UV Filter

Discussies over filters
Plaats reactie
Marvin Doreleijers

UV Filter

Bericht door Marvin Doreleijers » di mei 15 2007 1:20 pm

Ik ben op zoek naar een UV filter die reflectie tegen houdt. Voorbeeld de strepen van de jassen van de brandweer. Wat is een goede filter hiervoor. Mijn lens is een Sigma 28-300 mm. Tips zijn welkom.

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 15 2007 1:36 pm

Een UV gaat geen reflectie tegen houden, een polarisatiefilter daarentegen wel. Als ik jou hoor over strepen op de jassen van de brandweer dan denk ik al snel aan situaties waar je je flitser gebruikt. Bij een polarisatiefilter verlies je behoorlijk wat licht. Zeker in combinatie met je lens die wat minder lichtsterk is ben ik bang dat een polarisatiefilter te veel lichtverlies op gaat leveren. Ook moet je een polarisatiefilter draaien om de gewenste sterkte van het effect te bepalen. Waarschijnlijk gaat dit problemen opleveren omdat volgens mij het voorste element van je lens draait tijdens het scherpstellen.

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » di mei 15 2007 1:39 pm

Nu zit er een Hoya hmc uv filter op, dit is denk ik goed zat of niet. Dan maar wat reflectie.

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » di mei 15 2007 1:53 pm

Oja de lens en uv filter kan je die niet schoonmaken met een brillen poets doekje?

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 15 2007 1:59 pm

Marvin Doreleijers schreef:Oja de lens en uv filter kan je die niet schoonmaken met een brillen poets doekje?
Ja, dat kan gewoon. En een Hoya HMC is een prima filter.

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » di mei 15 2007 2:00 pm

Oke, dan hou ik het gewoon op mijn oude filter. Dan ga ik zo mijn lens en filter schoonmaken met een brillen poets doekje.

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » di mei 15 2007 2:07 pm

Nog een speciaal merk, van die doekjes. Of maakt dat niet uit.

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » di mei 15 2007 2:50 pm

Ik zou geen enkele filter op je lens doen wanneer je foto's maakt van brandweer. dit geeft erg lelijke reflecties.... zelfs bij de duurdere filters zie je het enigzins.

Stef

Bericht door Stef » di mei 15 2007 7:01 pm

Ik gebruik ook geen filters en inderdaad heb ik minder last van reflecties en schittering.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

filter

Bericht door George Fennes » di mei 15 2007 7:13 pm

Stef schreef:

Code: Selecteer alles

Ik gebruik ook geen filters en inderdaad heb ik minder last van reflecties en schittering.
Ik vraag mij af als je geen filters heb dat je kan zeggen, ik heb minder last van ......................... waar refereer je dat aan? :wink:

Ik heb wel filters de Hoya HMC PRO nog wat en ik heb nog geen reflecties kunnen constateren of negatieve invloeden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Stef

Re: filter

Bericht door Stef » di mei 15 2007 7:20 pm

George Fennes schreef:Stef schreef:

Code: Selecteer alles

Ik vraag mij af als je geen filters heb dat je kan zeggen, ik heb minder last van ......................... waar refereer je dat aan? :wink:

Ik heb wel filters de Hoya HMC PRO nog wat en ik heb nog geen reflecties kunnen constateren of negatieve invloeden.

Groetjes George :D
Je hebt gelijk. Kleine korrektie dus: Ik heb wel filters, maar gebruik ze niet meer.

Maerlant

Bericht door Maerlant » wo mei 16 2007 2:50 am

Hallo Marvin,

Als je doekjes gebruikt, bij voorkeur microvezel of tot in den treure gewassen katoen (lekker zacht). Je moet namelijk het oppervlak schoon krijgen, en niet een laag haartjes achterlaten.

Succes

Plaats reactie

Terug naar “Filters”