedereen. De D90 of de opvolger D7000.
Kan je lang mee vooruit.
Waarom?
- Heeft pretstanden voor in het begin
- Interne motor voor NON SWM lenzen
- 2! wielen voor camera bedienen qua belichting en diafragma (heel belangrijk)
- Hij ontgroeit je niet voor de komende 4 jaar (uitzonderingen uitgesloten)
- Degelijk
- extra LCD scherm bovenop (is erg handig)
- ......